D.L. Hughley tersenyum sambil berkongsi cerita manis tentang anak lelaki dengan Asperger

Ibu bapa yang anak-anaknya didiagnosis terhadap spektrum autisme memahami bahawa mereka sering perlu menilai semula harapan mereka untuk pencapaian anak-anak mereka. Ya, anak-anak ini dapat melakukan hal-hal yang luar biasa, tetapi sering kali mengikuti jadwal mereka sendiri.

Comedian D.L. Hughley adalah salah satu ibu bapa sedemikian. Anaknya, Kyle kini berusia 26 tahun dan didiagnosis dengan sindrom Asperger semasa dia masih kecil. Kyle pergi ke banyak kejayaan hidup dan mempunyai ijazah kolej – tetapi dia masih boleh mengejutkan ayah dengan langkah yang dia buat.

Hughley, yang membintangi sitkom “The Hughleys,” bercakap tentang satu pencapaian seperti “Oprah: Where Are They Now” baru-baru ini, dan tidak dapat menahan air mata kebanggaan.

“Dia lulus dari kolej, tetapi semuanya perlu sama,” kata Hughley. “Dia pergi bekerja pada masa yang sama, dia makan perkara yang sama.”

Tetapi beberapa minggu yang lalu, apabila Dad memerlukan gas untuk keretanya, Kyle bersikap sukarela untuk melakukannya. Perubahan yang seolah-olah kecil ini sebenarnya merupakan satu lonjakan besar untuk pemuda itu.

Apabila Kyle kembali dengan resit untuk gas dan kunci kereta, berkata Hughley, membiarkan air mata mengalir dengan bebas, “Saya tidak dapat berhenti menangis, kerana dia melakukan sesuatu yang dia takut lakukan … Saya tidak percaya dia boleh melakukannya. Dia melakukannya. “

Ia merupakan momen pemberdayaan utama untuk Kyle dan cara untuk Ayah mengesahkan bahawa anaknya boleh berdikari di dunia tanpa menghiraukan diagnosisnya. “Saya memegangnya dan saya berkata, ‘Anda akan baik-baik saja,'” kata Hughley. “Dan saya fikir kadang-kadang saya tidak tahu pasti, tetapi dia akan baik-baik saja. Dia akan baik-baik saja.”

Hughley kemudian tweet mengenai klip itu, dan para peminat dan rakannya menyertai dengan sokongan.

Ikuti Randee Dawn di Google+ dan Twitter.