Pendandan rambut Puteri Diana mendedahkan kisah di balik potongan ikoniknya pada tahun 90an

Kita semua ingat haircut Princess Diana yang berusia 90an. Berambut perangnya, tanaman tousled dibuat tajuk utama antarabangsa dan tidak syak lagi permintaan salon terinspirasi untuk tahun-tahun akan datang.

Puteri Diana
Puteri itu tampak elegan walaupun ketika berpakaian untuk perjalanan ke Taman Tema Alton Towers pada tahun 1994.Julian Parker / UK Press melalui Getty Images

Hebatnya, rupa ikonik itu hampir berlaku secara tidak sengaja. Sam McKnight, penata rambut Princess Diana yang paling dipercayai sepanjang 90-an, teringat bagaimana pemotongan legenda menjadi.

Mengingati Princess Diana ketika dia masih hanya ‘Shy Di’

20.02.201703:31

BERKAITAN: Fesyen ikon Princess Diana akan dipamerkan di pameran baru

McKnight pertama kali bertemu dengan puteri pada pemotretan untuk Vogue British pada tahun 1990. Dia tahu dia akan menggayakan sesuatu yang penting, tetapi dia tidak tahu bahawa Princess Diana sehingga dia berjalan di dalam bilik.

“Dia datang membungkus tangga di sebuah studio di Hackney, berambut perang yang indah ini, dan dengan serta-merta membuat kami merasa sangat selesa,” kata McKnight kepada Keir Simmons HARI INI. “Dia mempunyai cara yang luar biasa untuk melucutkan senjata anda dan jenis menyingkirkan semua saraf, dan ketawa dan membuat lelucon.”

Untuk pukulan itu, McKnight merasakan rambut Puteri di bawah tiaranya agar kelihatan lebih pendek.

Vogue 100: A Century of Style -Press Preview
Ini adalah salah satu foto yang paling ikonik yang diambil oleh Princess Diana. Getty Images

Dia suka melihat yang lebih pendek, dan selepas pukulan itu, dia meminta McKnight apa yang akan dilakukannya dengan rambutnya jika dia “mempunyai pemerintahan yang bebas.”

BERKAITAN: Royally hebat! Duchess Kate memakai mantel biru yang menakjubkan seperti Princess Diana

“‘Saya akan memotongnya sangat pendek dan mula lagi,'” katanya. “Dia berkata, ‘Adakah anda mahu melakukannya sekarang?'”

Dia lakukan – dan selebihnya adalah sejarah. Pada masa itu dan di sana, dia memotong kunci berambut perangnya ke dalam pixie bertekstur yang menjadi salah satu gaya rambut yang paling ikonik dekad.

Puteri Diana
Cover 1991 Vogue British ini adalah salah satu daripada potret ikon Princess Diana.Vogue

Sebaik sahaja puteri itu pergi awam dengan potongannya yang segar dan sporty, media menjadi gila.

“Ia agak mengejutkan,” kata McKnight. “Saya dapati kuasa yang ada dalam media. Cara perlindungan agak luar biasa. “

Puteri Diana
Puteri Wales memakai jaket Versace merah jambu dan rambut pendek cap dagangnya semasa lawatan rasmi ke Argentina pada 24 November 1995. Anwar Hussein / Getty Images

Melihat ke belakang, McKnight menganggap orang ramai tertarik dengan kemodenan bersih tanaman baru Puteri Diana.

“Ia adalah masa berpakaian kuasa dan supermodel, dan ada pergerakan ke arah rambut yang lebih pendek, tajam,” katanya. “Terdapat pergerakan jauh dari bantalan bahu besar dan gaya frou-frou pada tahun 80-an.”

18 gambar

Tayangan slaid

Kehidupan Puteri Diana

Lihat gambar dari detik-detik utama dalam kehidupan Diana Britain, ‘puteri orang’.

Percikan spontan itu pada tahun 1990 menandakan permulaan hubungan kerja rapat antara McKnight dan Puteri Wales. Dia menjadi pendandan rambutnya sehinggalah kematiannya, membantu dia bersedia untuk bola, acara amal dan penampilan awam yang lain.

Puteri Diana
Patrick Demarchelier memotret puteri untuk perlindungan Vogue ini, yang memberi penghormatan kepada ulang tahunnya ke-33.Vogue

Dia juga kerap memotong rambut anak-anaknya, Putera William dan Putera Harry.

Puteri Diana
Puteri Diana dan Putera Harry mengiringi Putera William untuk hari pertamanya di Eton College pada 16 September 1995. Anwar Hussein / Getty Images

Namun, sebagai pengganti rambut Princess Diana tidak selalu glamor. McKnight kadang-kadang menemani puteri dalam perjalanan kemanusiaan, termasuk lawatan ke kem pelarian dan hospital di Afghanistan, Pakistan, India dan negara-negara lain.

BERKAITAN: Surat peribadi Princess Diana menunjukkan cintanya kepada anak-anak muda, William dan Harry

Semasa perjalanan itu, sebahagian daripadanya “sangat mengasyikkan,” McKnight kagum dengan kemudahan dan daya tarikan puteri, walaupun dalam situasi yang paling sukar.

“Dia mempunyai perkara semulajadi yang mempunyai seorang jururawat atau doktor, bakat yang luar biasa untuk bercakap dengan semua orang dalam suara yang sama dengan yang sama, dan membuat orang merasa sangat selesa,” katanya. “Ia sama dengan kami, berjalan ke arah pemotretan, dan ia sama dengan kanak-kanak tanpa lengan dan tiada kaki … ia agak luar biasa untuk dilihat.”

Puteri Diana
Puteri Diana berpose untuk gambar sambil melakukan kerja-kerja kemanusiaan di sebuah hospital di Luanda, Angola.Tim Graham melalui Getty Images

Pada mulanya, McKnight tidak faham mengapa Puteri Diana mahu penata rambutnya menemani dia pada perjalanan itu. Tetapi dia tidak lama kemudian menyedari bahawa untuk puteri itu, mengekalkan rambut ikoninya adalah bahagian penting dalam mengekalkan imej awam yang dipamerkan dengan teliti – salah satu tugas pentingnya sebagai raja.

Puteri Diana
Puteri Wales menyentuh cap dagangnya pendek, bertekstur dan saman ungu semasa lawatan ke Pusat Komuniti Wanita Asia di Edgware, London, pada November 1991.Getty Images

“‘Saya pergi ke tempat-tempat di mana terdapat banyak orang yang mengharapkan Puteri Diana, dan saya tidak mahu membiarkan mereka turun,'” kata puteri sekali kepadanya, kata McKnight. “Mereka tidak mahu melihat saya keluar dari gym. Mereka mahu melihat Princess Diana. ‘”

“Ia benar-benar menunjukkan betapa seriusnya dia mengambil peranannya,” katanya. “Dia tahu kuasa yang dia ada.”

Puteri Diana
Puteri Wales bertemu dengan Vessa Kahramani, 18 tahun semasa lawatan ke Hospital St Mary di London pada 22 April 1997.Anwar Hussein / Getty Images

Walaupun puteri bekerja tanpa mengenal penat lelah untuk memenuhi peranannya sebagai Diana, Puteri Wales, kehidupan pribadinya mengalami pergolakan. McKnight – bersama dengan seluruh dunia – menyaksikan pemisahannya daripada Putera Charles pada tahun 1992, dan perceraian mereka empat tahun kemudian.

Tetapi jika Princess Diana membuka kepadanya tentang masalahnya pada masa itu, McKnight, seperti mana-mana hairstylist yang baik, tidak akan memberitahu.

“Itu akan mengkhianati kepercayaan rakan baik. Saya tidak akan berbuat demikian, “katanya. “Ia hubungan yang sangat rapat antara wanita dan pendandan rambut.”

Puteri Diana
Puteri Diana memakai gaun hitam dan bahu oleh Christina Stambolian pada suatu acara di London pada bulan Jun 1994.Getty Images

Setelah bekerja rapat dengan puteri selama hampir sedekad, McKnight telah hancur untuk mengetahui kematiannya pada tahun 1997.

Waktu itu kelihatannya sangat tragis kerana dalam dua tahun sebelum kematiannya, McKnight percaya puteri itu “benar-benar masuk ke dalam dirinya sendiri” – dan potongan rambutnya yang berani, mencerminkan kepastian dirinya yang semakin meningkat.

“Dia telah mengembangkan gaya ini sendiri yang telah dilucuti semua jenis artifak ’80an,” katanya. “Dia hanya menjadi wanita yang hebat, yakin, moden ini.”

Dapatkan pandangan pertama pada pameran Puteri Diana meraikan gaya ikoninya

Februari.22.201703:19

McKnight berkongsi kenangan tentang Princess Diana – dan bagaimana ia berfungsi dengan ikon lain seperti Madonna, David Bowie dan Kate Moss – dalam buku barunya, “Hair By Sam McKnight.”

Penerbitan Antarabangsa Rizzoli

Untuk lebih lanjut mengenai kehidupan Puteri Diana, tengok ke Dateline pada hari Jumaat pukul 9/8 malam.