Q & A: Sekiranya gadis, 14 tahun, berusia 18 tahun?

Q: Anak perempuan saya berusia 14 tahun baru-baru ini mula memerhatikan seorang lelaki muda berusia 18 tahun. Dia memberitahu kami dia berusia 16 tahun, memikirkan kami akan menerima dia lebih baik jika kami menganggap dia lebih muda. Walau bagaimanapun, kami telah mengetahui berapa umurnya dia benar-benar, dan prihatin tentang dia bertarikh empat tahun lebih tua daripada dia. Kami teragak-agak untuk memberitahu dia dia tidak dapat melihatnya, namun ayahnya dan saya tidak merasa selesa dengan perbezaan usia. Adakah adil untuk memberitahunya bahawa dia tidak boleh pergi bersamanya? (Dia sudah merasa kita tidak mempunyai hak untuk “memilih kawan-kawannya.”)

A: Membenarkan seorang remaja berumur empat belas hingga dewasa dewasa sangat mungkin tidak bijak. Walaupun dia tidak pasti tidak bersetuju, keduniaan anak perempuan anda mungkin terhad, dan dia mungkin agak naif dari segi hubungan dan masalah seksual yang berpotensi. Pemuda itu mungkin orang yang hebat, tetapi kemungkinan besar pengalamannya jauh lebih besar daripada anak perempuan anda dan dia mungkin dilemparkan ke dalam membuat keputusan dewasa sebagai remaja muda.

Namun, pada tahap yang sangat sedikit, tahap kematangannya jauh lebih rendah dari usia beliau akan meramalkan – dan menjadi adil kepada kedua anak perempuan dan rakannya – mungkin bijak untuk bertemu dengannya. (Ini juga cara yang baik untuk melonggarkannya dengan lebih perlahan ke arah penghentian hubungan anda yang mungkin.) Jika dia nampaknya berkelakuan lebih berumur enam belas tahun – dari segi pengalaman romantis masa lalu dan bagaimana dia memperlakukan anak perempuan anda – mungkin tidak apa-apa untuk membenarkannya melawatnya, tetapi hanya dalam suasana yang diawasi. Walau bagaimanapun, jika pengalamannya muncul dari liga, ia pasti terbaik untuk mengambil perkara ini dan menghentikan perhubungan sepenuhnya. 

Ini mungkin tidak mudah. Anak perempuan anda mungkin agak marah kepada anda dan suami anda. Bersabarlah. Cuba untuk menjelaskan sebab-sebab anda kepadanya. Galakkan persahabatan dengan anak-anaknya sendiri dan bersiaplah untuk perang dingin yang sementara antara generasi. Dengan nasib, dia akan bertemu kawan baru lebih dekat dengan usianya, dan anda boleh menunjukkan kepadanya bahawa anda akan menerima seseorang yang lebih sesuai untuknya dan anda sebenarnya tidak cuba untuk memilih rakan-rakannya. 

Ia memerlukan keberanian untuk mengatakan “tidak” kepada sesuatu yang dianggap sangat penting oleh anak anda, tetapi ada saat-saat apabila anda, sebagai orang tua, tahu lebih baik dan anda perlu berpegang pada senjata anda.

Ruth A. Peters, Ph.D. adalah seorang ahli psikologi klinikal dan penyumbang tetap kepada “Hari ini.” Buku terbarunya ialah “Membongkar Hukum: 25 Undang-Undang Keibubapaan” (, 2002). Untuk maklumat lanjut, anda boleh melayari laman webnya di . Hak cipta 2004 oleh Ruth A. Peters, Ph.D. Hak cipta terpelihara.

SILA AMBIL: Maklumat dalam lajur ini tidak boleh ditafsirkan sebagai memberikan nasihat psikologi atau perubatan khusus, melainkan untuk menawarkan maklumat pembaca agar lebih memahami kehidupan dan kesihatan diri mereka dan anak-anak mereka. Ia tidak bertujuan menyediakan alternatif kepada rawatan profesional atau untuk menggantikan perkhidmatan doktor, pakar psikiatri atau psikoterapis.