Tapak perlahan-lahan, kerana Heisenberg kembali ke ‘Breaking Bad’

Selepas menggigit kuku, menunggu lama, “Breaking Bad” memulakan episod akhir yang sangat dinantikan dengan kejutan untuk menyamakan penemuan midseason Hank bahawa Walt adalah tuan dadah terkenal Heisenberg.

Episod sembilan, “Wang Darah,” memberikan hadiah yang memuaskan kerana ia menakutkan. Dan semuanya bermula dengan perbualan mengenai salad kentang.

Dengan klik mudah pembuka pintu garaj, kebolehan yang canggung di antara saudara-saudara-saudara-mertua itu bertukar dengan segera untuk merasakan kebencian. Dan ketakutan.

Pada mulanya, sepertinya Walt akan melarikan diri keadilan lagi apabila agen DEA Hank menderita apa yang kelihatannya menjadi serangan jantung yang teruk semasa pengundurannya yang terburu-buru dari rumah Whites dengan buku yang menyalahkan Gale. Tetapi itu akan menjadi terlalu mudah bagi para jenius di belakang “Breaking Bad.”

Sebaliknya, tandas Walt memainkan peranan membintangi lain. Walaupun dia muntah dari rawatan khemahnya (disahkan: kansernya telah kembali), Walt melihat bahawa salinan “Daun Rumput” hilang. Menemukan pelacak GPS Hank di bawah keretanya membunyikan lebih banyak loceng penggera, tetapi ia adalah ketegangan jelas abangnya semasa misi pencarian “mesra” Walt yang seolah-olah mengesahkan yang paling teruk.  

Namun, Walt hampir nampak bersedia untuk bermain bersama dengan permainan itu, beralih untuk pergi selepas menginginkan Hank pemulihan yang cepat. Tetapi ketika dia menghadapi kamera, penonton dapat melihatnya morph ke Heisenberg – peralihan halus tetapi jahat yang Bryan Cranston layak Emmy hanya untuk kedua-dua tunggal.

Pada mulanya, sepertinya Hank mempunyai tangan atas – menggunakannya untuk terlebih dahulu menurunkan pintu garaj dan kemudian memukul Walt di muka. Semasa kami berada di sana, mari menyerahkan satu lagi Emmy kepada Dean Norris kerana kemarahannya yang dingin – dan kemudian seram sebagai Walt menjatuhkan fasad terdesaknya dan mendedahkan raksasa itu dalam.

Terkejut hampir hening, Hank berbisik, “Saya tidak tahu siapa awak … Saya tidak tahu siapa yang saya cakap.”

Dan itulah ketika Heisenberg menyampaikan salah satu saluran yang paling menyeramkan dalam sejarah televisyen: “Jika itu benar – jika anda tidak tahu siapa saya – maka mungkin kursus terbaik anda adalah melangkah perlahan-lahan.”

Apakah maksudnya untuk “Ending Bad Breaking”? Sekiranya kita tidak tahu dengan lebih baik, kita mungkin yakin bahawa Walt dapat meneruskan hidupnya sebagai seorang lelaki biasa dengan pekerjaan yang membosankan (walaupun mempunyai akaun simpanan yang lebih besar). Tetapi penulisannya berada di dinding: khususnya, “Heisenberg” dilukis di dinding ruang tamu rumah yang dikutuk Putih. Amaran terakhirnya kepada Hank hanyalah variasi lain pada arahan Heisenberg untuk “mengatakan nama saya,” tajuk episod ketujuh dan slogan AMC untuk episod akhir.

Adakah Heisenberg mengambil alih sepenuhnya, atau pengabdian Walt yang jelas kepada keluarganya sebagai tulen seperti hari pertama dia memasak untuk menyediakannya? Apapun yang berlaku dalam perjalanan ke hari jadi ke-53, konfrontasi di garaj (tidak menyebut lawatan Lydia ke mencuci kereta) bermaksud bahawa Walt tidak dapat memisahkan identiti gandanya.