Anak lelaki berusia 10 tahun menyampaikan saudaranya dan menyelamatkan nyawanya

Apabila saudaranya, Daxx, sudah cukup lama untuk memahami, Jayden Fontenot, 10, akan mempunyai cerita yang menakjubkan untuk memberitahu dia tentang menyelamatkan nyawanya pada hari dia dilahirkan.

Fontenot bukan sahaja membantu ibunya, Ashly Moreau, menyampaikan saudara lelakinya di lantai bilik mandi rumah keluarga di Sulphur, Louisiana, tindakannya yang cepat untuk merebut aspirator hidung menyelamatkan nyawa anak lelaki ketika bayi pada awalnya tidak bernafas.

Louisiana boy who delivered his prematurely born baby brother and saved his life (he was in breech position and wasn't breathing when he was first born)
Jayden Fontenot, 10, membantu menyelamatkan nyawa saudaranya, Daxx, dan ibunya, Ashly Moreau, ketika dia beranjak awal dan mula berdarah dengan deras. Ashly Moreau

“Saya berkata kepada Jayden, ‘Anda akan sentiasa mempunyai ikatan istimewa dengan abang anda,’ ” Moreau memberitahu HARI INI.” Saya sangat bangga dengannya. Dia menyelamatkan nyawa kita. “

Menjadikan cerita, yang pertama kali dilaporkan oleh KPCC afiliasi NBC, bahkan lebih luar biasa adalah fakta bahawa Moreau juga berdarah dengan lengai semasa kelahiran, dan bayi pada mulanya berada di posisi breek.

Anak lelaki berusia 36 tahun itu telah pergi ke bilik mandi pada pagi 11 Ogos ketika airnya pecah jauh sebelum tarikh akhir bayi pada 20 September..

Louisiana boy who delivered his prematurely born baby brother and saved his life (he was in breech position and wasn't breathing when he was first born)
Tunang Moreau, Kelsey Richard, teragak-agak ketika dia bergegas ke hospital dari kerja dan mengetahui bagaimana Jayden membantu menyelamatkan Moreau dan bayi yang baru dilahirkan. Ashly Moreau

Dia kemudian teragak-agak ketika dia melihat ke bawah dan melihat kaki bayi yang melekat padanya, yang bermaksud lelaki itu berada di posisi breek yang meningkatkan risiko komplikasi.

Tunangannya, Kelsey Richard, telah meninggalkan pekerjaannya sebagai jurutera mekanikal, jadi Moreau memanggil Jayden dan menghantarnya di sebelah untuk mendapatkan neneknya, Francis Soileau. Namun, Soileau baru saja menjalani pembedahan belakang dan tidak dapat berjalan, jadi dia memanggil 911 sebagai Jayden berlari kembali untuk membantu ibunya.

“Saya katakan (kepada Jayden), ‘Anda perlu menyerahkan saudara lelaki anda, dan kami perlu melakukannya dengan pantas kerana kaki bayi berubah warna biru dan dia tidak boleh bernafas,’ ‘kata Moreau. ‘Beritahu saya apa yang perlu saya lakukan dan saya akan melakukannya.’ ”

Louisiana boy who delivered his prematurely born baby brother and saved his life (he was in breech position and wasn't breathing when he was first born)
Jayden bergegas mengambil aspirator hidung yang biasanya digunakan oleh kakaknya yang berusia 11 bulan, Remi (di atas), untuk membantu menyelamatkan nyawa Daxx. Ashly Moreau

Moreau juga mengalami pendarahan yang berlebihan dari apa yang diberitahu doktor kepada doktor itu kemungkinan besar plasentanya memisahkan dari dinding rahimnya kerana kelahiran pramatang.

“Saya menangis, tetapi saya hanya cuba untuk bertenang dan dikumpulkan,” katanya. “Jayden begitu tenang sehingga menjadikan saya lebih tenang. Saya dapat melihat dia takut, tetapi dia tahu dia terpaksa melakukannya. “

Jayden membantu memindahkan Daxx keluar dari posisi breek dengan memutarnya dengan lembut apabila ibunya mengarahkannya.

Apabila mereka akhirnya membawanya keluar dengan betul, Daxx tidak bernafas. Jayden bergegas ke dapur untuk mengambil aspirator hidung yang menggunakan Moreau pada anak perempuannya yang berusia 11 bulan, Remi, dan kembali untuk membantu Moreau mula mengepam udara ke hidung dan mulut Daxx.

Bayi itu mula bernafas tepat pada waktunya bahawa juruteknik perubatan kecemasan tiba dengan ambulans yang membawa mereka ke Hospital Lake Lake Memorial. Richard kemudian menyertai mereka selepas bergegas dari tempat kerja.

Daxx telah berjalan lancar dan dijangka pulang dari hospital dalam minggu yang lain.

Sebagai pengiktirafan kepahlawanannya, Jayden akan dihormati di Maplewood Middle School pada hari Isnin oleh Datuk Bandar dan responden pertama dari Sulfur.

“Setiap kali saya memikirkannya, saya hanya menangis,” kata Moreau. “Saya tidak fikir Jayden memahami apa yang dilakukannya dan berapa besarnya.”

Ikuti penulis TODAY.com Scott Stump di Twitter.