Semasa anda tidur: Petua ahli untuk menjadikan rambut basah menjadi bergaya ‘semalaman

Ingin gelombang mewah tanpa kerja? Hanya tidur di atasnya!

Kami tahu apa yang anda fikirkan: Pergi ke tempat tidur dengan rambut basah hanya boleh menyebabkan bencana pada keesokan harinya. Tetapi percayalah, ada banyak cara untuk tidur dengan rambut basah dan lebih mudah untuk menghindari bedbed yang ditakuti semua daripada yang anda fikirkan. Vanessa Collington dari salon Louis Licari membuktikan bahawa helah pakar ini berfungsi dengan menguji mereka pada editor gaya TODAY Emily Sher. Lihatlah sendiri!

Twist rambut basah ke dalam bun

Sebagai permulaan, produk adalah pilihan yang paling penting. “Jangan gunakan penghawa dingin kecuali rambut anda tidak mempunyai kelembapan,” kata Woody Michleb dari Elizabeth Arden Red Door Spa dan Salon. “Jika tidak, rambut anda akan menjadi lembap pada waktu pagi.”

Samantha Okazaki / TODAY

Sebaliknya, tambahkan tekstur semula jadi anda dengan semburan pantai. “Gunakan produk seperti Kérastase Spray a Porter pada tuala kering atau rambut lembap dan putar perlahan-lahan ke dalam bun,” kata Michleb. Elakkan mengamankan dengan tali elastik atau rambut dan sebaliknya menggunakan tiga atau empat pin bobby untuk mengikat bun longgar di tempatnya Apabila anda bangun di waktu pagi, goncangkan rambut anda dan gunakan semburan yang lebih kecil untuk selesai dan volumize.

“Jenis rambut tebal harus rambut kering sekitar 50 peratus, terutamanya di kawasan akar,” tambahnya. Untuk rambut yang lebih halus, Michleb mengesyorkan memohon produk itu manakala rambutnya sangat lembap sehingga ia menyerap dengan lebih cekap.

Cara membuat solek anda dalam 4 minit rata dan mulakan hari yang kelihatan hebat

Mac.29.201604:27

Kencangkan rambut basah untuk gelombang dalam semalam

Di sinilah anda boleh menggunakan imaginasi anda untuk mencipta pelbagai tekstur: Tidur di jalinan Perancis akan memberikan anda semua gelombang, memutar rambut ke dalam cornrows akan memberi anda keriting yang ketat, sambil mengikat tali panjang yang rendah, akan memberikan gelombang pantai, kata Lisa Marie Garcia, naib presiden pendidikan dan pertunjukan untuk Farouk Systems.

Samantha Okazaki / TODAY

Ia semua bergantung kepada berapa banyak atau sedikit tekstur yang anda inginkan. Anda juga boleh menambah minyak cuti sebelum mengepakkan, seperti CHI Argan Oil plus Moringa, untuk menjaga rambut licin, dipelihara dan berkilat. Untuk rambut tebal Emily, Vanessa memilih untuk mengetuk tiga bahagian berasingan untuk membantu menentukan gelombang.

Channel Princess Leia dengan roti dwi

Samantha Okazaki / TODAY

Ini semudah itu! Rambut berasingan ke dalam dua bahagian, kemudian memutar arah lawan dan lipat ke dalam bun, mencadangkan pakar kecantikan Christina Marrale. Selamat longgar dengan pemegang ekor kuda dan lepaskan kedua-dua roti pada waktu pagi. Sapukan sedikit semburan tekstur untuk memegang gaya melenting – dan anda bersedia untuk pergi!

Tarik ke dalam kuda dan pin

Samantha Okazaki / TODAY

Kuda ekor kuda juga boleh membantu anda mencapai ‘semalaman’ yang hebat. “Tarik semua rambut anda kembali ke dalam ekor kuda yang rendah dan selamat dengan scrunchie supaya tidak membuat garisan,” kata Garcia. Dari ekor kuda, ambil bahagian dalam pelbagai diameter dan kepingan twist ketat, menjamin mereka kembali ke arah kepala anda dengan Bobby pin Untuk mengekalkan keriting sepanjang hari, ditetapkan dengan semburan kuat sebelum meninggalkan rumah.

Gunakan penggelek pada rambut basah untuk gelombang retro

Samantha Okazaki / TODAY

Terdapat sebab mengapa generasi sebelumnya menetapkan rambut mereka dalam penggelek atau kerinting pin sebelum tidur … ia berfungsi! Pertama, tambahkan krim gaya kegemaran anda dan ambil beberapa penggelek Velcro dan pin bobby. (Nota: Untuk hasil yang terbaik, rambut kering terlebih dahulu dan tambah penggelek semasa masih hangat.)

Bermula dengan kawasan yang paling dekat dengan dahi anda, tambah dua atau tiga penggelek di atas kepala anda untuk kelantangan dan selamat dengan pin, mencadangkan Collington. Teruskan menggulung rambut sehingga anda menutup seluruh kepala anda.

Apabila anda bangun, goncangkan jalur anda dan lepaskan!

Samantha Okazaki / TODAY
Disematkan pada Pinterest.

Artikel ini pada asalnya diterbitkan pada 24 Feb 2015 pada TODAY.com.