Pertunjukan konsert Coldplay’s ‘Fix You’ memindahkan budak lelaki dengan autisme dengan air mata

Seorang budak lelaki dengan autisme telah beralih kepada air mata oleh prestasi konsert Coldplay dalam “Fix You,” dan video pada masa itu telah menimbulkan reaksi emosi yang sama di kalangan jutaan penontonnya – termasuk band itu sendiri.

https://www.instagram.com/p/BEcierjoswD

Dalam video YouTube pengguna Luis Vazquez diposkan ke laman perkongsian video Selasa lalu, ayah menunjukkan anak mudanya melangkau ke dalam pertunjukan Coldplay pada 16 April di Mexico City. Video ini memotong kepada Vazquez dan anaknya dalam kumpulan orang ramai, mendengar dua minit terakhir prestasi live band “Fix You.” Lirik melanda 2005 yang melanda menawarkan harapan dan bantuan kepada seseorang yang mengalami kesedihan dan kesukaran.

Anak lelaki Vazquez menangis, menyeka matanya, menutup mukanya dan melompat ke atas dan ke bawah dengan ayahnya ketika muzik membengkak. Melihat ini, ayah mencium pipi anaknya sebagai penyanyi utama Coldplay Chris Martin menyanyi, “Lihat aliran / bawah wajah anda apabila anda kehilangan sesuatu / anda tidak boleh ganti.”

Lagu dan video menyimpulkan dengan Vazquez membalut tangan anaknya sebagai penonton di stadium Foro Sol menyanyi coda “Lampu akan membimbing kamu ke rumah / Dan menyalakan tulang kamu / Dan saya akan cuba membetulkan kamu.”

https://www.instagram.com/p/BESntrUos9E

Video YouTube telah menjadi virus, dengan lebih daripada 2 juta paparan pada Selasa petang.

Satu terjemahan keterangan video mendedahkan Vazquez memuat naik kerana ia adalah sesuatu yang dia dan isterinya ingin berkongsi dengan dunia. Komentar susulan Vazquez, dalam bahasa Inggeris, menggalakkan penonton untuk “terus mencari perkongsian [perkara-perkara] seperti ini yang membuat kita faham masih ada peluang untuk mempunyai tempat yang lebih baik untuk mereka! #Autismspeak.”

Coldplay menjawab hari Jumaat di Twitter, di mana kumpulan itu mempunyai hampir 17 juta pengikut. Dengan menghubungkan video emosi Vazquez, tweet Coldplay menyambut Luis dan “hijo hermoso” nya (lelaki cantik) dalam bahasa Sepanyol, sambil menambah dalam bahasa Inggeris, “Perkara semacam ini menjadikan semuanya berbaloi.”

BERKAITAN: Apakah yang dimaksudkan untuk mempunyai autisme? Tonton penjelasan tulus 13 tahun ini

Tweet itu telah disukai hampir 20,000 kali dan mengunduh lebih daripada 13,000 kali pada petang Selasa. Tetapi mungkin Vazquez, sendiri, menghargai yang paling banyak, sebagai pengguna Twitter dengan nama itu mengucapkan terima kasih kepada ahli band kerana menjerit dan menyokong mereka.

Ramai peminat lain di seluruh dunia sangat digerakkan oleh paparan. Antara yang mengulas mengenai salah satu foto konsert Vazquez di Instagram, seorang pengguna menyebut video itu “perkara paling indah yang pernah saya lihat dalam masa yang sangat lama.” Pengguna Twitter menyatakan pujian dan emosi yang sama.

Syukurlah, anak lelaki Vazquez tidak menangis semasa konsert Coldplay. Dia tersenyum dan melompat semasa persembahan band “A Sky Full of Stars,” yang, dalam pengenalan video yang menjadi virus, dia memberitahu ayahnya adalah lagu kegemarannya.

Sabtu di Instagram, Vazquez menyiarkan gambar manis anaknya di depan mikrofon.

Terjemahan sebahagian daripada kapsyen Sepanyol terima kasih peminat untuk mesej mereka yang “luar biasa”, dan termasuk hashtags #autismrocks dan #vivacoldplay. Vazquez menegaskan dia tidak melakukan advokasi untuk orang yang autisme, sambil menambah, “Ia tidak berakhir sehingga selesai.”

Daniela Franco menyumbang kepada laporan ini. Ikuti penulis TODAY.com, Chris Serico di Twitter.

Loading...