De verborgen gevaren van gas haarden

 Shari Christiansen zal die koude oktober-dag nooit vergeten toen haar 13 maanden oude zoon Brandon begon te schreeuwen. 

“Het was de ergste schreeuw die ik ooit heb gehoord. Het was gewoon bloedstollend, “zegt Christiansen. 

De peuter was naar de gashaard in de familie Spokane, Wash., Naar huis gerend en had het gloeiende hete glas aangeraakt..

“Hij zat vast, handen tegen het glas gedrukt,” herinnert zijn moeder zich. “En ik rende zo snel als ik kon en ik greep hem gewoon en trok hem eraf.” 

Brandon had derdegraads brandwonden op beide handen. In het jaar of zo sinds het ongeluk heeft hij drie huidtransplantaties gehad. Een vierde operatie is gepland voor de volgende maand. 

“Het is vreselijk”, zegt Christiansen. “Je wilt nooit dat je kind zoiets meemaakt.”

Naar schatting worden honderden kinderen in dit land elk jaar ernstig verbrand door het oververhitte glas op gashaarden. Dat glas kan 500 graden of meer bereiken. 

“Deze brandwonden zijn verwoestend omdat ze niet goed genezen en ze veroorzaken veel littekens”, legt dr. Mike Gittelman uit, kinderarts in de kinderafdeling van Cincinnati in het kinderziekenhuis. “Ze kunnen levensveranderend zijn.” 

Peuters voelen zich van nature aangetrokken tot vlammen. Ze bewegen zo snel dat ouders ze niet altijd op tijd kunnen stoppen. Maar het gevaar verdwijnt niet zodra het vuur is uitgeschakeld. Het glas blijft extreem heet lang nadat de vlammen zijn verdwenen. 

Nog maar een paar weken geleden brandde de 9-jarige Mackenzie Spellman in Seattle zichzelf op een gashaard die al meer dan een uur was uitgeschakeld. Hij had geluk; de blaren op al zijn vingers zullen genezen.

“Je denkt nooit dat het met je zal gebeuren,” zegt Erika Spellman. “En ik weet dat mijn man en ik geweldige ouders zijn en het is ons overkomen. Dus je moet gewoon voorzichtig zijn, want deze kleine jongens zijn zo snel. ” 

Kinderarts Beth Ebel is directeur van het Harborview Injury Prevention and Research Center in Seattle. Ze ziet deze brandwonden de hele winter lang. 

“Het breekt onze harten”, zegt ze. “We zorgen voor kind na kind, die kleine verbrande handpalmen.” 

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat deze vreselijke ongelukken kunnen worden voorkomen met beter toezicht. Dr. Ebel waarschuwt ervoor de ouders de schuld te geven die zich mogelijk niet bewust zijn van het gevaar. Ze denken zelfs dat het apparaat veilig is omdat het vuur is afgesloten en niet toegankelijk is voor hun kind. 

“Deze brandwonden komen in een fractie van een seconde voor,” legt ze uit, “en geen ouder kan elk moment een nieuwsgierige peuter zien.” 

Veiligheidsdeskundigen zijn van mening dat dit een ontwerpprobleem is dat door de fabrikanten moet worden aangepakt. 

Op dit moment zijn er geen federale voorschriften die vereisen dat fabrikanten kinderen (of iemand anders) beschermen tegen het hete haardglas. De Consumer Product Safety Commission (CPSC) is gevraagd om dat te doen. Maar nu laat de CPSC de industrie een oplossing ontwikkelen. 

“We voelen dat ze op de goede weg zijn”, zegt CPSC-woordvoerder Scott Wolfson. “En ze kunnen het veel sneller dan we konden doen via het regelgevingsproces.” 

De industrie heeft nieuwe veiligheidsnormen voorgesteld die vereisen dat alle nieuwe gaskachels worden geleverd met een barrière die handen en vingers weghoudt van het hete glas. In de meeste gevallen zou dit een scherm van een soort zijn dat aan het frame rond het glas hecht. 

“We worden aangemoedigd omdat we denken dat we een heel goede fysieke barrière hebben bedacht”, zegt Jack Goldman, voorzitter van de vereniging Haard, Terras en Patio. “Je zult geen verbranding krijgen door het scherm aan te raken, ook al is het glas misschien wel een centimeter van je verwijderd.” 

Als de standaard is goedgekeurd, moeten installateurs het scherm of een andere barrière bevestigen die bij de haard wordt geleverd voordat ze het huis verlaten. Deze schermen zouden het zicht op de vlammen niet blokkeren, dus heeft de open haard dezelfde sfeer – het is gewoon een stuk veiliger. 

Twee grote bedrijven bieden al veiligheidsschermen. Een paar jaar geleden hebben Hearth en Home Technologies veiligheidsschermen standaard gemaakt voor al hun gaskachels. 

“Ons doel is niet alleen kleine handjes veilig te houden, maar ook om de consument bewust te maken van de veiligheid van open haarden”, zegt Matt Held, manager van PR voor bedrijven. “We moedigen andere fabrikanten sterk aan om onze leiding in deze poging te volgen.” 

De Lennox Safety Guard was developed to settle a class action lawsuit.
De Lennox Safety Guard is ontwikkeld om een ​​class action-rechtszaak te beslechten.Lennox / Vandaag

De Lennox Safety Guard is ontwikkeld om een ​​class action-rechtszaak te beslechten. Het is beschikbaar voor zowel nieuwe eenheden als apparaten die al zijn geïnstalleerd. (Klik hier om uw gratis Safety Guard te bestellen.)  

De pleitbezorgers van de consument met wie ik heb gesproken, geven de voorkeur aan een barrière die deel uitmaakt van de open haard, dus deze hoeft niet te worden geïnstalleerd en kan niet worden verwijderd. Maar ze lijken bereid om te kijken en te wachten om te zien of de voorgestelde fix van de industrie werkt.

“We zullen moeten kijken of deze schermen door het installatieprogramma worden bijgevoegd en zo niet, dan moeten we streven naar federale regelgeving”, zegt Rachel Weintraub, directeur productveiligheid bij de Consumentenbond van Amerika. 

Als u al een gashaard hebt, moedigen brandwerende deskundigen u aan om een ​​vrijstaand scherm te kopen dat voor uw open haard staat. De meeste open haarden verkopen ze voor $ 100 of minder. Ze zijn niet perfect, maar ze zijn beter dan niets. 

De Christiansen hebben nu een slagboom voor hun openhaard. Shari moedigt andere ouders aan het gevaar te beseffen en ertegen te waken. 

“Ik wil niet dat een ander kind doormaakt waar Brandon doorheen gaat. Ik wil dat iedereen hiervan leert en hun kinderen beschermt.”

Meer informatie:

Open haard en veiligheid van glaskachels 

Consumer Reports: Dangers of Fireplace Glass