Miss America menyingkirkan pertandingan baju renang: ‘Kami bukan lagi pertandingan’

Peserta Miss America tidak akan lagi melangkah ke peringkat pentas memakai pakaian renang. Ini kerana wanita tidak lagi akan dinilai berdasarkan penampilan fizikal mereka, mengikut organisasi yang menjalankan pertandingan kebangsaan.

Pertubuhan Miss America mengumumkan keputusan “pecah tanah” untuk mencopot cabaran baju renang dalam kenyataan pada pagi Selasa.

“Perubahan format ini menandakan berakhirnya bahagian pertandingan baju renang,” kata organisasi itu. “Di tempatnya, setiap calon akan mengambil bahagian dalam sesi interaktif secara langsung dengan para hakim, di mana dia akan menyerlahkan pencapaian dan matlamatnya dalam hidup dan bagaimana dia akan menggunakan bakat, semangat, dan cita-cita untuk melaksanakan pekerjaan Miss America.”

The Miss America Competition swimsuit competition is no longer an event.
Peserta Miss America mengambil bahagian dalam pertandingan baju renang terakhir pada September 2017 di Atlantic City, New Jersey.Getty Images

Organisasi itu berkata ia juga akan mengubah persaingan gaun malamnya kepada “kini memberi peserta kebebasan untuk menyatakan keberanian diri mereka pada pakaian malam pilihan mereka semasa membincangkan bagaimana mereka akan memajukan inisiatif impak sosial mereka.”

Bahagian bakat acara itu akan tetap utuh.

“Kami tidak lagi menjadi kontestan,” kata tuan rumah Fox News, Gretchen Carlson, yang mempengerusikan lembaga perwakilan dari Miss America Organization. “Miss America akan mewakili generasi baru para pemimpin perempuan yang berfokus pada beasiswa, dampak sosial, bakat, dan pemberdayaan . “

Hoda Kotb dan Jenna Bush Hager bercakap mengenai perubahan Miss America

Jun.05.201801:08

Carlson, seorang bekas Miss America sendiri, baru-baru ini menjadi pendukung utama menentang gangguan seksual. Pada tahun 2016, dia menyelesaikan tuntutan saman terhadap bekas Pengerusi Fox News, Roger Ailes, satu kes yang mendorongnya keluar dari rangkaian.

“Kami mengalami revolusi budaya di negara kita dengan wanita mencari keberanian untuk berdiri dan mendengar suara mereka mengenai banyak isu,” kata Carlson dalam kenyataan itu. “Miss America bangga berkembang sebagai sebuah organisasi dan menyertai gerakan pemberdayaan ini.”

Cara Mund, Miss America saat ini, mengalu-alukan perubahan dalam jawatan Twitter yang menunjukkan bikini menghilang dalam sedutan asap.

“Kami berubah dari pakaian renang dan ke era baru #byebyebikini # MissAmerica2019,” dia menulis.

Pada tahun 2016, pertandingan Miss Teen USA, yang dikendalikan oleh Pertubuhan Miss Universe, menurunkan pertandingan baju renang dan menggantikannya dengan bahagian pakaian olahraga. Keputusan itu mencerminkan “peralihan budaya penting yang kita semua meraikan yang memberi kuasa kepada wanita yang memimpin kehidupan yang aktif,” kata organisasi itu dalam satu kenyataan pada masa itu.

Pertandingan Miss America akan disiarkan secara langsung di ABC pada 9 September.