‘Mason adalah Mike baru’: Ibu bapa merayu apabila nama bayi unik menjadi popular

Penamaan bayi adalah perniagaan yang serius. Bagi sesetengah orang, semuanya mengenai tradisi dan nama keluarga. Tetapi bagi yang lain, mencari sesuatu yang asli dan unik adalah matlamat.

Jadi apa yang berlaku apabila nama yang indah, tersendiri, jarang didengar anda telah dipilih dengan teliti menjadi … popular?

Panggil nama bayi itu patah hati. Dan dengan pembebasan nama bayi teratas pada tahun 2014, itu yang membahayakan ibu bapa Mason dan Liams, Olivias dan Lilys dan banyak lagi.

Apabila Gary dan Renee Lopus dari Pittsburgh, Pennsylvania, memikirkan nama bayi untuk anak lelaki mereka, kini 3, mereka menyempitkannya ke Mason dan Jacob. Mereka memilih Mason kerana mereka fikir ia kurang popular. Sekarang apabila mereka berada di kedai, nampaknya setiap orang dewasa memanggil seorang Mason, yang BabyCenter menyenaraikan sebagai nama yang paling popular ke-6 untuk kanak-kanak lelaki.

“Mason adalah Mike baru. Kami menginginkan nama yang kurang popular, “kata Lopus, 39, yang menyalahkan populariti nama itu di Kourtney Kardashian, yang berusia 5 tahun Mason.

Mason Petro
Mason PetroHari ini

Kim dan Christ Petro, kedua-dua guru sekolah di Pottstown, Pennsylvania, mendapati ia mencabar untuk menamakan nama anak lelaki mereka yang kini berusia 11 bulan kerana mereka tidak mahu nama anak-anak yang mereka ajar.

Cerita yang berkaitan: Seperti apa nama lazim anda menjadi bergaya

“Kami berdua mahukan nama yang tidak mengingatkan kita tentang kanak-kanak di sekolah,” kata Kim, 32. Jadi, ketika Chris mencadangkan Mason, ia sesuai dengan keperluan. Tetapi sekarang, Kim berkata dia melihat nama Mason di mana-mana.  

Mason and Renee Lopus
Mason dan Renee LopusHari ini

“Saya benar-benar tidak tahu bahawa Mason adalah nama yang popular,” katanya. “[Saya] agak terkejut.”

Peter Chace, 27, dan isterinya, Sarah, 30 tahun, juga berharap dapat memberikan anak-anak mereka nama unik. Mereka menamakan anak lelaki mereka 2 tahun-Noah. Mereka sangat menyukai resonans Alkitab dan merasakan makna (rehat atau keselesaan) sesuai dengan sifatnya.

“Kami tahu ada anak-anak lain bernama Nuh,” kata Peter. “Kami tidak menjangkakan Nuh dalam setiap kelas.”

Apabila ia datang menamakan anak lelaki 6 bulan mereka, pasangan itu memilih Liam. Ia adalah nama budak ketiga paling popular di senarai BabyCenter.

“Kami tidak menyedari bahawa ia berlaku kepada kami. Kami agak kecewa … apa yang kami fikir adalah nama yang unik tidak sama sekali, “kata Peter, sambil menambah bahawa dia dan isterinya” berharap anak-anak kami akan membawa keunikan mereka sendiri kepada nama yang popular. “

Berkembang, Jessi Dieringer, 34, sentiasa Jessi S. kerana banyak Jessicas, Jesses, dan Jessis. Apabila mengandung dengan seorang anak perempuan, dia dan suami Ron, 35, mahu nama yang tidak ada mana-mana. Ron mencadangkan Lily.

Lily D.
Lily D.Hari ini

“Satu-satunya Lily yang pernah saya dengar pada ketika itu adalah pada rancangan TV ‘Bagaimana Saya Bertemu Ibu Anda,'” kata Dieringer. “Sekarang saya tahu 15 atau 20.”

Walaupun anak perempuannya mungkin dipanggil ‘Lily D,’ Dieringer percaya nama itu masih sesuai dengan keperibadian anak perempuannya. Lily adalah nama 8 paling popular untuk kanak-kanak perempuan, menurut BabyCenter.

Bagi Elliot dan Julie Blake, tidak ada persoalan tentang apa yang akan dipanggil anak perempuan mereka: Emma dinamakan selepas aktivis Emma Goldman, yang membantah di kilang keluli di Pittsburgh, di mana Blakes hidup.

The Blakes juga mahu nama mudah-tumbuh, dia selalu mengeja nama pertamanya dan Julie selalu mengeja nama terakhirnya, Werkmeister.

“Emma Blake tidak perlu mengeja namanya kepada sesiapa pun,” katanya, sambil menambah bahawa dia tidak menyedari bahawa Emma adalah nama yang bergaya dan tidak benar-benar keberatan. “Alasan mengapa kami menamakannya Emma, ​​mereka agak bebas daripada itu.”