Elizabeth Smart dalam memperkasakan anak perempuannya: ‘Jika ada yang menyakitkan hati anda,

Pada usia 14 tahun, ketika kebanyakan remaja mencucuk jari kaki mereka menjadi dewasa muda, mendapat bantalan di sekolah menengah, dan mungkin memikirkan apa sukan pasukan bermain, Elizabeth Smart dirantai oleh pergelangan kakinya, ditahan di khemah dan diperkosa setiap hari oleh Brian David Mitchell.

Hari ini, dia berada di penjara dan Smart berkahwin dengan Matthew Gilmour, yang mempunyai dua orang anaknya, Chloe berusia 2 tahun dan James berusia 8 bulan. Dan dia sudah memastikan bahawa Chloe mempunyai perbendaharaan kata untuk memberitahu ibunya jika ada yang menyakitinya. Pintar berkata dia akan mendapat punggung anak-anaknya, tidak ada soalan yang ditanya.

“Saya selalu memberitahu dia, ‘Tiada siapa yang berhak menyakiti anda. Tiada siapa yang berhak untuk menakutkan anda atau membuat anda merasa takut. Dan jika ada yang menyakitkan awak, katakan kepada mama, ‘Jika saya mengatakannya cukup dan saya di sana, dia boleh memberitahu saya dan dia tahu saya mempunyai sudut dia, “kata Smart. “Dia tahu dia boleh datang kepada saya. Saya akan berjuang untuknya dan saya akan mempercayainya. “

Elizabeth Smart: Saya tidak dapat kembali kepada siapa saya sebelum saya diculik

Nov.14.201705:43

Smart diculik dari rumahnya di Salt Lake City pada bulan Jun 2002. Dia diselamatkan pada bulan Mac 2003, selepas mengalami beberapa bulan penderaan seksual dan fizikal. Dan Smart mengatakan bahawa memiliki anak-anaknya sendiri membuatnya memahami jenis penderitaan ibu bapanya pergi ketika dia hilang.

“Sebaik sahaja dia dilahirkan dan diletakkan di tangan saya, dan apabila anak saya dilahirkan, saya tahu tidak ada apa-apa di dunia ini yang saya tidak akan lakukan untuk anak-anak saya. Ini membuatkan saya memikirkan ibu bapa saya sendiri dan berfikir bahawa mungkin apa yang mereka alami adalah sama buruknya dengan apa yang saya alami, “kata Smart.

Dia menulis satu buku, “Kisah Saya”, dan bekerja pada tahun berikutnya, tahun depan. Dia menghasilkan dan meriwayatkan filem Seumur Hidup, “Saya Elizabeth Smart.” Kepada Pintu, yang dibesarkan dalam gereja Mormon, menjadi seorang wanita yang beriman tidak menghalangnya daripada bercakap terus terang tentang serangan seksual dan penyalahgunaan. Sebaliknya, sebenarnya.

“Menyembunyikannya, menutupinya, tidak melakukan apa-apa nikmat,” katanya. “Dari perspektif keagamaan, anda perlu membincangkannya lebih lanjut. Sekiranya anda diajar untuk menunggu perkahwinan melakukan hubungan seks, apa yang berlaku ketika gadis kecil berusia 14 tahun itu diperkosa? Dia berasa seperti dia kotor. Siapa yang akan menikahinya sekarang? Penyalahgunaan bukan kesalahan awak. Ia tidak akan mengurangkan atau mengurangkan anda dalam apa-apa cara. “

Elizabeth Smart
Lois Smart. betul, memeluk puteri Elizabeth Smart, pusatnya, Rabu, 30 April 2003, semasa majlis menandatangani White House untuk pakej keselamatan kanak-kanak yang luas. Elizabeth Smart disatukan dengan keluarganya pada 12 Mac selepas diculik. Melihat di sebelah kiri adalah bapa Elizabeth, Ed Smart.Ron Edmonds / AP

Pintar meletakkan dirinya di depan dan tengah, berkongsi kisahnya supaya orang lain dapat memperoleh kekuatan dari pengalaman yang tidak dapat dibayangkannya. Beliau bekerja dengan Jabatan Kehakiman pada buku panduan tahun 2008 untuk penculik penculik yang dipanggil “You Are Not Alone.” Dan dia membuat advokasi titik fokus dalam hidupnya, bekerja untuk membantu orang ramai memahami apa yang sebenarnya disengajakan secara seksual, secara fizikal dan emosi. Dia mahu mangsa mempunyai bahasa untuk menerangkan apa yang mereka lalui, dan untuk mengenali tanda-tanda bahawa sesuatu yang mengerikan mungkin berlaku kepada mereka.

“Kami bercakap tentang, ‘Apa rogol? Apakah keganasan seksual? ‘ Bagaimana tubuh dan minda anda bertindak balas. Jelas sekali, ia adalah isu yang perlu ditangani, “katanya.

https://www.instagram.com/p/BaztiUFDw4G

Ia adalah topik yang telah menjadi berita tanpa henti sejak beberapa bulan lalu, ketika wanita bercakap mengenai penyalahgunaan seksual, penyerangan dan gangguan. Ada yang baru mencari perkataan untuk menerangkan apa yang berlaku kepada mereka. Pemenang pingat emas Olimpik dua kali Aly Raisman berkata dalam buku barunya, “Fierce,” bahawa dia dicabul oleh doktor pasukan gimnasium Larry Nassar, yang kini berada dalam penjara menghadapi tuduhan serangan seksual berasingan. Tetapi pada masa itu, dia berkata, dia tidak faham sepenuhnya apa yang berlaku – hanya kerana ia membuatnya berasa sangat dilanggar.

“Saya akan berbaring di atas meja, tangan saya secara sukarela melontarkan diri ke dalam tangan kerana tangannya yang tidak terkasih bekerja di bawah pakaian saya.” Sesi rawatan dengannya sentiasa membuat saya merasa tegang dan tidak selesa, “katanya..

Smart mengatakan bahawa kekeliruan sedih untuk kursus, terutamanya untuk penderaan seksual kanak-kanak.

“Itu bukan perkara biasa. Itu sebenarnya sangat biasa. Saya tidak dapat memberitahu anda berapa ramai yang terselamat yang saya temui yang tidak mempunyai perkataan untuk menggambarkan apa itu, “kata Smart.

Loading...