Adakah kucing naik atau turun tangga? Semak ilusi optik Internet terkini

Hanya beberapa minggu yang lalu, Internet mendorong semua orang gila dengan menukar foto pakaian menjadi “warna apa” sensasi yang semua orang berhujah.

Adakah kucing ini naik atau turun tangga?

10.10.201501:15

Nah, dunia, inilah kegilaan Internet baru anda: Adalah kucing dalam imej ini naik tangga … atau menuruni tangga?

Imej hitam dan putih yang sedikit kabur muncul di 9Gag.com dan sejak itu ia menggoda orang ramai di seluruh Web. Ia mudah untuk melihat kedua-dua cara ini, selagi anda bayangkan pergeseran sudut kamera. Tetapi akhirnya, kebanyakan orang sangat yakin bahawa kucing akan … turun! Tidak, naik! Tidak, turun! Tidak, naik!

Di bahagian “bawah”, kebanyakan orang menunjuk bibir jelas di tangga; beberapa tangga akan mempunyai permukaan seperti itu bagi orang untuk melangkah. Seorang pengulas menyatakan, “Lihatlah ekor kucing itu – ia menghadap ke atas, atau kebalikan arah yang bergerak. Jika kucing itu naik tangga, ekor itu akan menunjuk ke bawah.”

Di sisi “atas”, yang lain mencadangkan bahawa bibir boleh berada di kedua-dua belah pihak, terutamanya jika ia melindungi corak mozek, contohnya. Tulis satu commenter, “Kucing itu naik, ekor digunakan untuk mengimbangi badan kucing dan dalam kes ini ekor naik ke atas sehingga apabila kucing menggunakan kaki belakangnya untuk menolak ia menolak selari dengan garisan pada yang graviti bekerja pada ekor untuk menstabilkan dirinya sendiri. “

Dan kemudian ada geeks sains yang mengatakan ia seperti kucing Schrödinger: naik dan turun pada masa yang sama.

Apa yang awak nampak? Marilah kita tahu dalam tinjauan itu!

Ikuti Randee Dawn di Google+ dan Twitter.

Loading...