Anjing pahlawan menyelamatkan budak lelaki, 11, dari serangan cougar

Anak lelaki berusia 11 tahun itu tidak mempunyai masa untuk bertindak balas – dan hampir tidak cukup masa untuk menyedari bahawa seorang cougar terbang ke arahnya dengan makan malam di fikirannya. Nasib baik untuk Austin Forman, anjingnya, Malaikat, melemparkan dirinya di antara sahabatnya dan pemangsa maut.

Tidak pernah anjing lebih tepat diberi nama daripada retriever emas berusia 18 bulan yang hampir menyerahkan hidupnya untuk menyelamatkan Austin Ahad di Bar Boston, sebuah bandar kecil Kanada kira-kira 150 batu di utara Vancouver, British Columbia.

“Dia kawan baik saya, tetapi sekarang dia lebih hebat lagi kepada saya. Dia lebih daripada seorang kawan terbaik sekarang, “kata Austin kepada Matt Lauer hari ini dari rumahnya, di mana dia disertai oleh ibunya, Sherri Forman, dan Royal Canadian Mounted Police Constable Chad Gravelle, yang menembak Cougar dan menyelamatkan Angel.

“Kami sangat bertuah kerana dia diselamatkan oleh seorang malaikat. Itulah yang sebenarnya. Tidak ada perkataan lain untuknya, “kata Jay Forman, bapa Austin, kepada NBC News.

Malaikat menyelamatkannya

Sekitar 5:30 petang Ahad, Austin keluar dengan kereta sorong untuk membawa kayu untuk memberi makan dapur relau pembakaran kayu. Pada jam itu di latitud utara, sudah gelap.

Angel pergi bersama-sama dengan Austin, dan anak lelaki itu mendapati ingin tahu bahawa bukan main-main galumphing di sekeliling halaman seperti biasanya, anjing itu tetap rapat di sisinya. Dia akan segera mengetahui bahawa ada sebab untuk tindakannya.

Austin adalah beberapa kaki dari hutan itu ketika dia melihat seekor cougar, yang pertama kali dia anggap sebagai anjing lain. Walaupun cougars mendiami hutan sekitar, mereka biasanya menjauhkan diri dari bandar.

Terdapat cahaya di halaman belakang, dan ketika binatang itu berada di bawahnya, Austin melihat ia adalah seekor cougar bersiap untuk menerjang dari jarak kurang dari 10 kaki. Tetapi seperti haiwan melompat, Angel datang untuk menyelamatkan.

“Anjing tahu ada sesuatu yang sudah selesai, kerana dia berlari ke arah saya tepat pada masa yang tepat, dan cougar akhirnya mendapatkannya,” kata Austin. “Saya hanya bernasib baik kerana anjing saya ada di sana, kerana ia berlaku begitu cepat saya tidak tahu apa yang memukul saya.”

Anjing dalam bahaya

Cougar itu mengangkat rahangnya di kepala Angel. Frantic, Austin menjerit untuk ibunya dan berlari ke dalam rumah, berteriak, “Ada seorang jururawat makan Angel!”

Sherri Forman memandang tingkap dan melihat cougar di teras dengan kepala Angel di mulutnya. Ia tidak kelihatan baik untuk haiwan kesayangan. Malaikat, Sherri berkata, “merengek dan membuat suara seperti kami tidak pernah mendengar sebelum ini. Kami tahu bahawa Cougar membunuh anjing kami. “

Boston Bar adalah sebuah bandar kecil yang kurang daripada 1,000 orang kira-kira 150 batu di luar Vancouver di British Columbia. Ini jenis tempat semua orang mengenali orang lain, dan itu berlaku untuk Constable Chad Gravelle, yang menamatkan kerja kertas hari itu apabila dia mendapat panggilan di pejabatnya kurang dari satu blok jauhnya dari rumah Forman.

Pengendali 911 memberitahu Gravelle bahawa seorang cougar menyerang seorang budak lelaki. Apabila pensyarah mengambil alamat dan nama keluarga, dia tahu dengan serta-merta bahawa lelaki itu hanya boleh menjadi Austin Forman.

Dia bergegas ke rumah, memikirkan bahawa kehidupan Austin berada dalam bahaya. Ketika dia tiba, “Salah seorang anak perempuan mereka berlari di teras dan berkata, ‘Cepatlah, Chad, cougar mendapat anjing kami,'” kata Gravelle. “Pada ketika itu, saya sedikit lebih lega kerana Austin adalah OK kerana saya tahu dia hanya budak muda di rumah ini. Sekarang kita hanya perlu berurusan dengan anjing itu. “

Tembakan dalam kegelapan

Gravelle menarik tangannya dan keluar dari pintu belakang. Dia melihat ekor cougar yang keluar dari bawah balai. Walaupun dia mempunyai lampu suluh, ia gelap dan sukar untuk dilihat, dan Gravelle berhadapan dengan haiwan yang mematikan di ruang terkurung.

Ketika cougar terus menyerang Angel, Gravelle berpindah ke hadapan cougar, yang berjarak kurang dari 6 meter.

“Ia benar-benar gelap, dan saya hanya cuba untuk melancarkan tembakan saya sebaik mungkin. Saya hanya dapat melihat kira-kira dua atau tiga inci kepala cougar yang melangkah keluar dari belakang Angel, dan bernasib baik saya dapat mendapatkan tembakan yang baik, “kata Gravelle.

“Tanpa dia, tidak ada cara Angel dapat bertahan,” kata Sherri. “Semua bunyi telah berhenti, dan hanya beberapa saat sahaja. Masa adalah sempurna. “

Pukulan membunuh cougar dan terlepas Angel, tetapi kucing masih mempunyai rahangnya di sekitar kepala anjing.

Pahit pahlawan

Sepupu Austin, Travis Comkin, juga di rumah, dan dia pergi membantu Malaikat.

Daripada menjadi semua tetapi mati, Angel kembali bermain-main di belakang rumah, kepalanya tertutup darah. Bentuk-Bongkar membawanya ke doktor haiwan, di mana dia dirawat secara meluas – tetapi tidak mengancam nyawa – kecederaan.

“Dia menjalani pembedahan petang semalam,” kata Sherri kepada Lauer. “Dia menjalani pembedahan selama sejam: luka yang meluas ke kepalanya. Tengkoraknya retak, dan mereka terpaksa menyatukannya bersama-sama dengan banyak luka lain. Kami berharap untuk pemulihan penuh. “

Malaikat dijangka pulang ke rumah seawal Selasa untuk sambutan pahlawan dan hadiah terima kasih yang dibeli terutama untuknya oleh sahabatnya.

“Saya membelinya stik berair besar, bagus,” kata Austin kepada Lauer.