Perayaan ‘Gotcha Day’ memancarkan perdebatan di kalangan keluarga yang mengamalkan

Tarikh di mana seorang kanak-kanak memenuhi ibu bapa angkatnya adalah yang banyak keluarga suka menghormati setiap tahun, sama seperti hari jadi. Dan dalam jumlah rumah Amerika yang semakin meningkat, ia juga mempunyai nama khas: “Hari Gotcha,” seperti dalam, “hari saya mendapat anda,” atau ibu bapa hari pertama menghabiskan masa dengan anak angkat atau anak angkat mereka.

Ada yang merayakan dengan kek “Hari Gotcha Hari” atau memberikan hadiah kecil, seperti kenang-kenangan untuk gelang pesona anak angkat mereka. Orang lain keluar untuk makan malam yang enak, menjemput rakan-rakan untuk barbeku “hari pakai”, atau mengambil foto keluarga yang istimewa. Sepanjang beberapa tahun kebelakangan ini, idea telah semakin mantap: terdapat kad ucapan “Gotcha Day”, “Gotcha Day” papan pada Pinterest, dan cenderahati “Gotcha Day” yang diperibadikan. Menghormati hari sebenar keluarga bertemu, ibu bapa menerangkan, menormalkan penggunaan dan menegaskan komitmen unik mereka kepada anak angkat mereka.  

Tetapi “Hari Gotcha” mempunyai bahagian pengkritiknya juga. Dan apa yang mungkin kelihatan seperti cara yang baik untuk menandakan kesatuan keluarga dengan anak barunya adalah sumber kontroversi yang semakin meningkat dalam masyarakat angkat.

The Cunningham family on the day that daughter Cate was adopted from China.
Keluarga Cunningham pada hari bahawa anak perempuan Cate telah diterima pakai dari China.Hari ini

Walaupun banyak ibu bapa suka meraikan ketika anak angkat mereka diletakkan di dalam tangan mereka, ada orang-orang yang percaya “Hari Gotcha” merendahkan proses pengangkatan – dan secara tidak langsung memberi tumpuan kepada pengalaman dewasa mengenai kejadian. Ketika kanak-kanak menjadi lebih tua, pakar adopsi juga bimbang bahawa menekankan tarikh boleh meningkatkan atau mencetuskan perasaan kehilangan yang mendalam bagi seorang remaja atau remaja dewasa.  

“Saya peka terhadap bagaimana seseorang mungkin salah faham istilah itu jika mereka hanya mendengarnya sendiri,” kata Amy Rogers dari Bellevue, Wash., Yang mengamalkan anaknya yang berusia 14 tahun, Camryn, pada tahun 1999, dan telah meraikan “Hari Gotcha” sejak itu. “Tetapi mereka perlu melihat keluarga merayakan atau menerimanya untuk memahami bahawa ‘Hari Gotcha’ adalah bahagian penting dari cerita anak angkat. Hari itu adalah seperti keajaiban sebagai kelahiran. “

Seperti yang dia selalu memberitahu anak perempuannya: “Dari semua berjuta-juta bayi di China, ada sesuatu yang membawa kita kepada kamu dan kamu kepada kita.” Dan dengan itu, Rogers menandakan 4 Oktober setiap tahun, Amy, suaminya Jeff, dan anak kandung tertua mereka, Lauren, kini berusia 23 tahun, bertemu dengan bayi mereka yang berusia 10 bulan di Hunan, China.

The Cunningham family on daughter Cate's
Keluarga Cunningham pada “Gotcha Day” anak perempuan Cate bulan lepas.Hari ini

Bagi kebanyakan kanak-kanak angkat, sangat penting untuk melakukan sesuatu pada “Hari Gotcha,” kata Rogers, kerana ia adalah “tarikh yang kukuh dalam sejarah,” sedangkan hari lahir sebenar Camryn, misalnya, adalah kabur. Seperti banyak keluarga yang mengambil bahagian dalam penggunaan antarabangsa, dokumentasi Rogers dari kerajaan China menyatakan hari lahir anak perempuan mereka adalah Nov. 1, 1999 – ulang tahun yang sama memberikan semua bayi dalam kumpulan angkat mereka (mungkin hari pertama bulan itu anak telah “dijumpai” atau dibawa ke rumah anak yatim).  

Tetapi salah satu masalah yang serius dengan “Gotcha Day,” menurut Judy Miller, seorang pendidik ibu bapa angkat di Indianapolis, Ind., Dan pengarang “Apa yang Harapkan Daripada Tween yang Diadopsi Anda,” adalah pengangkatan, secara definisi, tidak boleh berlaku tanpa kehilangan dan pengabaian. “Hari Gotcha” dapat meningkatkan perasaan seperti usia kanak-kanak, kata Miller.

Dia menggambarkan kenangan anak perempuannya sendiri, sekarang 16, diletakkan di tangan Miller – orang asing – buat kali pertama di China. “Pada 9 bulan, dia begitu ketakutan,” ingat Miller. “Dia menggigil dan gemetar, dan suami saya dan saya tahu kita tidak akan meraikan kesakitan ini untuk anak perempuan kita.”

Margaret Schwartz and her two adopted sons.
Margaret Schwartz dan dua orang anak angkatnya.Hari ini

Bagi Karen Moline, seorang ahli lembaga Penguatkuasaan Etika Orang Tua, perkataan “Gotcha” sangat menghina, terutama sekali daripada agensi adopsi antarabangsa yang tidak beretika. Tidak kira betapa murni impian anda menjadi ibu bapa, Moline mengingatkan orang ramai, “anak kecil bukanlah sesuatu yang dapat dijadikan seperti kereta atau komputer.”

Hari pertama keluarga bersama-sama boleh menjadi baik dan mengecewakan, mengakui Margaret Schwartz, pengarang “The Pumpkin Patch: Perjalanan Perempuan Adopsi Antarabangsa Seorang Perempuan” dan Falls Church, Va., Ibu angkat dari dua anak lelaki, berusia 11 dan 12 tahun, dari Ukraine. Namun, dia masih percaya pakai keluarga harus memeluk idea “Hari Gotcha” dan meraikan bersama pada satu tarikh. Pada tahun 2005, Schwartz membantu menubuhkan “Gotcha Day” antarabangsa pada 15 September untuk mempromosikan kesedaran penggunaan.

Bagi keluarga Cunningham dari Shawnee, Kan., Terdapat dua “Hari Gotcha” untuk meraikan setiap tahun, untuk anak angkat mereka Reed dan anak angkat Cate, kedua-duanya dari China. Dan kontroversi mengetepikan, hari ini mengenai pengalaman anak-anak mereka yang berlaku.

“Kerana dia hampir 10 tahun, akhirnya diterima pakai sangat penting untuk anak perempuan saya,” kata ibu Robyn Cunningham, yang juga mempunyai dua orang anak biologi. “Semua rakannya telah diterima pakai, dan dia adalah yang terakhir dari kumpulannya di rumah anak yatim Cina.”

Jadi apabila mereka merayakan “Hari Gotcha” di rumah mereka, Cunningham menerangkan, itu adalah untuk melambangkan kegembiraan anak perempuan mereka apabila dia “mendapat keluarga yang telah ditunggu-tunggu.”

Jacoba Urist adalah seorang wartawan kesihatan dan gaya hidup di New York City. Ikuti dia di Twitter @JacobaUrist.