7 helah untuk membantu menekankan ibu-ibu bersantai

Tertekan? Kamu tidak keseorangan. Nampaknya 70 peratus daripada ibu A.S. mengatakan ibu adalah “sangat tertekan”. Dan 96 peratus juga merasakan bahawa kita lebih tertekan daripada ibu-ibu kita sendiri.

Jadi apa yang mencetuskan Mommy Angst, sekitar 2012? (Berapa banyak masa yang anda ada?) Ini adalah segala-galanya dari ketidakpastian kewangan, gaya keibubapaan yang lebih intensif dan jangkaan yang lebih tinggi untuk kejayaan anak-anak kita untuk kekurangan sokongan, kelaparan masa, tuntutan hubungan, dan kebimbangan bahawa dunia lebih berbahaya untuk kanak-kanak menaikkan.

Tetapi yang lebih penting daripada sebabnya adalah cara tegasan yang tidak terkawal dapat menjejaskan kesihatan kita dan kesejahteraan keluarga kita. Ibu-ibu yang menekankan secara kronikal cenderung menjadi lebih sensitif kepada anak-anak. Kajian juga menunjukkan bahawa keupayaan ibu bapa untuk menguruskan tekanan adalah peramal yang kuat tentang kualiti hubungannya dengan anak-anaknya dan betapa gembiranya anaknya.

Ujian tekanan ibu cepat

Bagaimana anda tahu jika tekanan anda merosakkan anak-anak anda? Berikut adalah dua ujian cepat untuk mengetahui. (Jujurlah!)

Ujian iklim rumah: Adakah rumah anda tempat di mana anda dan anak-anak anda dapat menahan tekanan? Adakah terdapat ketawa dan masa untuk menikmati syarikat masing-masing dalam mod yang santai?

Ujian ingatan ibu: Jika anda meminta anak-anak anda untuk menggambarkan anda, adakah mereka akan mengatakan bahawa anda biasanya tenang, mengambil masa untuk mendengar dan menyeronokkan untuk berada di sekeliling? Atau berlari, tegang dan tertekan?

Sekiranya iklim rumah anda menjadi terdepan dan anak-anak anda akan menggambarkan anda sebagai biasanya “tegang, dihapuskan dan mudah marah,” sudah tiba masanya untuk mendapatkan tekanan anda. Berikut adalah tujuh ibu de stress yang boleh anda lakukan sekarang. Cari hanya satu strategi yang sesuai dengan keperluan anda.

Berita terbaik ialah anda boleh mencuba helah ini dengan anak-anak anda, yang bermaksud semua orang mendapat manfaat dengan belajar menguruskan tekanan. 

1. Ketahui tanda tekanan anda

Belajar untuk mengenal pasti bagaimana anda bertindak balas terhadap stres akan membantu anda mengekang mod beban anda. Tanda tekanan biasa termasuk: Meningkatkan tekanan darah atau kadar denyut jantung (yang dapat membuat anda merasa sedikit pening). Bercakap lebih kuat atau berteriak. Kemarahan, lebih tidak sabar atau mengalami kesukaran dalam penghakiman. Bayangkan bagaimana kelakuan mereka menjejaskan anak-anak anda! Tune ke dalam badan anda sehingga anda mengenal pasti tanda amaran anda.

2. Ambil rehat

Anda mungkin tidak dapat mengelakkan semua tekanan, tetapi anda boleh terlepas hanya beberapa minit untuk berasa kurang terkejut. Memberi izin diri untuk mengambil “tekanan rehat” ringkas cukup sering untuk mengecilkan atau memberi perspektif baru. Ini termasuk:

Mengambil masa keluar Mama: Letakkan tanda “tidak mengganggu” di pintu bilik tidur anda. Dengar muzik santai atau menanam gambar di dalam minda tempat yang menenangkan. Ambil masa lima minit untuk mengecilkan.

Beri kebenaran untuk “mengambil sepuluh”: Biarkan semua orang dalam keluarga anda tahu ia adalah baik untuk berjalan kaki sehingga mereka dapat kembali ke kawalan. Sesetengah keluarga mencipta isyarat keluarga seperti menggunakan isyarat tangan “Masa Keluar” yang bererti bahawa orang itu perlu membuat dekompresi.

3. Buat penyelesaian untuk masa “panas” anda

Tekanan melancarkan untuk ibu-ibu pada masa-masa yang boleh diramal, seperti pada waktu pagi apabila semua orang akan keluar untuk keluar pintu atau waktu jamuan makan malam itu. Kenal pasti apabila anda paling marah, dan cari cara mudah untuk membendung geseran sepanjang masa “panas” itu. Sebagai contoh: Jika pagi bermasalah kerana anak anda tidak boleh membuat keputusan (atau mencari) apa yang perlu dipakai: meletakkan pakaian malam sebelumnya. Jika kolam kereta anda panik kerana anda tidak dapat mencari kunci anda, buat satu set tambahan.

4. Belajar pernafasan atau meditasi yang mendalam

Pernafasan, meditasi dan doa pernafasan yang mendalam terbukti dapat membantu tekanan sederhana dan membantu tubuh berehat. Lebih baik lagi, anda juga boleh mengajar strategi melegakan ketegangan untuk anak-anak anda! Bagaimana untuk memulakan:

Gunakan nafas yang perlahan dan dalam.Tolak perlahan-lahan ke kiraan lima, jeda untuk dua tuduhan, dan perlahan-lahan bernafas dengan cara yang sama, sekali lagi mengira kepada lima. Mengulangi urutan menghasilkan kelonggaran maksimum. (Menggunakan pelembap gelembung atau pinbheels membantu anak-anak muda belajar untuk mengambil nafas dalam perlahan untuk meniup “meanies” pergi.)

Cuba pernafasan lif. Tutup mata anda, perlahan-lahan bernafas tiga kali, kemudian bayangkan anda berada di lif di atas bangunan yang sangat tinggi. Tekan butang untuk tingkat pertama dan tonton butang untuk setiap peringkat perlahan-lahan menyala apabila lif turun. Apabila lif turun, tekanan anda akan hilang.

5. Bersenam bersama

Penyelidikan semakin meningkat bahawa senaman mengekalkan tekanan sama ada berjalan, menunggang basikal, berenang, bermain bola keranjang atau sesuatu yang lain. Caranya ialah mencari jenis yang anda nikmati. Terbaik lagi, cari strategi untuk dilakukan dengan anak-anak anda supaya semua orang mendapat manfaat.

Hanya berjalan kaki: Berjalan bersendirian, dengan anak-anak anda atau mencari seorang ibu yang lain untuk menyertai berjalan kaki setiap hari.

Turun ketegangan: Tiada apa-apa seperti menunggang motosikal dengan anak-anak anda.

Tekanan menari: Sesi tarian tenis spontan selama sepuluh minit dengan anak-anak anda adalah ketegangan ketegangan yang hebat sama ada muzik adalah sajak pembiakan atau Coldplay.

6. Luangkan waktu untuk ketawa

Persatuan Psikologi Amerika melaporkan yang menekankan bahawa orang sering memegang banyak tekanan di wajah mereka. Ketawa, tersenyum dan ketawa dapat membantu melegakan beberapa ketegangan itu. Oleh itu, adakah kali terakhir anda menyambungkan perut yang baik, ketawa panjang dengan anak-anak anda? Cari cara untuk membawa lebih banyak keseronokan ke dalam hidup anda untuk mengekang tekanan dan membuat kenangan keluarga yang menyeronokkan.

Jadilah spontan: Rayakan ulang tahun anjing dengan membakarnya kek. Makan makan malam di belakang. Pita tagihan dolar ke sampah boleh (dan jangan katakan apa-apa mengenainya) untuk melihat siapa yang akan mengambil sampah. Cuma berseronok!

7. Cari kumpulan sokongan

Kebenarannya ialah kita menumpukan banyak masa kepada keluarga kita, kita lupa untuk mengambil masa untuk keperluan sosial kita, sama ada yang lain penting atau teman wanita kita. Hubungan membantu mengurangkan tekanan dan mengembalikan keseimbangan.

MencariJurulatih mama: Jangan ketegangan sendiri tentang anak-anak anda. Berkongsi kebimbangan anda dengan ibu yang lain dan bersumpah, anda akan menjadi seorang pemandu sorak satu sama lain. Bercakap tentang tekanan anda dengan seseorang yang mengambil berat dapat mengurangkan kecemasan. Atau sertai rangkaian sosial dengan bilik sembang ibu. (Nota Ed: Dan jangan lupa laman Facebook Moms TODAY!) 

Tarikh tarikh malam: Tarikh tidak perlu dikenakan biaya – berjalan kaki, pergi ke taman, menonton filem yang disewa, atau duduk di dalam kereta di jalan masuk anda dengan wain dan keju. Ia hanya masa sahaja dengan yang lain penting anda.

Ada sebab mengapa atendan penerbangan mengingatkan kita untuk memakai topeng oksigen kita dahulu, kemudian pada anak-anak. Kita tidak boleh menjaga keluarga kita melainkan jika kita mengambil masa untuk diri kita sendiri, dan Moms terkenal dengan meletakkan diri kita di belakang penyokong. Luangkan masa untuk diri sendiri. Pastikan untuk memeriksa tekanan anda. Lagipun, ibu yang bahagia, kurang menekankan menjadikan anak-anak lebih bahagia, kurang tertekan. Sentiasa ada. Sentiasa akan.

Apa rahsia anda untuk tidak menekankan?

Dr Michele Borba adalah penyumbang HARI INI dan pengarang “The Big Book of Parenting Solutions: 101 Answers to Challenges Your Everyday and Worries.” Ikuti dia di twitter @micheleborba.