Mayim Bialik: Kenapa kita membiarkan anak-anak kita tidur di tempat tidur kita

Dua kanak-kanak, tiada katil … tiada masalah? Berkongsi katil dengan anak-anak anda bukanlah perkara biasa di A.S., tetapi bekas pelakon “Blossom” Mayim Bialik menerangkan bagaimana ia berfungsi untuk keluarganya – dan mengapa dia tidak fikir ia begitu aneh.

Denise Herrick Borchert / Hari ini

Oleh Mayim Bialik, Ph.D., TODAY Moms penyumbang

Kami tidur bersama dua anak kami. Mereka adalah 5 dan 2, dan saya tidak pernah memiliki buaian atau bassinet. Katil keluarga kami terdiri daripada dua futon di sisi lantai dengan sisi: satu dengan kepingan hitam, yang lain dihiasi dengan kesatria, istana dan naga. Kami tidak tidur bersama, yang bermaksud tidur di bilik yang sama; kita tidur di tempat tidur yang sama. Ia dipanggil perkongsian katil.

Saya tahu sesetengah daripada anda fikir ia tidak selamat. Saya tahu sesetengah daripada anda fikir ia tidak sihat. Saya tahu sesetengah daripada anda fikir anak-anak saya yang rosak dan coddled tidak akan mengalahkannya. Dan mari jujur ​​saja: Saya tahu anda fikir ia pelik.

Tidak selamat. Tidur dengan anak-anak anda tidak selamat. Ini benar-benar selamat dan benar-benar pintar: anda tahu keadaan anak anda pada bila-bila masa dengan panjang lengan. Terdapat garis panduan yang mantap untuk tidur dengan selamat dengan bayi anda. Apabila anda tidur dengan bayi anda, anda tahu jika mereka batuk, sesak, mula membingungkan, atau jika mereka terlalu sejuk atau terlalu panas. Badan ibu direka untuk menyesuaikan diri untuk membantu bayi yang baru lahir mencapai suhu badan yang optimum; bercakap tentang pintar! Melangkah ke bayi adalah ketakutan yang dibesar-besarkan yang tidak berdasarkan penyelidikan. Tidak sukar untuk membuat katil selamat untuk bayi. Sama ada letakkannya di atas lantai atau dapatkan rel tempat tidur untuk menjaga anak kecil anda daripada bergolek. Jadi kelihatan jelek? Maaf. Begitu juga perut saya selepas dua anak.

Tidak sihat. Tidur dengan bayi anda memudahkan memudahkan penyusuan susu, yang merupakan perkara paling sihat yang boleh anda lakukan untuk anak anda pada tahun pertama kehidupan. Tidur dengan bayi anda merangsang hormon yang menggalakkan ikatan, mengurangkan kebimbangan dan kemurungan, dan meningkatkan kemungkinan anda akan membekalkan bekalan susu yang kuat. Kewaspadaan ibu baru untuk bayinya diprogramkan ke dalam DNA kita. Mamalia tidur dengan mamalia lain; kita sepatutnya melakukannya. Anda tidak tidur sendiri, kenapa perlu bayi dan anak-anak?

Menggalakkannya. Adakah anda tahu mana-mana lelaki berusia 18 tahun tidur dengan ibu bapa mereka? Kejururawatan? Menggunakan pacifier? Memakai popok? Saya tidak fikir begitu. Kebergantungan awal kepada ibu bapa kami untuk keselesaan, kehangatan, keselamatan, dan cinta pada waktu malam, serta pada siang hari, adalah wajar dan normal. Kanak-kanak mengatasi “keperluan” apabila mereka bersedia untuk berbuat demikian. Tiada bukti bahawa kanak-kanak yang tidur dengan ibu bapa mereka adalah penderitaan, luntur, rosak, atau kurang mampu menjadi dewasa produktif, sensitif dan penyayang. Sebaliknya, keluarga yang tidur bersama melaporkan perasaan keselamatan, kedekatan dan kepercayaan yang saya fikir masyarakat kita boleh menggunakan lebih banyak.

Pelik. Tiada apa-apa yang pelik atau salah tentang tidur dengan anak-anak anda. Rasanya baik untuk berpelukan, bukan? Bayi dan kanak-kanak fikir begitu juga. Ia NORMAL. Ragu-ragu tentang kehidupan seks anda yang hebat memukul? Cari tempat lain untuk melakukan hubungan seks di samping katil anda. Akhir cerita. Sekiranya anak anda mengetepikan, dapatkan lampiran katil seperti Sleeping Reach co-sleeper. Jika anda seperti tidur ringan yang anda rasa membunuh setiap pagi, saya tidak akan memberitahu anda bahawa anda perlu tidur dengan anak anda. Adakah saya tidur dengan anak-anak saya di tempat tidur seperti yang saya akan tanpa? Tidak. Tetapi ia akan berakhir tidak lama lagi, dan ia tidak aneh untuk mahu menjadi dekat dengan anak-anak anda apabila perkembangan fisiologi dan psikologi mereka menetapkan bahawa mereka perlu diadakan rapat.

The Lowdown. Kami pernah mempunyai satu kasut untuk saya, suami saya dan bayi No 1. Kemudian saya hamil dan kami menambah futon “kakak” di mana suami saya dan “abang” yang tidak lama lagi akan mula tidur. Selalunya apabila bayi No 2 tiba, saya tidur dengan kedua-dua lelaki. Katil keluarga adalah penyokong yang hebat: Ia adalah tempat kita semua sama. Walaupun peranan anak pertama kami dalam keluarga beralih kerana bayi yang baru lahir, ketika matahari terbenam, kami semua sama di dalam satu katil besar kami. Hari-hari ini (dan malam), suami saya tidur di ksatria dan istana tidur dengan anak lelaki yang lebih tua, dan saya tidur dengan anak lelaki yang lebih muda. Beberapa malam seminggu, anak lelaki yang lebih tua kami melantun ke “katil saya” dan kembali ke suami saya untuk memeluk pagi sambil saya menyusu anak muda kita ke hari baru.

Detik-detik yang kita kongsi di waktu subuh, saya tidak akan berputus asa untuk apa-apa: bisikan, gelisah, impian yang semata-mata dan semangat untuk orang yang sangat bahagia dan selamat di tangan saya. “Mama, saya akan tidur dengan kamu walaupun saya seorang remaja” dibisikkan kepada saya sebelum mata saya kelihatan terbuka minggu lepas. Saya hanya ketawa; tidakkah dia tahu betapa tidak diingini untuk semua yang terlibat!

Saat-saat yang kita kongsi selepas kita membaca berkat-berkat Yahudi pada waktu malam juga sangat berharga kepada kita – menonton anak-anak kita pergi dari bangun dan berapi-api ke tenang dan malaikat: tidur pada akhirnya. Saya mendapati diri saya menatap wajah orang banyak kali malam; satu peringatan bahawa walaupun suami saya dan saya mungkin tidak sempurna, lelaki yang membawa nama kita mungkin saja. Dan itulah peringatan yang memberi kita keselesaan – sepanjang malam.

Mayim Bialik membintangi pertunjukan televisyen awal tahun 1990-an “Blossom” dan kini muncul di sitkom CBS “The Big Bang Theory.” Beliau memperolehi Ph.D. dalam bidang neurosains dari UCLA pada tahun 2007, dan menulis tesisnya mengenai sindrom Prader-Willi. Jurucakap Rangkaian Moms Holistik dan pendidik laktasi yang disahkan, Bialik menulis buku mengenai keibubapaan lampiran, dan dia mempunyai dua anak lelaki, Miles, 5, dan Frederick, 2. Dia blog secara kerap di TODAYMoms.com.

Mahu lebih banyak Mayim? Baca blognya di Kveller.com.