Kegelisahan pemisahan: 19 cara untuk meredakan ketakutan anak anda (supaya kedua-dua anda berhenti menangis!)

Jika bayi anda tidak merungut apabila anda melepaskannya di penjagaan harian atau Nenek, baiklah, nikmati semasa ia berlangsung. Satu hari yang baik, dia akan menunjukkan ketidaksenangannya ditinggalkan, walaupun anda hanya menuju ke bilik mandi. Matlamat anda: Untuk mendapatkan cutie anda selesa dengan pemikiran mengucapkan selamat tinggal. Dan, ya, ia boleh dilakukan – walaupun dengan kanak-kanak terpenting.

HARI INI
Jessie Jean / Teksi / Getty Images

1. Harapkannya lebih cepat daripada kemudian.

Pemikiran anda boleh melepaskan perpisahan yang mengalir sehingga anak kecil? Tiada peluang. Kebimbangan pemisahan boleh bermula dari mana-mana dari 7 hingga 9 bulan, kata Mary Margaret Gleason, M.D., penolong profesor pediatrik, psikiatri, dan neurologi di Tulane University di New Orleans. Itulah umur bayi anda menyedari bahawa anda adalah orang yang pergi untuk semua perkara yang baik, seperti keselesaan, cinta, dan keselamatan. Dan berkat tujuan kekal – keupayaannya untuk mengingati orang-orang dan perkara-perkara yang dia suka walaupun mereka tidak berada di sekitar-dia tahu jaring keselamatannya hilang ketika anda tidak berada di sana.

BERKAITAN: Tonton gadis kecil adorably cakap masalah budak: ‘Saya tidak mahu memecahkan hatinya’

2. Lihat lapisan perak.

Pada pemisahan zaman ini, kebimbangan adalah perkara biasa, tanda yang sihat bahawa perkembangan bayi anda tepat pada isyarat. Berikut adalah satu lagi sebab untuk menangkap diri anda di belakang: Semua bulan-bulan yang anda habiskan menenangkan bayi kolik anda atau menyeret diri anda dari tempat tidur untuk makan pukul 2 pagi lagi telah mengajar bayi anda yang dia boleh bergantung kepada anda. Sudah tentu, anda bukan satu-satunya orang dalam bulatan dalaman bayi anda, tetapi jika anda seorang yang paling banyak menghabiskan masa bersama dengannya, harapkan wails lebih kuat apabila anda keluar dari pintu.

3. Jangan mengelirukan orang asing dan kecemasan pemisahan.

Mereka boleh bepergian bersama, kata Dr Gleason, tetapi kebimbangan orang asing dan pemisahan kebimbangan adalah dua perkara yang berbeza. Kebimbangan orang asing adalah apabila bayi anda berwaspada terhadap wajah yang tidak dikenali – walaupun ibu anda. Sekiranya orang itu rapat, anak kecil anda akan meremehkan atau hancur, walaupun dia berada di tangan anda. Ia satu lagi tanda bahawa dia tahu siapa yang berada di dalam puaknya. Oleh itu, beritahu orang untuk perlahan-lahan, dan jangan mengambil air mata secara peribadi.

4. Jangan ketinggalan apabila ia berlanjutan.

Sedih untuk mengatakan, tetapi kebimbangan pemisahan dapat bertahan hingga balita, apabila tiba-tiba anda baru bergerak dengan tiba-tiba menangkap dia dapat berjalan atau lari dari anda. Dan walaupun kanak-kanak tahu lebih banyak tentang dunia, genggaman mereka pada masa yang goyah-jadi mengatakan bahawa anda hanya akan pergi ke kedai runcit tidak ada apa-apa untuk mereka, kata Elizabeth Pantley, pengarang siri No-Cry, termasuk Penyelesaian Kecemasan Pemisahan No-Cry.

5. Jangan salahkan keadaan anda.

Anak-anak yang telah pergi ke penjagaan siang sejak hari pertama cenderung mengalami kebimbangan pemisahan sebagai anak dengan ibu bapa yang tinggal di rumah, kata pakar. Dan kerana kecemasan pemisahan lebih banyak berkaitan dengan lampiran cutie anda kepada anda, anda benar-benar tidak dapat mengetepikannya dengan meninggalkannya sebagai bayi baru lahir-atau meninggalkannya dalam menjaga orang lain selagi anda boleh.

BERKAITAN: Adakah anak kecil anda sakit? Penyelesaian rumah ini akan menenangkan batuk anak anda dalam masa yang singkat

6. Ini semua tentang keperibadian.

Apa yang membuatkan seorang anak gugur apabila ibunya selamat tinggal dan yang lain menghisap ibu jarinya? Perangai. Dan sementara tanda klasik adalah bayi yang menangis dan menghampiri anda, ada juga yang lebih halus: Bayi anda mungkin menjadi kaku sebagai papan atau sangat lemas dan tenang. Atau tot anda akan memutar rambutnya, mengadun ke dalam kayu, atau mendapatkan super-chatty. Tiada cara untuk bertindak balas dengan apa jua maksudnya. Anak kecil yang melintas di tepi jalan dan pergi bermain untuk sama-sama terikat kepada ibu bapanya sebagai orang yang jatuh di sudut.

7. Jangan fokus pada reaksi anak anda.

Ia bukan cara cutie anda terlepas yang penting – ia berlaku selepas anda pergi. Apa yang dirasakan oleh pediatrik adalah bagaimana anak kecil anda mengatur perasaannya, kata Dr. Gleason – dengan kata lain, bagaimana dia menenangkan diri sehingga dia dapat mengatasi ketidakhadiran anda. Jika anak anda menangis seperti akhir dunia setiap kali anda mengucapkan selamat tinggal, tidak apa-apa (walaupun sukar untuk ditonton). Apa yang lebih penting ialah dia mula bermain dengan gembira dua minit selepas anda pergi. Jika dia tidak pernah belajar untuk menenangkan diri, itu boleh menjadi masalah. Sebenarnya, apa yang membezakan kebimbangan pemisahan daripada gangguan bukanlah usia seumur hidup. Ia adalah satu kumpulan tingkah laku, Dr. Gleason berkata: Anak anda tidak tahan untuk pergi ke sekolah, tidak boleh tidur, atau bimbang bahawa anda akan mengalami kemalangan semasa anda pergi.

8. Tetapkan selamat tinggal anda.

Misi anda apabila anda pergi: Untuk meyakinkan anak kecil anda yang akan pergi (dan kembali) adalah pengalaman yang biasa. Itulah sebabnya anda mahu meletakkan wajah yang bahagia dan yakin ketika anda mengatakan selamat tinggal. Berkata, “Saya akan segera kembali!” atau “Anda akan bersenang-senang di Nana!” mungkin terdengar terpaksa (terutamanya jika anda agak sedih memisahkan) tetapi mereka membantu anak anda berasa lebih selamat.

9. Jangan menjadi kes keranjang.

Tiada apa-apa spooks kanak-kanak lebih daripada kebimbangan anda. Mendapatkan air mata atau bertanya kepada anak kecil anda jika dia akan baik-baik saja hanya akan membuatnya berfikir sesuatu yang buruk akan berlaku semasa anda pergi. Satu lagi tidak-tidak: Bercinta manis-bercakap anak anda untuk tinggal dengan janji hadiah. Itu tidak akan menenangkannya, sama ada. Sebaliknya pastikan pemisahan itu dalam perspektif: “Anda hanya meninggalkan anak anda dengan pengasuh, tidak pergi ke Eropah,” kata Pantley. Dan jika anda telah tersebar sehingga sekarang, jangan bimbang: Kanak-kanak berdaya tahan, dia menambah. Cukup bersumpah untuk memulakan esok pagi.

10. Bantu dia mengatasi masalah ini.

Selain memberi respons kepada keperluannya, terdapat beberapa cara untuk membantu bayi anda menghadapi perasaan tidak selesa. Tinggi di dalam senarai: Diprediksi dan boleh dipercayai, kata Dr Gleason. Melekat pada rutin yang fleksibel membantu anak anda berurusan dengan kekecewaan kerana dia tahu apa yang diharapkan – terutamanya di sekitar masa-masa riang seperti penyuapan, tidur siang, dan tidur. Bayi yang lebih tua boleh mengatasi kekecewaan yang lebih kecil apabila mereka bermain. Sebagai contoh, jika dia meraih mainan, menjentikkannya sedikit lebih dekat supaya dia dapat mencapainya dengan lebih mudah dan bersorak apabila dia mengambil sapu.

11. Mulakan beberapa ritual selamat tinggal.

Bayi dan kanak-kanak kecil OCD, dan tidak ada yang membuat mereka lebih bahagia daripada melakukan hal yang sama dengan cara yang sama setiap hari. Oleh kerana ramalan itu begitu menghiburkan, nikmatinya (dia akan berkembang daripada itu, jujur). Sekiranya anda berhenti, pilih pintu masuk khas anda, hitungkan langkah atau pelukan, atau ucapkan selamat tinggal khas anda. Tetapi jangan risau jika pasangan anda melakukannya dengan caranya (anak-anak boleh mengatasi dua upacara yang berbeza). Apabila anda memilih anak anda, lakukan perkara yang sama dalam sebaliknya – ucapan khas, muzik, lagu, atau makanan ringan, adalah cara untuk melancarkan peralihan dan membuat kanak-kanak berasa selamat.

BERKAITAN: Bagaimana seorang ayah membantu anaknya memakai pakaian superhero dengan bangga

12. Cuba beberapa percubaan berjalan.

Jika jururawat kecil anda tidak dapat menahan pemikiran anda pergi ke bilik mandi tanpa dia, berlatih pemisahan mini. Bermain permainan seperti peekaboo atau, terutamanya, bersembunyi dan cari. Pergi ke bilik lain, pop kembali, dan puji dia kerana tidak jatuh sama sekali. Kemudian secara beransur-ansur meningkatkan masa antara pintu keluar dan pintu masuk anda. Untuk mempercepatkan kesepakatan itu, tarik mainan khas yang dia dapat bermain bersama ketika berada di bilik mandi. Tidak, mereka tidak boleh mengelakkan perpisahan yang mengalir. Tetapi matlamat anda adalah untuk memberi kemahiran mengatasi anak anda, dan amalan kecil ini membantu.

13. Mainkan sebelah menyebelah.

Kebanyakan tota tidak mempunyai rentang perhatian untuk bermain solo terlalu banyak, tetapi anda boleh mempermudahnya dengan memelihara syarikat ketika ia bermain. Oleh itu, ambillah bayi anda ke bawah, tarik mainan yang tidak dilihatnya sebentar, dan kemudian lakukan perkara anda sendiri, sama ada pakaian lipat atau menyemak berapa ramai orang suka gambar Instagram terkini anda. Bukan sahaja bayi anda belajar melayan dirinya sendiri (atau sekurang-kurangnya memulakan prosesnya), dia juga akan belajar untuk menenangkan dirinya.

14. Berfokus pada keseronokan.

Bersama dengan selamat tinggal yang gembira, ceritakan tentang perkara yang menyeronokkan yang akan dilakukan oleh anak anda semasa anda pergi, kata Pantley. Itu mengalihkan penekanan daripada hadirnya air mata kepada masa depan yang lebih menghiburkan yang menanti dia ketika anda keluar dari pintu. Anda juga boleh membuat fikirannya dari selamat tinggal dengan memintanya untuk melukis gambar atau menyiapkan set kereta untuk dimainkan apabila anda kembali. Bonus lain: Ia membantu anda memahami bahawa tidak apa-apa untuk bersenang-senang semasa anda pergi.

15. Tinggalkan sesuatu di belakang.

Ada sebab semua haiwan yang disumbat dan selimut dipanggil loveys. Mereka berdiri sendiri untuk anda, jadi gunakannya dengan baik. Sertakan mereka dalam ritual selamat tinggal jika anak anda tidak dibenarkan menyimpannya di sekolah prasekolah. Beri dia sesuatu untuk anda menyimpan, sama ada ia adalah ciuman yang tidak kelihatan, atau, untuk kanak-kanak tadika anda, nikel bertuah atau getah untuk memakai pergelangan tangannya.

16. Baca semua tentangnya.

Malah bayi seperti melihat tots lain dalam situasi yang biasa. Itulah sebabnya buku-buku boleh memudahkan banyak peralihan yang sukar, daripada berpakaian untuk menyerahkan paci untuk mengucapkan selamat tinggal. Yang baik untuk mendapatkan senarai bacaan anak anda termasuk The Kissing Hand, Burung Hantu, I Love You All Day Long dan Llama Llama Misses Mama.

17. Sentiasa kembali.

Ya, anda pernah mendengarnya sejuta kali. Jadi ini membuat satu juta dan satu-tidak, pernah menyelinap keluar. Perkara terakhir yang anda mahu lakukan adalah memberi anak anda alasan untuk tidak mempercayai anda, kata Dr Gleason. Lagipun, jika dia tidak boleh bergantung kepada anda, siapa yang akan dia bergantung? Jadi jangan pergi semasa dia sedang tidur atau berpura-pura awak pergi ke filem apabila anda sebenarnya meninggalkannya pada hujung minggu. Tetapi anda boleh memberitahu babysitter atau sesiapa yang menontonnya cara terbaik untuk menenangkan air matanya, sama ada ia bermain lagu kegemarannya atau mengeluarkan kotak mainan khas.

18. Mengharapkan kemalangan.

Adakah selamat tinggal pergi tanpa halangan di penjagaan harian? Rayakan, tetapi jangan terlalu sedih. Prasekolah, pengasuh, atau kem sekolah baru boleh menjadi tekanan yang boleh menyebabkan kanak-kanak kembali ke cara yang dilekatinya. Penekanan lain termasuk perceraian, pengasuh bayi yang buruk, atau adik perempuan yang baru. Sekiranya anak anda mengalami kecemasan dalam kemerosotan, cambuklah bekas lama anda. Lama lama yang sama dapat menenangkannya kembali ke zon selesa.

19. Ingat bahawa ia hanya satu fasa.

Sama ada tantrums menangis minggu lalu atau bulan, mereka akan pergi. Tetapi seperti yang lain di zaman kanak-kanak, mengharapkan yang tidak dijangka. Pembangunan kurang daripada garis lurus daripada puncak dan lembah, kata Pantley. Seorang bayi yang tidak pernah mempunyai kebimbangan pemisahan boleh membangunkannya di prasekolah. Seorang kanak-kanak mungkin melalui patch yang buruk selama-lamanya, kemudian mengejutkan anda dengan berlari tanpa melihat ke belakang. Apa sahaja yang anda perlu lakukan, ingatlah ini. Anda telah mengajar anak anda untuk mengendalikan emosi dan ketakutan-dan itu akan membawa dia melalui banyak.

Satu versi cerita ini mula-mula muncul di iVillage.

Sekiranya anak-anak mendapat trofi hanya untuk ‘penyertaan’?

16.16.201606:23