Ibu mati semasa bersalin untuk menyelamatkan nyawa ‘keajaiban’

Untuk menyelamatkan nyawa anaknya yang belum lahir, seorang ibu Colorado mengorbankan dirinya sendiri.

Karisa Bugal meninggal semasa melahirkan anak ketika keadaan yang tidak dijangka dan sangat jarang memaksa dia untuk membuat keputusan yang menyakitkan hati di bilik penghantaran hospital.

Bugal mengalami embolisme bendalir amniotik semasa kelahiran anaknya yang kedua. Keadaan ini berlaku apabila cecair perlindungan mengelilingi bayi semasa kehamilan melarikan diri ke seluruh tubuh ibu.

“Cecair amniotik yang mengelilingi bayi atau sebahagian daripada kulit atau rambut bayi masuk ke dalam aliran darah ibu dan yang menyebabkan penutupan bencana semua organ,” kata Dr. Kelly Gerow kepada KUSA NBC-affiliate.

Wes Bugal tahu prognosis itu tidak baik untuk isterinya. 

“Di dalamnya saya tahu ia tidak baik tetapi saya mahu memelihara iman,” katanya. 

Karisa Bugal died while giving birth to her son, Declan.
Karisa Bugal meninggal ketika melahirkan anaknya, Declan.Hari ini

Ketika jantung bayi merosot, Karisa mempunyai doktor melakukan kecemasan C-seksyen untuk menyelamatkan bayi. Dia dan suaminya juga mempunyai seorang anak perempuan. 

“Itu adalah kali terakhir saya melihatnya,” kata Wes. “Itulah bahagian yang sukar: bagaimana untuk menjelaskan kepadanya bahawa ibunya telah melahirkan dia. Terangkan kepada mereka berdua di mana ibu mereka ketika mereka bertanya, ‘Di mana Mama?’ “

Declan Jay Bugal dilahirkan pada 3 November. Dia berat 7 pound dan 4 ons. 

Ibunya sedar Declan sebelum dia meninggal, bertanya “Seberapa besar dia?” menurut seorang rakan yang membuat halaman GoFundMe untuk keluarga Bugal. 

“Karisa berusia 34 tahun dan bersedia untuk merayakan ulang tahun perkahwinannya 8 tahun pada 5 diikuti dengan Hari Jadi ke-35nya pada 8 November,” tulis Kendall Tinnes pada halaman. 

Kakak Karisa, Maren Oates, mengatakan kakaknya menyampaikan “keajaiban” dengan Declan.

“Dia datang ke hospital untuk menjadi seorang ibu, dan dia melakukan apa yang sepatutnya dilakukan,” katanya.

Ikuti penulis TODAY.com Eun Kyung Kim di Twitter.