Lembu bayi diselamatkan dari banjir badai kini ‘sebahagian daripada keluarga kami’

Apa yang anda lakukan dengan seekor lembu 400 pound yang selamat dari kematian sebagai bayi dan kini mengira dia anjing?

Jelas sekali, anda menjemputnya ke dalam rumah untuk sedikit supaya dia boleh melakukan beberapa kaunter melayari dan berkumpul dengan rakan-rakan anjingnya yang terbaik.

“Semua anjing kami suka Harveigh dan benar-benar menikmati menghabiskan masa dengannya. Saya tidak fikir mereka menyedari bahawa dia adalah seekor lembu dan bukan hanya seekor anjing yang sangat besar,” kata Tammy Canton kepada TODAY. “Sejujurnya, saya tidak fikir Harveigh melihat dirinya berbeza dari anjing-anjing. Saling menjadi satu sama lain adalah normal bagi semua haiwan kita.”

Harveigh with the Cantons
Harveigh lebih suka berada di dalam keluarganya, bukannya di luar dengan lembu lain.Cerita Harveigh / FB

Harveigh dilahirkan pada 28 Ogos, beberapa hari selepas Taufan Harvey melanda Texas.

Kanton dan keluarganya mempunyai banyak plat pada masa itu. Jalan mereka dibanjiri, dan terdapat dua keluarga yang tinggal di rumah mereka di Fulshear, Texas, “yang telah dipindahkan bersama-sama dengan lapan anjing mereka,” kata Canton.

Kemudian salah satu daripada haiwan peliharaan Cantons ‘tanpa sengaja melahirkan. Dan bayi yang bernama Harveigh, selepas Hurricane Harvey – sedang dalam kesulitan.

“Suami saya menyedari bahawa dia berada di dalam air yang tidak menyusu dari ibunya. Dia tahu dia terpaksa menyelamatkannya atau dia tidak mempunyai peluang untuk bertahan hidup,” kata Canton, yang berumur 43 tahun dan memiliki syarikat elektrik komersil tempatan. “Airnya sangat sejuk, dan padang rumput memegang sedikit air, ibu tidak menyusuinya dan Harveigh lemah dan menggigil dari hujan sejuk.”

Harveigh with the Cantons' dog
Harapan tenggelam dengan salah satu daripada tujuh anjing Cantons.Cerita Harveigh / FB

Harveigh tergesa-gesa masuk ke dalam rumah. Dia menggigil dan lesu, dan tidak tahan.

Canton merasa yakin “bahawa dia tidak akan membuatnya. Dia kelihatan terlalu jauh untuk membantu saya.”

Tetapi Canton akan cuba.

Suami Canton pergi ke bandar seterusnya untuk mengambil formula. Lembu bayi meminumnya.

Ia mengambil masa beberapa minggu sebelum Canton mula yakin Harveigh akan bertahan. Doktor haiwan mereka mencadangkan agar dia disimpan di dalam sepanjang masa ini.

Anjing-anjing itu suka dengan segera kepada teman barunya. Satu lembu jantan pit yang bernama Sealy sangat tertarik kepada Harveigh, dan perasaan itu sama.

“Sealy mula menjilat Harveigh dan dia memanjakannya. Semua anjing seolah-olah suka dia segera,” kata Canton.

Harveigh with pit bull Sealy
Sealy dan Harveigh menjadi sahabat cepat.Cerita Harveigh / FB

Sudah menjadi kisah yang hampir sepatunya seperti enam bulan sejak, dengan seekor lembu bayi yang ramah dan tujuh anjing yang mengutuknya. (Anda boleh melihat lebih banyak foto dan video di laman Facebook Harveigh.)

Tetapi Harveigh kini sedang mengalami sedikit masa peralihan.

Dia kira-kira 60 kilogram semasa kelahiran, tetapi lembu tidak tinggal sedikit untuk itu.

The Cantons tinggal di rumah tiga-bilik tidur 2,400 kaki persegi. Ia dibentuk supaya anjing akan selesa, tetapi ia tidak benar-benar dilengkapi untuk seekor lembu bersaiz penuh.

Harveigh and the Cantons' dogs
Harveigh fikir dia anjing, tetapi Cantons cuba membantu dia mempelajari “bagaimana cara lembu,” sebagai Tammy Canton meletakkannya.Cerita Harveigh / FB

Harveigh belum lagi menjaga enam ekor haiwan kesayangan yang lain, dan tidak tinggal di kandang dengan mereka. Beberapa bulan yang lalu, Canton dan suaminya membina Harveigh apa yang mereka panggil “kondo lembu” di luar rumah.

“Ia adalah sebuah kondominium yang cukup baik yang boleh memegang semua rumput, makanan, air dan ruang yang cukup untuknya berbaring,” kata Canton.

Harveigh tidak menghabiskan banyak masa di kondominium, walaupun – hanya apabila hujan atau hujan, kebanyakannya.

Jika tidak, dia di luar berjalan di padang rumput atau bermain dengan anjing – diawasi, sekarang, kerana dia mendapat cukup besar sehingga dia secara tidak sengaja boleh menyakiti kawan-kawan anjingnya. Atau dia ada di dalamnya, untuk mendapatkan spurts singkat, untuk beberapa makanan ringan dan perhatian.

“Keperibadian Harveigh sangat menyayangi,” kata Canton.

Harveigh and Sealy
Harveigh dan Sealy, spesies yang berbeza tetapi BFFs semuanya sama.Cerita Harveigh / FB

Harveigh sering kali muncul di rumah yang sedang berjalan, meminta agar lebih kerap masuk dan lebih lama. Dia mahu berada di sekeliling anjing dan orang-orang, supaya bulunya disikat dan meletakkan mulutnya pada perkara-perkara yang boleh dicapai – yang diberikan saiznya, adalah setiap perkara.

“Dia secara harfiah makan dan menjilat segalanya,” kata Canton.

Ia agak menyakitkan hati untuk Canton, mengetahui bahawa lembunya ingin bersama dengan orang dan anjing begitu teruk, dan juga mengetahui bahawa pada £ 400 dan berkembang ini tidak benar-benar kemungkinan kekal.

Oleh itu, dia dan suaminya cuba membantu Harveigh mendapat sambutan daripada lembu-lembu lain. Mereka telah membawanya ke kandang untuk lawatan singkat. Dia duduk dalam protes sepanjang, tetapi Canton tahu ini adalah satu-satunya cara.

“Kami perlahan memperkenalkannya,” kata Canton. “Sukar untuk tidak pergi dan hanya keluar dia, jika dia mahu belajar bagaimana untuk ‘lembu,’ dia perlu menghabiskan masa dengan mereka.”

Harveigh the cow
Harveigh nampaknya tidak menyedari dia adalah seekor lembu.Cerita Harveigh / FB

Sama ada Harveigh menyesuaikan diri dengan cepat atau lambat kepada rakan seperjuangannya, atau tidak sama sekali, dia “akan sentiasa menjadi sebahagian daripada keluarga kami,” kata Canton.

Canton merasakan bahawa Harveigh datang ke dalam hidupnya untuk alasan. Bukan hanya supaya dia dapat menyelamatkan lembu kecil itu, tetapi supaya mereka dapat berkongsi hidup bersama – dan kadang-kadang berkongsi kehidupan bersama di dalam rumah.

“Ia memenuhi hati saya dengan kegembiraan yang dapat menghabiskan masa yang sangat manis dengannya. Dia akan meletakkan kepalanya di pangkuan saya dan bersabar,” kata Canton. “Jika anda dapat melihat mata haiwan dan melihat cinta yang mereka miliki dan emosi yang banyak tidak memberi mereka kredit kerana mereka akan berjuang untuk kehidupan mereka juga.”

Tonton berang diselamatkan ini membina sebuah empangan daripada tikar mandi dan mainan!

31 Jan.201800:56