Payudara saya, pilihan saya: Kenapa saya menyusu anak saya 3 tahun

Esei ini pada mulanya muncul di XOJane. Anda boleh membaca lebih lanjut dari Elizabeth Broadbent di blognya.

Pada umur 3 tahun, anak tengah saya bangun sebagai haiwan yang berbeza setiap pagi. Beliau memberitahu saya yang dengan menyebut nama saya: “Mama Dragon,” katanya, atau “Mama Bear,” atau “Mama Owl.” Dia memanggil saya dengan nama, selalu, dan bertanya soalan yang sama: “Mama Stingray,” katanya , “Saya mempunyai susu mama?”

“Tidak sampai selepas sarapan pagi,” jawab saya. “Anda tahu peraturan itu. Sarapan pagi pertama, kemudian susu mama, atau anda tidak boleh makan sarapan pagi anda. “

Bila I told my mother-in-law I planned to nurse until my son was ready to wean, she spluttered, “But how do you expect him to go to preschool?”
Apabila saya memberitahu mertua saya, saya merancang untuk menyusu sehingga anak saya bersedia untuk merobek, dia terserempak, “Tetapi bagaimana anda mengharapkan dia pergi ke prasekolah?”Hari ini

Kadang-kadang dia menerima ini dengan mudah, serigala ke bawah Gorilla Munch, dan lupa tentang susu. Kadang-kadang dia marah, berteriak dan menegaskan dia mahu susu mama sekarang. Kadang-kadang dia menangis dan menangis dengan sangat teruk saya menulis nota: MAMA MILK SELEPAS SARAPAN, saya mengutip Post-it. Dia tidak boleh membaca, tetapi dia mencengkeramnya seperti tiket, jaminan bertulis bahawa dia akan, sememangnya, mendapatkan seludup dan susu yang dia perlukan.

Ya, keperluan. 

Baby Bear berumur 3 tahun, dan Baby Bear masih perlu jururawat. Saya OK dengan itu dan juga menggalakkannya. Tidak dipaksa – digalakkan. Dan saya gembira dengannya.

Bercakap tentang kejururawatan yang dilanjutkan – apa yang kami di A.S. menganggap menyusu mana-mana kanak-kanak melewati usia sihir entah bagaimana 1- dan gila keluar dari kayu. 

“Aneh” adalah perkataan yang paling baik yang disampaikan oleh beberapa pengulas. Kejururawatan yang diperluas telah disamakan dengan penderaan seksual, untuk bermain kuasa dalam peperangan ibu, untuk keinginan yang sakit untuk menjaga seorang bayi. Orang mendakwa ia adalah untuk manfaat ibu, bahawa kanak-kanak terpaksa menjaga keperawatan, bahawa ini semua tentang ibu dan bukan tentang anak. 

Apabila saya memberitahu ibu mertua saya merancang untuk menyusu anak pertama saya sehingga dia memilih untuk merosakkan, dia hanya dapat mengelirukan, “Tetapi bagaimana anda mengharapkan dia pergi ke prasekolah?”

Elizabeth Broadbent is a mother to three sons under age 5 and blogs at Manic Pixie Dream Mama.
Elizabeth Broadbent adalah ibu kepada tiga anak lelaki di bawah umur 5 tahun dan blog di Manic Pixie Dream Mama.Hari ini

Kebiasaannya, ketidakselesaan kolektif dengan kejururawatan diperpanjang datang dari gangguan seksual kami yang berterusan. Walaupun perlindungan undang-undang, hampir tidak seminggu berlalu bahawa seorang ibu kejururawatan tidak diminta untuk meninggalkan kedai, menutup diri, atau mendekat ke bilik mandi. Payudara, nampaknya hanya untuk keseronokan seksual. Oleh itu, hubungan mereka dengan kanak-kanak – terutamanya kanak-kanak yang boleh meminta mereka – menjadi sama seperti penderaan kanak-kanak.

Saya ingin mengambil buah dada saya kembali, terima kasih.

Biarkan saya memetik Bloodhound Gang di sini: anda dan saya, bayi, tidak lain hanyalah mamalia. Payudara saya bukan suami saya. Mereka bukan anak saya. Mereka adalah, pertama dan terpenting, saya sendiri. Dan saya telah memilih untuk menggunakannya untuk penyusuan yang panjang: tujuan biologi mereka.

Terdapat banyak sebab untuk itu. Kathy Dettwyller, antropologi dan profesor di University of Delaware, mendakwa umur semula jadi untuk menyapu manusia, apabila kanak-kanak dibenarkan untuk menyusui selagi mereka inginkan, jatuh di mana-mana di antara 3 dan 4 tahun. Berdasarkan perbandingan fisiologi dan matang kepada mamalia lain, dia menganggarkan umur minimum manusia menyapih pada usia 2.8 tahun, dengan maksimum 7 tahun.

Memandangkan itu, Baby Bear yang berusia 3 tahun yang menyusui bayi nampaknya agak luar biasa.

Bayi Bear and his big brother.
Bear bayi dan abangnya. “Melanjutkan pemberian ASI telah membantu Baby Bear kekal sihat dan menyesuaikan diri dengan perubahan keluarga yang dinamik. Ini adalah pilihan yang saya buat: menggunakan badan saya dengan cara yang paling sesuai untuk anak saya.”Hari ini

Tetapi bukan sekadar evolusi yang memberitahu saya untuk terus menerus. Manfaat kejururawatan tidak hanya hilang pada usia satu tahun. Antibodi dalam susu ibu membantu menjaga Bayi yang sihat. Semakin saya jururawat, semakin rendah risiko kanser payudara saya – sesuatu yang dapat menyokong setiap feminist merah jambu-pita merah muda. Tetapi yang paling penting bagi saya adalah faedah psikologi.

Saudara kecil Baby Bear, Sunny, berusia setahun. Sunny adalah kejutan; sementara kami merancang Baby Bear dan kakaknya, kami tidak bank di Sunny. Dan salah satu sebabnya ialah Baby Bear sendiri. Dia selalu memerlukan, selalu memohon jaminan tambahan. Dia panaskan perlahan-lahan kepada keluarga dan kawan-kawan. Dia mendekati kehidupan dengan keraguan bermata sempit, seolah-olah dia menunggu untuk mengecewakannya. Kejatuhan yang ketawa kakaknya membuatnya menangis. Daripada semua anak saya, saya bimbang dia mewarisi kemurungan dan kecemasan saya. Dia seorang jiwa yang halus, Baby Bear adalah. Dan saya tahu dia tidak akan mengendalikan pengganti.

Kerana saya tahu itu, saya menyusui semua melalui kehamilan saya. Kejururawatan memberi Baby Bear peluang untuk menjadi bayi lagi. Seperti kakak barunya yang baru, dia mendapat lilin khas dari mama. Dia mempunyai masa sihir mama untuk dirinya sendiri. Dia terletak di pangkuan saya; Saya mencium kepalanya; kami masih dalam, unik bersama. Ia membantu peralihannya dari bayi ke kanak-kanak tengah.

Dan jadi kami hanya … terus pergi. Kejururawatan memberinya tempat yang selamat. Baby Bear menemui dunia yang kadang-kadang agak menggembirakan. Suara yang kuat, banyak gerakan, lampu terang: mereka menjadi terlalu banyak untuknya. Selama berbulan-bulan, susu mama kekal perlindungannya. Saya menyerahkan saudara lelakinya kepada rakan-rakannya dan memeluknya dekat lantai gimnasium, atau di tengah-tengah playdate. Dia menyusu dan tenang dan kemudian bangun untuk bermain semula.

Ya, saya menyusui anak kecil. Ia biasa. Ia tidak biasa, tidak kira berapa jarang kita melihatnya hari ini. Dan tiada siapa yang meminta saya pergi atau memberitahu saya untuk berhenti. Sekiranya mereka menembak saya, saya tidak perasan. Sekiranya saya ada, saya tidak akan peduli. Kejururawatan yang diperluas mungkin bukan pilihan mereka. Tetapi saya tidak akan membenarkan ketidakselesaan mereka untuk meminimumkan atau merosakkan saya.

Kejururawatan juga telah mengajar Baby Bear beberapa peraturan penting mengenai persetujuan. Seorang kanak-kanak tidak menjadi jururawat seperti bayi baru lahir, dan kerana dia tidak mempunyai keperluan nutrisi, saya boleh mengatakan tidak jika saya mahu. Dan kadang-kadang, saya tidak mahu disentuh lagi. Saya tidak membiarkan dia menjadi jururawat terlalu lama – ia boleh menjadi tidak selesa, dan saya tidak boleh membiarkan dia minum semua susu jika abangnya memerlukannya tidak lama lagi. Kadang dia ok dengan tidak terkawal. Kadang-kadang dia marah, dan saya memberitahu dia bahawa saya faham dia sedih, tetapi dia tidak boleh menyusu jika dia melemparkan, kerana ia terlalu menjengkelkan untuk kita berdua. Yang paling penting, dia hanya menyusu sekali atau dua kali sehari, biasanya pada waktu pagi (selalu selepas sarapan pagi) atau petang tengah hari, selepas makan tengahari, sebelum waktu tenang.

Kadang-kadang saya katakan tidak.

Baby Bear harus menerima ini. Mengasuh anak kecil adalah hubungan, dan seperti yang dinyatakan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia, penyusuan susu ibu harus diteruskan “selama keinginan ibu dan anak.” Kedua ibu dan anak, tidak satu atau yang lain. Hubungan kejururawatan mengambil masa dua kali.

Dan adakah saya akan mengatakan tidak pada suatu hari? Sudah tentu. 

Saya meraba abang Baby Bear pada usia 3, ketika saya hamil dengan anak bungsu saya. Saya memilih perjalanan keluar dari bandar, menolak permintaan untuk susu beberapa kali, dan itulah itu. Saya memilih untuk selesai.

Pembesaran lanjutan telah membantu Baby Bear kekal sihat dan menyesuaikan diri dengan perubahan dinamik keluarga. Ia membantu dia berasa disayangi. Ia adalah pilihan yang saya buat: menggunakan badan saya dengan cara yang saya nampak terbaik untuk anak saya. Tidak setiap ibu akan membuat pilihan yang sama. Sesetengah tahu formula yang sesuai untuk mereka; beberapa tahun pada satu tahun. Payudara mereka, seperti saya, adalah mereka sendiri. Dan sebagai wanita, kita boleh menggunakannya tetapi kita nampak sesuai.

Saya enggan memberikan payudara saya kepada pandangan lelaki. Saya enggan tunduk kepada satu-saiz-semua, dunia nurse-til-1-dan-selesai. Bagi saya, buat masa ini, untuk Baby Bear dan adiknya, payudara saya adalah untuk memupuk. Saya gembira dengan keputusan itu. Saya suka menyusui anak saya, dan saya bersyukur Baby Bear telah mendapat manfaat dari kejururawatan yang dilanjutkan.

Saya telah membuat pilihan saya, dan saya tidak akan dipermalukan.

Seorang mama kepada tiga anak lelaki 5 dan ke bawah, Elizabeth Broadbent jatuh dari akademi untuk menghasilkan dan menghabiskan masa yang terlalu lama. Seorang pendidik yang disahkan dengan Babywearing International, dia masih merindukan mengajar bahasa Inggeris baru. Elizabeth menulis tentang keadilan sosial dan keibubapaan kanak-kanak di Manic Pixie Dream Mama. Kerja beliau telah muncul di Huffington Post, xojane, Mamapedia dan Columbia SC Moms Blog. Ikuti Elizabeth di Facebook dan Twitter.

Loading...