Ibu yang mengejutkan quadruplets menyebut dirinya ‘ibu paling beruntung di seluruh dunia’

Kimberly Fugate dan suaminya, Craig, terkejut apabila mereka mengetahui bahawa mereka mengharapkan kembar yang sama. Selepas tiga bayi disampaikan pada 8 Februari 2014, Kim mendengar seorang doktor mengumumkan, “Saya mempunyai lebih banyak kaki”  terdapat satu lagi bayi yang akan datang. Bayi yang terakhir, yang telah diabaikan pada ultrasound, menjadikannya ibu quadruplets yang sama sekali jarang berlaku pada umur 42 tahun. Dalam esei ini untuk TODAY.com’s Siri “2014 Suara”, Kimberly menceritakan krisis kesihatan empat gadis kecil yang dihadapi, bagaimana dia memberitahu selainnya dan apa yang sangat membantu saudara perempuannya yang berusia 11 tahun itu.

Kimberly Fugate became the mother of rare identical quadruplets in February.
Kimberly Fugate menjadi ibu quadruplets yang sama sekali jarang berlaku pada bulan Februari.Hari ini

Saya berasa sangat bertuah, seperti ibu yang paling beruntung di seluruh dunia.

Saya tidak merancang untuk memulakan dengan lebih banyak kanak-kanak, dan banyak perkara telah berubah sejak saya mempunyai kuadruplet saya, Kenleigh, Kristen, Kayleigh dan Kelsey. Ia banyak kerja menjaga walaupun seorang bayi, apatah lagi empat, tetapi saya tidak keberatan. Ia sangat menyeronokkan, dan mereka membuat semuanya berbaloi.

Hanya bangun pada waktu pagi dan melihat senyuman di muka mereka, mendengar mereka mengejek saya dan mendengar mereka mengejek antara satu sama lain – kegembiraan amat menggembirakan. Saya tahu setiap ibu adalah sebahagian daripada bayi, tetapi saya rasa saya mempunyai bayi yang cantik dengan senyuman yang paling cantik. Dan mereka yang cacat …

Bayi adalah kejutan terbesar dalam hidup saya, dan saya tidak dapat membayangkan hidup saya tanpa mereka.

Kenleigh, Kristen, Kayleigh and Kelsey in September, 7 months after their surprise entrance.
Kenleigh, Kristen, Kayleigh dan Kelsey pada bulan September, 7 bulan selepas mereka mengejutkan.Hari ini

Tahun lalu telah menjadi angin puyuh. Saya berusia 13 minggu sebelum saya mendapati saya mengandung, dan mempunyai bayi pada 28 minggu dan satu hari. Saya tidak mempunyai banyak masa untuk memahami bahawa saya mempunyai lebih banyak anak. Segala-galanya berlaku begitu pantas. Kadang-kadang, saya masih perlu mencubit dan bertanya-tanya, “Adakah saya bermimpi atau adakah ia benar?”

Apabila bayi dilahirkan lebih dari dua bulan awal, mereka menimbang antara 2 dan 2 £ dan sakit kritikal. Mereka menghabiskan lebih dari tiga bulan di NICU, dan perlu berada di ventilator untuk membantu mereka bernafas kerana paru-parunya sangat kecil.

Mereka akhirnya pulang ke rumah pada bulan Mei dan Jun dan melakukannya dengan baik. Mereka menimbang antara hampir 18 dan 22 pound, dan doktor mereka gembira dengan pertumbuhan mereka. Mereka umumnya sihat. Satu quad mempunyai kes ringan akibat gangguan pertumbuhan dan sedang dipantau secara teratur.

Saya percaya bahawa Tuhan memilih saya untuk mempunyai empat kali ganda ini, dan saya merasakan bahawa Dia akan menjaga mereka dan membolehkan mereka bertahan. Untuk melihat sejauh mana mereka datang membuat saya merasa sangat diberkati.

The quads take turns eating - each gets a spoonful in turn.
Quad bergiliran makan – masing-masing mendapat sudu sebaliknya.Hari ini

Tetapi terdapat banyak detik-detik yang sangat menakutkan, dan beberapa bulan pertama mereka seperti roller coaster. Satu bayi mungkin mempunyai hari yang baik tetapi yang lain mempunyai hari yang buruk. Ada kalanya saya takut untuk hidup mereka. Beberapa kadar denyut jantung gadis menurun, dan saya menahan nafas ketika saya menyaksikan dua orang menjadi resuscitated. Kayleigh memerlukan pembedahan mata sebelum dia pulang.

Saya tinggal di Rumah Ronald McDonald berhampiran hospital supaya saya boleh dekat. Walaupun keluarga darah saya tidak ada bersama saya, ibu bapa yang sakit kanak-kanak yang tinggal di Rumah Ronald McDonald menjadi seperti keluarga. Dan jururawat NICU adalah hebat. Apabila saya menangis, mereka menangis. Mereka selalu memberitahu saya, “Kami akan dapat meneruskan ini. Kami akan membuatnya. “

Kami lakukan, dan kehidupan tidak pernah sama. Keluarga saya dari tujuh berpindah dari treler dua bilik tidur kami di Jayess, Mississippi, ke rumah mudah alih dua hala, sehingga kami mempunyai lebih banyak ruang. Dan kami memerlukan kenderaan yang lebih besar juga.

Katelyn surrounded by the babies on Thanksgiving.
Kimberly Fugate terpaksa berada jauh dari anak perempuannya, Katelyn, 11, manakala pasukannya berada di NICU. Tetapi sekarang Katelyn adalah bantuan besar dengan adik-beradiknya.Hari ini

Kerana bayi itu menjadi preyies, tonggaknya diukur dari tarikh tamat saya, iaitu pada 2 Mei. Itu menjadikan mereka lebih kurang 7 bulan dari segi perkembangan. Mereka baru mula duduk sendiri dan masing-masing mempunyai beberapa gigi.

Apabila mereka berada di hospital, mereka berada dalam keadaan tersembunyi dan tidak dapat melihat satu sama lain. Di rumah, walaupun anda dapat melihat mereka saling mengenali. Apabila mereka mengejek, kedengarannya seperti mereka sedang berbual. Saya meletakkan dua bayi di sofa baru-baru ini, dan seorang berpaling dan meletakkan lengannya di sekelilingnya, seperti dia memeluknya.

Kanak-kanak itu memakai gelang dengan nama mereka pada mereka untuk sementara waktu tetapi saya mengeluarkannya kerana saya takut mereka akan memasukkannya ke dalam mulut mereka. Saya tahu tanpa keraguan siapa setiap bayi. Mereka mempunyai keperibadian mereka sendiri dan sedikit perbezaan fizikal, seperti Kristen mempunyai lebih banyak rambut dan Kenleigh adalah yang terkecil.

Bayi masih makan setiap tiga hingga empat jam, walaupun semalam, dan jika mereka bangun pada masa yang sama, saya cuba memberi mereka makan bersama. Saya duduk di tempat duduk mereka, dan memberi setiap makanan mereka dan berputar melalui mereka. Mereka benar-benar sabar. Dan mereka mula memegang botol sendiri sedikit, jadi itulah bantuan.

Mereka adalah bayi yang tenang dan bahagia. Tetapi kadang-kadang, jika mereka semua menangis seketika, ia boleh menjadi stres. Saya cuba untuk mendapatkan mereka apa yang mereka perlukan secepat mungkin dan memastikan mereka dihiburkan. Walaupun saya letih, saya fikir, “Ini juga akan berlalu.”

Kimberly Fugate gets help some days, but when the girls aren't at daycare,
Kimberly Fugate mendapat bantuan beberapa hari, tetapi apabila gadis-gadis itu tidak berada di penjagaan anak, “semuanya bayi, sepanjang masa.”Hari ini

Mereka pergi ke penjagaan harian beberapa hari dan saya menggunakan masa itu untuk menjalankan tugas atau mengejar tidur. Apabila saya berada di rumah sahaja dengan mereka, semuanya adalah bayi, sepanjang masa.

Katelyn, 11 tahun saya adalah sangat membantu. Dia membantu pada waktu malam dengan mandi dan penyusuan. Dia membantu mereka tidur. Dia bermain dengan mereka dan membuat mereka terhibur. Saya juga mempunyai keluarga saya untuk membantu jika saya memerlukannya.

Hanya terdapat kira-kira 60 hingga 70 set quadruplet yang sama yang dicatatkan di seluruh dunia. Saya rasa saya memenangi loteri dengan saya. Kami menerima banyak perhatian selepas bayi dilahirkan, dan laman Facebook mereka mempunyai lebih 77,000 suka.

Di mana sahaja saya pergi, orang bertanya kepada saya, “Bagaimana bayi anda?” Saya tidak berasa berbeza. Saya memberitahu orang ramai, “Saya bukan selebriti, bayi itu.” Itu kerana mereka yang jarang berlaku. Saya sangat bangga menjadi ibu mereka.

Cerita Kimberly Fugate diberitahu dengan bantuan Lisa Flam.

HARI INI Voices
Hari ini

Cari lebih banyak esei dan sebutan-sebutan dari para pembuat berita di belakang beberapa cerita terbesar tahun di TODAY.com dalam siri “Suara 2014” kami.

* Apa yang salah dengan Wyatt? Ibu bapa lelaki dengan penyakit misteri masih tidak tahu

* Sekali gemuk tetapi gadis Texas yang kelaparan melihat masa depan yang sihat selepas pembedahan

* Wanita yang kehilangan gambar bikini kehilangan darah: ‘Saya dapat membantu orang lain tidak merasa bersendirian’