Fesyen post-mastectomy: 4 perkara yang saya ingin tahu sebelum ini

Dana Donofree adalah survivor kanser payudara dan pengasas AnaOno Intimates, garis pakaian untuk wanita yang menjalani pembedahan payudara. Untuk menghormati bulan Kesedaran Kanser Payudara, kami berkongsi cerita yang dikongsi bersama dengan HARI INI.

Anda bersedia untuk rawatan anda. Anda bersedia untuk pembedahan anda. Anda membaca segala-galanya yang boleh anda dapatkan apabila anda didiagnosis dengan kanser. Tetapi tidak ada yang mempersiapkan anda untuk hari apabila jerebu pasca-mastektomi hilang dan anda berdiri di cermin, dibungkus seperti mumi, meyakinkan doktor secara tidak sengaja menjahit gajah ke dada anda.

Hoda Kotb berkongsi perjalanan kanser payudara untuk #PinkPowerTODAY

Okt.01.201507:11

Anda berkedip di badan baru anda dan cuba menggoyangkan jubah yang menjadi pilihan anda. Kemudian anda memandang ke dalam almari anda. Ini tidak seperti hari pra-kanser mengeluh tentang tidak mempunyai apa-apa untuk dipakai; ini adalah benar. Seperti yang anda rak otak anda, anda sedar tidak ada apa-apa dalam penyelidikan anda yang membincangkan kehidupan hidup selepas mastektomi.

Tetapi jangan risau, kerana saya berada di sana. Ramai di antara kita. Dan kami gembira dapat berkongsi semua perkara yang kami ingin kami ketahui ketika sudah tiba masanya untuk menyaring flanel dan mula berpakaian seperti wanita lagi.

Dana Donofree, creator of the AnaOno lingerie line for women who have had breast cancer surgery.
Dana Donofree, pencipta garisan pakaian AnaOno untuk wanita yang telah menjalani pembedahan kanser payudara.Courtesy AnaOno

Perkara pertama yang saya perhatikan post-mastectomy dan pembinaan semula adalah pakaian dalam tradisional yang tidak sesuai dengan saya. Saya tidak tahu meletakkan sesuatu yang semudah seperti coli akan sangat mencabar. Saya akan mengatakan bahawa saya ingin tahu bahawa dari masa ke masa, tetapi di belakang, tidak tahu apa yang meletakkan saya dalam kedudukan untuk mengubah kehidupan orang lain dan mula berpakaian wanita selepas kanser dengan garis pakaian saya, AnaOno. Sekarang saya dapat mendengar banyak wanita bercakap tentang cabaran mereka selepas mastektomi, dan saya tahu saya bukan satu-satunya. Dan tidak juga kamu.

1. Ia adalah kerja yang sedang berjalan. Secara emosi dan fizikal.

Ingat, anda hanya mempunyai pembedahan besar berikutan rawatan kanser, bukan kerja bodoh Beverly Hills. Badan anda akan kelihatan dan berasa berbeza untuk seketika. Dan rupa dan nuansa itu boleh berubah dari hari ke hari.

“Saya berharap saya akan mengetahui proses pembinaan semula saya adalah kerja yang sedang berjalan,” kata Megan, baru-baru ini didiagnosis pada lewat tahun 2014. “Anda bukan hanya bangun dari pembedahan dengan buah dada yang hebat dan gemuk. Orang akan berkata, ‘Sekurang-kurangnya anda mendapat buah dada baru akibat kanser.’ Tetapi, ia lebih seperti projek sains selama enam bulan, dan itu tidak menyenangkan. “

Megan:
Megan: “Saya berharap saya akan mengetahui proses penyusunan semula saya adalah kerja yang sedang berjalan.”

Ingat untuk memberi istirahat kepada diri sendiri. Anda akan menjadi sakit. Anda akan mempunyai pelbagai gerakan yang terhad. Anda akan mempunyai parit, pembalut dan bengkak. Robyn, didiagnosis setahun yang lalu, berkata, “Cari seseorang yang anda rasa selesa, dan simpannya. Mereka akan memainkan peranan penting dalam membantu anda menyembuhkan dan membantu anda berpakaian. Bagi saya, ia adalah ibu saya. “

Robyn:
Robyn: “Cari seseorang yang anda rasa selesa, dan simpannya dekat.”

2. Sukar untuk kekal di dalam “pakaian yang selesa” anda.

Tiada siapa yang mengharapkan anda memakai pakaian parti dan memukul bandar. Mungkin beberapa saat sebelum anda menaikkan lengan anda di atas kepala anda, dan parit dan tisu parut akan menjadi tidak selesa. “Rawat diri anda dengan sepasang piyama yang mengagumkan dan tinggal di dalamnya sebanyak yang anda mahu,” kata Robyn.

Saya cadangkan untuk mendapatkan pasangan yang anda boleh butang atau mengikat di depan: Ini akan membantu dengan ketara mobiliti terhad. “Tisu parut benar-benar menyakitkan dan peringatan yang berterusan,” Kelly, yang didiagnosis lewat tahun 2013, berkata, “tetapi ia memudar sama seperti kenangan buruk kemo.”

Kelly:
Kelly: “Tisu parut benar-benar menyakitkan dan peringatan berterusan, tetapi ia memudar.”

Ini adalah masa yang sebaik mungkin diterima sepenuhnya. Sekiranya anda terlepas berpakaian, cuba baju pajama sutra lelaki yang besar dan tali pinggangnya: baju baju segera.

3. Fabrik semulajadi dan regangan adalah kawan-kawan baru yang baru.

Payudara yang dibentuk semula sama sekali tidak menyerupai payudara semula jadi. Percubaan memakai bahagian atas yang digunakan untuk memberi pembunuh pembunuh mungkin hanya berakhir dengan kekecewaan.

“Walaupun payudara anda mungkin sama saiznya sebelum ini, mereka tidak sama,” kata Jeannine, yang didiagnosis pada usia 26 tahun dan menjalani mastektomi dua hala dengan pembinaan balik tiris latissimus. “Ketumpatan, bentuk dan konsistensi implan jauh berbeza daripada tisu payudara biasa, dan radiasi dapat mengubah kulit dan otot anda sepenuhnya. Ini mesti dipertimbangkan apabila memilih pakaian. Implan anda tidak melumpuhkan sesuatu, dan mereka tidak bergerak untuk anda. Saya terpaksa tersangkut beberapa item pakaian di bilik persalinan untuk belajar pelajaran itu. “

Jeannine:
Jeannine: “Walaupun payudara anda mungkin saiz yang sama seperti dahulu, mereka tidak sama.”

Cari kain seperti jersey, modal atau katun yang memberi semulajadi dan lembut pada kulit anda yang baru sensitif dan tisu parut. Poliester mungkin memaafkan pada dompet, tetapi tidak begitu banyak pada payudara anda sekarang yang tidak dapat ditukar. Apa-apa sahaja dengan memberi sedikit akan membantu membentuk anda, sekarang anda tidak boleh lagi membentuknya. Untuk mengimbangi, cari top balut atau selendang yang mengalir. Kedua-duanya membenarkan bilik dan memaafkan.

4. Trik mata dan minda boleh menyembunyikan apa sahaja.

Anda tidak kelihatan seperti biasa, dan itu OK. Dengan kepintaran yang sedikit, apa pun adalah mungkin.

“Pin keselamatan dan pakaian berpanjangan akan menjadi kawan terbaik anda untuk menyembunyikan saluran anda,” kata Robyn. “Anda masih boleh berpakaian comel dan merasa cantik tanpa semua orang yang tertanya-tanya apa yang sedang berlaku di bawah baju anda.” Ia akan menjadi satu proses. Terus bernafas, dan kekal positif.

“Saya berharap saya tahu sebelum mastektomi saya dan menyusun semula bagaimana mastektomi akan kelihatan pada saya secara peribadi,” kata Lisa, yang didiagnosis hanya pada tahun lepas. “Tidak ada cara untuk mempersiapkannya. Tidak kira nasihat yang saya terima, pandangan pertama, kedua atau ketiga yang lain dikongsi bersama saya atau penyelidikan yang saya lakukan sebelum ini, kali pertama saya berdiri di depan cermin selepas itu, telanjang dan terdedah, saya putus, kejutan penampilan saya hampir melenyapkan kekuatan terakhir saya. “

Lisa:
Lisa: “Kali pertama saya berdiri di depan cermin selepas itu, telanjang dan terdedah, saya rusak.”

Mengubah fikiran anda tidak selalu mengubah pakaian anda; ia boleh semudah mengubah rutin anda. Pada mulanya anda mungkin tidak selesa dengan persediaan pagi baru anda, atau mungkin kurang yakin dengannya. Cari sesuatu untuk menambahnya yang menjadikan anda berasa baik.

Mungkin ini lagu yang memanjakan mood untuk menyanyi bersama, atau amalan meditasi yang menenangkan anda dan menetapkan niat anda untuk hari itu. Atau mungkin ia mencuba wajah solek baru, atau menikmatinya dalam lotion badan yang hebat yang terasa dan bau hebat. Apa pun, memeluknya dan pergi bersamanya. Pergi longgar, atau cuba trend Boho yang baru. Ini semua tentang penerimaan badan baru anda.

5. ketidaksamaan berlaku. Cari apa yang anda rasa terbaik dan tekun.

“Saya harap saya tahu pembinaan semula akan menjadi gatal dan, kadang-kadang tidak selesa,” kata Angela, yang didiagnosis pada tahun 2003, 2011 dan 2012. “Saya juga berharap saya tahu payudara saya tidak akan kekal dalam bentuk yang sama dan akan berlarutan. “

Angela:
Angela: “Saya harap saya tahu pembinaan semula akan menjadi sangat gatal.”

Tunik longgar atau terlalu besar (tetapi trendi) puncak adalah OK. Tetapi pastikan anda masih merasa baik tentang diri anda. Fit masih penting – anda tidak mahu menenggelamkan angka anda.

Gaya peribadi hanya itu: peribadi. Jangan merasa seperti anda perlu kekal bergaya: Klasik sentiasa dalam, seperti memamerkan keperibadian anda. Ini adalah masa untuk kekal sejati diri anda.

“Orang asing berdiri di hadapan saya di cermin itu, dan saya rasa dikhianati di dalam badan saya,” kata Lisa. “Kemarahan dan kesedihan saya memakan saya untuk masa yang lama. Tidak sampai saya memulakan proses pengembangan yang saya mula datang dengan istilah kehilangan payudara saya. “

Nasihat fesyen seawal masa: Nyatakan perhatian kepada aset kegemaran anda. Tidak mahu memanggil lebih banyak perhatian pada payudara anda? Fokus pada bahagian lain yang anda suka.

“Saya berharap saya akan mengetahui bahawa orang akan secara automatik menyemak payudara anda apabila perkataan ‘kanser payudara’ keluar dari mulut anda,” kata Megan. Dan Lisa menambah: “Pengembang hampir penuh dan penuh kenyang berasa seperti batu-batu yang duduk di dada anda pada masa-masa. Lain-lain, sayangnya, menyedari mereka juga, tetapi tidak seperti yang anda bayangkan. “

Bawa perhatian kepada seluruh tubuh anda. Suka kaki awak? Cuba rok yang menyeronokkan dan fleksibel. Mempunyai harta rampasan yang comel? Pergi di atas dan ketat di bahagian bawah. Eksperimen dengan luka dan gaya atau panjang lengan yang berlainan. Cuba mencampurkan gaya, seperti baju petani dengan skirt pensil. Pamerkan ia. Rock it. Suka.

Sesetengah wanita tidak sabar untuk menunjukkan payudara baru mereka. Sekiranya anda adalah salah seorang daripada mereka, GO FOR IT. “Saya mungkin sederhana sebelum ini, tetapi atas sebab tertentu, saya tidak mempunyai masalah untuk menarik baju saya dan berkata, ‘Semak budak-budak jahat ini!” Kelly berkata.

Bangga diri sendiri, dan sayangkan diri sendiri. Pakai apa yang membuatkan awak terasa seperti wanita yang paling seksi. Bercakap tentangnya. Kongsi. Membantu orang lain mengetahui apa yang mempunyai mastektomi dan pembinaan semula adalah semua. Gaya adalah tentang perasaan dan menyatakan diri anda.

A bra hebat pergi jauh. Itulah kejatuhan saya yang hampir. Saya telah mengumpulkan cukup koleksi coli cantik, lacy, seksi dan comel dengan panties untuk dipadankan sebelum kanser. Selepas menunggu tidak sabar untuk segalanya untuk menyembuhkan dan kembali kepada jenis yang normal, saya telah hancur apabila tiada seorang pun daripada mereka yang sesuai. Ia adalah proses yang panjang untuk saya menyedari tidak ada apa-apa yang ada di pasaran yang sesuai dengan pembinaan semula saya atau badan saya. Wires cedera, cawan benar-benar keluar dari gambar, bras gaped di mana puting saya sekali. Saiz saya sekarang terlalu kecil, tetapi saiz yang lebih besar adalah, baik, terlalu besar di mana-mana sahaja. Oleh itu, saya mengambil buku lakaran saya dan berjaya membuat sesuatu yang sesuai, kerana saya tahu jika saya mengalami masalah ini, orang lain juga perlu.

AnaOno Sandi Ivory front-closure bra.
Sandi bra penutup depan Sandi Ivory dari AnaOno dipakai oleh model yang telah menjalani pembedahan rekonstruktif.Tracy Birdsell Photography

“Saya harap saya akan tahu tiada bra akan sesuai dengan saya atau membuat saya berasa istimewa atau seksi,” kata Megan.

“Saya selalu perlu mempunyai bra,” kata Angela, “Dan sukar untuk memakai baju kurung tanpa tali kerana mereka terus terjatuh.”

Dan itu hanya permulaan. Beribu-ribu wanita yang saya temui merungut tentang tidak dapat mencari bra. Sebagai wanita, ini adalah asas gaya kami. Tanpa bra yang bagus, kebanyakan pakaian yang kami pakai tidak sesuai atau kelihatan betul. Jika anda belum menemui yang betul lagi, teruskan dan lihat koleksi kami di AnaOno.com.

Anda istimewa dan cantik, dan kami di sini untuk membantu. Ini adalah bab yang baru dalam hidup anda. Dan seperti semua perkara baru, terdapat tempoh penyesuaian. Beri diri anda sedikit kredit untuk semua yang anda alami dan meraikan kekuatan anda. Anda masih anda, dan anda masih cantik dan wajar. Dan jika anda seperti Kelly, yang lain penting anda masih mencintai anda sebanyak yang mereka lakukan ketika mereka pertama kali bertemu dengan anda.

Selamat datang ke persaudaraan. Kami akan sentiasa berada di sini untuk anda. Anda tidak pernah bersendirian.

Terima kasih kepada Megan, Robyn, Kelly, Jeannine, Lisa dan Angela kerana berkongsi gambar mereka.