Selebriti yang dihormati, sila berhenti meluruskan rambut anda! Satu pengakuan daripada penggemar berambut keriting

Saya masih ingat pada hari saya mendapati rambut saya keriting.

Saya berumur 12 tahun dan pulih dari rambut pendek yang dahsyat, sejenis tanaman dekat ibu saya memanggil “pixie” untuk membuatnya lebih baik tetapi yang membuat pelayan mengarahkan saya ke bilik mandi lelaki, atau mengajukan guru sains saya bertanya, ketika saya menaiki tangga tangga, “Hei, budak lelaki itu OK?”

Jadi ia berasa lebih kejam apabila rambut saya akhirnya mula tumbuh kembali, hanya untuk muncul di ringlets. Saya tidak faham. Di manakah rambut lurus yang saya dapat sepanjang hidup saya? Bagaimana dengan bangsaku ?! Apa yang saya lakukan untuk dihukum dengan cara ini?

Julia Roberts: Why did you turn your back on us? Signed, a curly-haired fan.
Julia Roberts: Mengapa kamu berpaling kepada kami? Ditandatangani, penggemar berambut keriting.Hari ini

Lebih banyak garam dibuang pada luka dalam kelas Perancis. Kami terpaksa pergi mengelilingi bilik dan menyampaikan apa jenis rambut semua orang. Sudah tentu, kata Perancis untuk kerinting hanya sangat tidak menyenangkan: “Frisée! Frisée! “ semua orang menyeru apabila ia sampai kepada saya. Tidak ada yang melepaskan realiti baru keren saya.

Lebih buruk daripada keriting, walaupun, adalah kesepian: Tidak kira betapa kerasnya aku membalikkan halaman majalah fesyen kegemaran saya, saya tidak dapat mencari model peranan berambut keriting. Lebih tua yang saya dapat, semakin teruknya – semua wanita yang saya ingin lihat untuk panduan gaya meninggalkan kapal.

Keri Russell, then and now. Felicity, Felicity, wherefore art thou curls?
Keri Russell, sekarang dan sekarang. Felicity, Felicity, sebab itulah kamu keriting?Hari ini

Pengkhianatan yang paling menyakitkan adalah Keri Russell, yang rambutnya jatuh cinta dengan sejauh “Honey I Blew Up The Kid” dan yang menjadikannya nama keluarga dalam “Felicity,” di mana dia bermain pelajar kolej yang dicintai (dan jenis pendatang). Tetapi tahun lanjutannya, Felicity kembali ke sekolah dengan keriting tandatangannya diluruskan ke gelombang yang anggun – tusukan ke perut saya, yang tidak dapat memikirkan bagaimana dia tiba-tiba bangun seperti itu.

Bahagian paling gila adalah bahawa tiada pengakuan bahawa apa-apa telah berubah – adakah saya hilang bagaimana untuk mendapatkan rambut saya kelihatan seperti itu, saya tertanya-tanya? Saya mula menyingkirkan elaun saya pada pelurus rambut dan minyak biji rami, menghabiskan masa berjam-jam di hadapan TV. Apabila ibu saya beritahu saya keriting semula jadi saya cantik, saya tidak dapat mendengarnya. 

SJP: We'll always have the '90s.
SJP: Kami akan sentiasa mempunyai ’90-an.Hari ini

Sarah Jessica Parker berpaling kepada gadis-gadis yang keriting. Mane yang liar, berambut perang, yang mencerminkan keseronokannya, persona layar yang bergelembung dari “LA Story” sepanjang jalan ke musim awal “Sex and the City” dengan cepat lenyap pada permulaan awal – perubahan yang saya masih tidak fikir telah menjadi lebih baik.

Sewaktu saya memerhatikan rambutnya bertukar sejak beberapa tahun, saya juga menamatkan pengajian dengan besi yang meluruskan dan bukannya pelurus, cuba untuk mendapatkan gelombang-gelombang yang super kasual, berpura-pura menjadi semulajadi. Sebaliknya, saya berakhir dengan banyak hujung berpecah dan beberapa parut kekal pada leher dan lengan saya dari sengaja meruntuhkan diri saya dengan 2 tong tong alat Alat laras.

Hey Debra, look how much happier you looked with your curls!
Hey Debra, lihat betapa lebih gembira anda melihat dengan keriting anda!Hari ini

Pada mulanya, saya fikir Debra Messing akan menjadi penyelamat saya. Dia mendarat di dalam kehidupan kita dan di layar TV kita sebagai rambut merah, berambut perang dalam “Will and Grace”, tetapi kemudian saya berkedip dan tiba-tiba dia kelihatan kurang Lucille Ball dan lebih banyak lagi Lana Del Rey. Hari-hari ini, anda tidak akan mendapati dia di atas permaidani merah dengan tresses liar asal yang memenangi saya – dia semua meniup, sepanjang masa.

Dan senarai terus dan terus. Ia sekarang seperti ritus laluan untuk selebriti wanita di Hollywood: Buat tanda anda dengan keriting yang tidak dapat dilupakan, dan kemudian meratakan mereka yang lebih terkenal yang anda dapatkan.

Taylor Swift: From curly-haired country singer to sleek and straight pop star.
Taylor Swift: Dari penyanyi negara berambut keriting kepada bintang pop yang lincah dan lurus.Hari ini

Taylor Swift: Membuat percikan dengan rambut keriting berambut perang yang ketat, berkembang menjadi bob, bebas lurus, tanpa lurus. Annalynne McCord: Datang di tempat kejadian dalam reboot “90210” dengan rambut seksi, kerinting, dan kini muncul seperti setiap bintang lain dengan gelombang meluruskan.

Ingat Julia Roberts? Amy Brenneman? Julianna Margulies? Nicole Kidman, kerana menangis dengan kuat? Satu demi satu, mereka semua tunduk kepada tongkat gaya, dan mengucapkan selamat tinggal pada keriting yang asli, seksi mereka.

Mesej kepada gadis-gadis dengan keriting datang dengan kuat dan jelas: Luruskan cara anda untuk berjaya. Patti Stanger, “Millionaire Matchmaker” Bravo, adalah salah satu suara yang paling agresif mengenai teori ini, memberi amaran kepada semua dater calonnya untuk menunjukkan dengan rambut keriting untuk tarikh pertama.

Malah Annalynne McCord couldn't resist the pull of the straightener.
Malah Annalynne McCord tidak dapat menahan tarikan pelurus.Hari ini

“Rambut Asia yang sutera telah berada di dalam 100 tahun yang lalu, mungkin untuk sejarah gaya,” katanya kepada TODAY.com pada tahun 2011. “Ia menandakan kekayaan dan kecanggihan yang kaya. Lelaki yang kaya dengan rambut lurus, mereka suka berlari Tangan mereka melaluinya, tidak terjerat di sana seperti keriting rambut, dan jujur, sangat sedikit wanita yang mempunyai keriting yang sempurna. Kecuali anda Andie MacDowell, keriting itu hanya kelihatan kemas.

Akhirnya growing into my curly-haired self.
Akhirnya berkembang menjadi diri saya yang keriting.Hari ini

Walaupun selebriti-selebriti denier yang berambut keriting itu tidak begitu jelas tentangnya sebagai Stanger, pilihan rambut mereka mempunyai kesan yang sama: memperkuat standard yang lurus dan licin indah, dan keriting itu harus dijinakkan untuk menjadi berkelas.

Saya sudah pasti melanggan pendapat ini, secara sedar atau tidak sedar. Saya sentiasa meluruskan rambut saya untuk temuduga pekerjaan, acara mewah, dan masa apabila saya ingin membuat kesan pertama yang baik. Bagi kebanyakan kehidupan dewasa saya, ada yang menangkap saya dengan rambut kerinting seperti mimpi ngeri itu di mana kamu tampil ke sekolah telanjang.

Dalam masyarakat di mana kita menghabiskan banyak masa (perlu) bercakap tentang mencemarkan badan dan keperluan untuk model peranan imej badan yang mengagumkan, rasanya kita boleh membuat sedikit ruang untuk lebih banyak menerima semua jenis rambut – dan bahawa bintang-bintang besar ini boleh bantu kami dengan menerima rambut semulajadi mereka, jadi kami gadis berambut keriting dapat tahu itu baik untuk menjadi krizzy.

Pada usia 29 tahun, saya akhirnya mendapat perhatian dengan rambut kerinting saya. Saya telah menemui beberapa produk yang baik (garis “Bukti Hidup” yang disahkan Jennifer Aniston adalah gamechanger), saya telah mula menggunakan gunting rambut yang hebat, saya telah mendapat panjang rambut yang betul untuk menjadikan hidup saya lebih mudah diurus , dan yang paling penting, saya telah berputus asa berfikir akan ada alam semesta di mana saya akan keluar dari katil seperti Gwyneth Paltrow.

Tetapi yang paling penting, ia mengambil masa mencari beberapa kanak-kanak perempuan kerinting diri untuk menunjukkan kepada saya apa yang baik kepala rambut secara semula jadi ikal boleh kelihatan seperti. Ada kawan saya Lauren (blogger fesyen yang cantik di belakang The Marcy Stop), yang kunci bebas panasnya benar-benar menakjubkan. Tiada haba, tiada tekanan, hanya kering dan pergi.

Saya friend Lauren, a rare curly-haired role model in a straightened world.
Rakan saya, Lauren, model peranan yang berambut keriting yang jarang berlaku dalam dunia yang diluruskan.Hari ini

Terdapat Claire Mazur, pengasas Of Kind (salah satu permulaan kegemaran saya), yang rambut kerinting saya dikagumi di Instagram selama bertahun-tahun:

Dan lebih lagi pada “Orange adalah Black Baru,” Natasha Lyonne menampakkan rambutnya yang besar dan berani – mengilhami saya setiap hari untuk melangkah jauh dari pelurus, dan merangkul kelantangan.

“Orange adalah Black Baru” bintang Natasha Lyonne.Hari ini

Terima kasih, wanita, kerana Batman rambut kerinting: Anda adalah pahlawan yang kami layak.

Editor TODAY.com Meena Duerson telah meletakkan pelurus sejak 2012. Esei ini adalah sebahagian siri Essentials TODAY’s Hair, yang boleh anda dapati lebih banyak di sini.