Penculikan kanak-kanak yang mengguncang Amerika ke terasnya

Ini cerita yang mimpi ngeri setiap ibu bapa. Seorang ibu muda dan anak kecilnya bertolak untuk lawatan kerja ke pusat membeli-belah berdekatan. Ibu berpaling untuk seketika, dan tidak dapat dibayangkan. Penculikan dan pembunuhan beramai-ramai 1981 Adam Walsh yang berusia 6 tahun merupakan kes yang akhirnya mengubah sifat masyarakat Amerika. Jenayah kejam yang mengilhami Akta Keselamatan dan Perlindungan Anak Adam Walsh akan tidak dapat diselesaikan selama 27 tahun. Dalam “Membawa Adam Home,” Les Standiford menceritakan saga yang menyayat hati dan mengganggu. Berikut adalah petikan.

Bab 1: Pada Permulaan

Tidak lama selepas makan tengah hari pada apa yang seolah-olah petang musim panas biasa, seorang suri rumah muda Florida Selatan bersiar-siar dengan anak lelakinya berumur enam tahun. Ia adalah jenis keluar yang berjuta-juta ibu-ibu lain di seluruh negara mungkin telah mengambil pada mana-mana hari tertentu. Suaminya, pengurus jualan dan pemasaran untuk sebuah syarikat hotel tempatan, telah melihat iklan di akhbar pagi itu dan memanggil rumah untuk mengatakan bahawa lampu tong tembaga yang mereka cari telah baru dijual di kedai Sears tempatan. Mungkin dia sepatutnya berlari dan melihat.

Dia gembira untuk melakukannya – mereka mahu lampu, dan peluang untuk menyelamatkan beberapa dolar kelihatan terlalu baik untuk dilepaskan. Dia menyegarkan dirinya, memakai anaknya dengan seluar pendek, baju polo, sandal jepit, dan topi kapten kapten kapal kegemarannya, dan berangkat ke kedai.

Ia adalah hari Isnin, cuaca sembilan puluh darjah yang tipikal dengan kelembapan sama tinggi, tetapi itu adalah bulan Julai di Florida Selatan untuk anda. Datang Januari, apabila seluruh negara berada dalam pembekuan yang mendalam, Floridians akan mendapat bayaran balik. Selain itu, trafik di bandar pinggir bandar Hollywoodnya adalah cahaya pada waktu petang, dan ia kurang dari dua batu memandu ke Sears Mall. Sebagai bonus, tempat letak kereta yang dia suka gunakan – berhampiran dok penerima, di sebelah utara bangunan, di mana seluruh keluarga dapat mengingatnya – terbuka.

Hanya di dalam pintu, di pintu masuk ke jabatan mainan, anaknya melihat paparan video dengan demo permainan Asteroid yang baru berjalan, dan dia memohon kepada ibunya untuk membiarkannya bermain.

Dia teragak-agak, tetapi perabot rumah hanya beberapa lorong sahaja, dan selain itu, dunia belum lagi terbalik. Dia menunjuk kepada anaknya di mana dia pergi dan memberitahunya bahawa dia akan kembali beberapa minit untuk menjemputnya. Dia memberikan anaknya cium, kemudian, dan bergegas untuk melihat tentang lampu tersebut.

Dia akan menghidupkan semula seratus kali ini – mungkin satu juta kali. Sekiranya dia tidak berkata kepadanya, “Tinggal bersama saya”; adakah dia hanya kembali ke permainan memaparkan satu minit lebih cepat; mempunyai salah satu daripada seribu perkara yang berlaku dengan cara yang berbeza sedikit – seperti dikatakan bahawa kepak sayap rama-rama di Amazon dapat membentuk tsunami dalam waktu yang jauh dan tempat – mungkin apa yang terjadi mungkin tidak pernah terjadi sama sekali.

Tetapi tidak ada apa yang berlaku pada hari itu. Ibu mendapati jurujual di perabot rumah mudah, tetapi ada sedikit masalah: mereka mencari dan turun lorong-lorong yang terang tetapi tidak dapat mencari lampu tong kosong yang dipamerkan. Kerani gembira untuk memeriksa di belakang, tentu saja – ia hanya mengambil sedikit masa. Yang berubah menjadi sesuatu yang lebih.

Ketika kerani akhirnya kembali, ekspresi suram itu berkata semuanya. Kedai itu tidak menerima apa-apa lampu yang diiklankan, tetapi mereka gembira untuk memanggil saat mereka masuk. Ibu dengan cepat memberikan namanya dan nombor dan bergegas kembali ke tempat dia meninggalkan anaknya.

Dia dapat mendengar keriangan kapal angkasa dan api meriam yang mengoyak udara ketika dia bergegas ke lorong, dan tersenyum pada minat anaknya untuk permainan seperti itu. Tetapi apabila dia membulatkan sudut, dia berhenti sejenak. Permainan sedang berjalan, tetapi stesennya kosong, bunyi yang mengeluarkan mekanik dari gelung demo. Dia melirik, bingung, berharap dia akan melihat anaknya melayari di jabatan mainan yang berdekatan, atau merungut ke arahnya dari tempat dia berada. Tetapi dia tidak.

Dia bertempur dengan panik bahawa setiap ibu merasa apabila dia bertukar dan mendapati anaknya tiba-tiba hilang dari pandangan. Rempah-rempah di permukaan kolam berdekatan adalah semua ancaman. Suara trafik yang jauh menunjukkan malapetaka dan kesedihan dan rasa bersalah.

Tetapi dia tidak akan panik dengan kebodohan, ibu ini. Dia akan menelusuri semula langkahnya. Dia akan mempunyai kedai mengumumkan nama anaknya, dan dia harus mencari kerani dan melaporkan dirinya. Semasa kakitangan kedai siap sedia, dia akan kembali ke tempat dia meninggalkan kereta. Dia akan menunggu di sana, atau dia akan datang kepadanya, atau dia akan menemuinya. Dia tidak akan panik. Dia akan menemui anaknya. Tentunya, dia akan menemui anaknya.

***

Di sidang akhbar Capitol Hill, seorang wartawan berdiri untuk bertanya soalan terakhir John Walsh, penyokong utama untuk Akta Perlindungan dan Keselamatan Anak Adam Walsh yang akan dibahaskan. Walsh, seorang warganegara swasta, telah menjadi mungkin pejuang jenayah yang paling dikenali di Amerika kerana bekerja sebagai eksekutif dan tuan rumah program televisyen lama “Most Wanted America”. Tetapi, selepas penculikan dan pembunuhan anak lelaki Adam pada tahun 1981, dia dan isterinya, Revé, telah mendedikasikan banyak tenaga hidup mereka untuk meningkatkan kesedaran tentang masalah dan nasib kanak-kanak yang hilang di Amerika.

Akibat dari kerja Walshes telah menjadi laluan kepada Akta Kanak-kanak Hilang 1982, penubuhan Pusat Kebangsaan Kanak-kanak Hilang dan Dieksekusi pada tahun 1984, dan program AMBER Alert kebangsaan pada tahun 2003. Walsh menganggap rang undang-undang baru yang kira-kira untuk pergi sebelum Kongres menjadi batu permata kerja kehidupan yang menghilangkan halangan untuk pemulihan hampir 800,000 kanak-kanak yang dilaporkan hilang di Amerika Syarikat setiap tahun.

“Encik. Walsh, “wartawan itu bermula. “Anda telah melakukan kerja yang baik bagi pihak kanak-kanak dan keluarga di mana-mana, dan anda telah membawa sejumlah penjenayah keadilan untuk menghukum dengan rancangan televisyen anda. Tetapi saya tertanya-tanya sama ada ia menyusahkan anda bahawa anda tidak mampu, dalam semua tahun ini, untuk mengetahui siapa yang membunuh anak anda sendiri? ”

Ia adalah soalan yang ditanyakan tentang ketidaktahuan, jenis perkara yang membuat beberapa di dalam bilik mengerling. Walsh berjaya bertindak balas tanpa kehilangan ketenangannya, tetapi selepas kejadian itu, dia dan Revé menghubungi rakan sekutu lama dan penyiasat “America’s Most Wanted” Joe Matthews untuk menubuhkan satu mesyuarat yang akan membuktikan menjadi penting. Sebagai seorang detektif pembunuhan veteran untuk Jabatan Polis Miami Beach, Matthews telah menyelia dan menjalankan lebih daripada 20,000 siasatan jenayah dan lebih daripada 2,000 kematian dan siasatan pembunuhan, dan telah memperoleh pengakuan dan sabitan dalam beberapa kes berprofil tinggi, termasuk Miami Lollipops yang terkenal pembunuhan penyeksaan, pembunuh pembunuh Negeri Washington, Chad Daniel Roberts, dan pelanggar siri University of Waterloo Christopher Meyer.

Tetapi yang lebih penting, Matthews, pakar polygraph yang diiktiraf secara luas, telah terlibat dalam penyiasatan kehilangan dan pembunuhan Adam Walsh sejak awal, dua puluh lima tahun sebelum ini. Kemahiran dan usaha gigihnya untuk membawa kesilapan dan keterangan yang tidak dapat diabaikan kepada perhatian mereka yang bertanggungjawab terhadap penyiasatan yang masih belum diselesaikan itu telah mendapatkannya sebagai penghormatan dan persahabatan Walshes selama bertahun-tahun, dan selepas pensiunnya dari pasukan Miami Beach, Matthews telah pergi bekerja sebagai penyelidik utama untuk “Paling Dikehendaki Amerika”, di mana dia cepat dikreditkan dengan menyelesaikan siasatan kes pertama kali program itu, pembunuhan bekas juara sekolah tinggi sekolah oleh empat pemain bola sepak di Lock Haven University, Pennsylvania.

Matthews sedar bahawa untuk semua kerja yang baik yang telah dicapai oleh Walshes selama bertahun-tahun, masih terdapat kekosongan yang besar dalam hidup mereka. Adam telah pergi, dan walaupun kedua-dua mereka dan dia telah membelanjakan banyak sumber dan tenaga yang cuba untuk melakukan apa yang pihak berkuasa tidak dapat lakukan, orang yang bertanggungjawab tidak pernah dibawa ke pengadilan. Dan untuk semua kecelakaan soalan wartawan itu, hampir tidak pertama kali ia telah ditanya: Walshes telah meminta hampir sama perkara mereka sendiri – jika hanya swasta – hampir setiap hari selama seperempat abad.

Dari “Membawa Rumah Adam: Penculikan Yang Berubah Amerika” oleh Les Standiford dengan Det. Sgt. Joe Matthews. Hak cipta © 2011. Dicetak semula dengan kebenaran Ecco / HarperCollins.