Lelaki ini memberikan potongan rambut yang tiada tempat tinggal – jadi seseorang memberinya tukang gunting rambut

Satu kebiasaan yang baik membawa kepada yang lain, atau seolah-olah ketika seseorang yang tidak dikenali menawarkan tawaran Brennon Jones yang tidak dapat ditolak: tukang cukurnya sendiri, tidak ada tali yang dilampirkan.

Jones, 29, dikenali di kawasan Philadelphia kerana memberikan potongan rambut percuma kepada mereka yang tiada tempat tinggal. Bekas tukang gunting yang baru-baru ini bekerja sebagai stylist pakaian, dia menghabiskan banyak masa luangnya tahun ini memandu di sekitar pusat bandar dengan meja dulang dan gunting, “salun bergerak peribadi” nya.

“Di mana pun saya akan melihat lelaki yang tiada tempat tinggal duduk di sudut, memegang tanda atau sesuatu, saya akan keluar dan memulakan perbualan,” kata Jones kepada gaya TODAY.

Kemudian dia akan menawarkan sesuatu yang kebanyakannya tidak diharapkan: potongan rambut percuma. Ia bermula awal tahun ini, apabila Jones diluluskan oleh orang yang tiada tempat tinggal, menjatuhkan beberapa dolar dan pisang di hadapannya. Tetapi kemudian, penglihatan lelaki itu terjebak dengannya.

Ini hanya rambut. Tetapi kepada mereka, ia seperti permulaan yang baru.

“Saya mula memukul diri,” kata Jones. “Saya merasakan seolah-olah saya tidak melakukan cukup, saya terlepas peluang untuk mengubah hidupnya, dalam erti kata … untuk membantu lebih banyak.”

Jadi dia memikirkan sesuatu yang boleh dilakukannya: potongan rambut. Dia melepaskan guntingnya dan memandu di sekitar mencari orang yang mungkin berminat, berhenti setiap kerap dan memasang gunting dengan penyongsang kuasa yang dia serasi dengan bateri kereta. Dia masih ingat bahawa potongan rambut pertama yang dilakukannya, untuk seorang lelaki di sudut Selatan 15 Jalan dan Walnut Street, di pusat bandar Philadelphia.

“Saya bertanya jika ada sesuatu yang saya boleh lakukan untuk meletakkan senyuman di wajahnya selain memberikan wang kepadanya,” kata Jones. “Dia berkata, ‘Tidak, tidak.’ Dan saya berkata, ‘Baiklah, saya mempunyai idea Bagaimana jika saya boleh menawarkan potongan rambut?’ “

Jones berkata lelaki itu berminat, tetapi tidak mahu meninggalkan sudutnya. Jones memberi jaminan kepadanya bahawa dia tidak perlu, kerana dia mempunyai semua bekalan yang diperlukan di dalam kereta. Dia memotong rambut lelaki itu di sana di trotoar – yang pertama beratus-ratus dia akan lakukan dalam beberapa bulan akan datang. Dia memanggil operasi “Haircuts for Homeless” dan mengambil media sosial untuk mengiklankan perkhidmatannya dan menyiarkan liveestreams dari potongan rambut di Facebook, yang dengan cepat menjadi virus.

Sekarang jadual telah berubah, dan seorang Samaria yang baik membantu Jones. Bulan ini, beliau merayakan pembukaan barbernya sendiri – hadiah dari seorang tukang gunting rambut yang diilhamkan oleh misi Jones.

Sean Johnson, 44, adalah tukang gunting rambut dan pemilik perniagaan di Philadelphia. Dia telah digantung ke tukang gunting kosong selama hampir dua tahun, cuba untuk mendapatkannya dari tanah. (Dia juga menjalankan gunting rambut lain di dekatnya.) Ketika dia mendengar tentang apa yang Jones lakukan, ia kelihatan seperti perlawanan yang sempurna, katanya kepada Gaya TODAY.

Johnson pertama kali bertemu Jones pada bulan April, ketika dia melihat dia memotong rambut di pusat kota.

“Saya melihat alat tukang guntingnya dan mendapati dia tidak mempunyai peralatan terkini,” kata Johnson.

Pada asalnya, Johnson cuba menyewanya untuk bekerja di barber semasa, tetapi Jones menolak dengan sopan. Beberapa bulan kemudian, dia kembali ke Jones dengan tawaran yang berbeza: Jika dia mahu, dia boleh mempunyai tukang gunting kosongnya, dan mempunyai ruang yang hangat di mana dia boleh terus memotong rambut untuk tunawisma semasa musim sejuk.

Jones berkata dia “teruja” tetapi “keliru” oleh idea itu.

“Saya tidak pernah menganggap diri saya layak menjadi pemilik pertubuhan saya sendiri,” kata Jones, sambil mengingatkan ketika dia pergi untuk melihat ruang itu. “Dia berkata, ‘Nah, bangunan ini sedang duduk. Adakah anda suka?’ Dan saya berkata ya, saya suka. Dia melemparkan saya kunci dan berkata, ‘Kerana apa yang telah anda lakukan untuk orang lain, inilah cara saya melakukan sesuatu untuk anda.’ “

Sekarang Jones terus memotong rambut untuk mereka yang tiada tempat tinggal pada hari Isnin – dia memanggil mereka “Makeover Isnin” dan juga menyediakan makanan dan peralatan mandian jika perlu – dan membuka, Fenomenon Kesempurnaan, untuk membayar pelanggan Selasa hingga Sabtu.

Temui lelaki yang menawarkan potongan rambut kanak-kanak jika mereka melakukan kerja rumah mereka

Apr.23.201703:59

Johnson berkata dia tidak bimbang tentang persaingan untuk kedai lain, Taper’s Barber, yang berada di jalan yang sama. Sebaliknya, dia memikirkan dirinya sebagai mentor kepada Jones, seorang tukang gunting yang lebih muda yang belajar menjadi pemilik perniagaan.

“Apa yang Brennon lakukan adalah sangat baik,” katanya. “Saya ke sana pada hari Isnin untuk membantu dia dengan tiada tempat tinggal dan apabila ia penuh sesak di sini, kami akan menghantar orang ke sana.”

“Kami hanya satu keluarga lama yang besar,” tambah Johnson.

Bagi Jones, dia hanya gembira untuk terus melakukan apa yang dia suka, membantu orang yang tiada tempat tinggal dengan cara terbaik dia tahu bagaimana.

“Ia hanya potongan rambut,” katanya. “Tetapi kepada mereka, ia seperti permulaan yang baru dalam keadaan seperti ini.”