Steve Harvey meminta maaf selepas memungut kontroversi yang salah dalam pertandingan Miss Universe

Yang paling mengasyikkan dan pelik yang berakhir dalam sejarah ratu Miss Universe bermula dengan empat kata dari tuan rumah Steve Harvey: “Saya perlu memohon maaf.”

Pada malam Ahad, Harvey salah mengumumkan Miss Colombia Ariadna Gutierre-Arevalo sebagai pemenang di televisyen secara langsung.

Perwakilan Miss Universe yang salah telah dinobatkan sebagai majlis yang janggal

21 Dis.201502:12

Tetapi dia salah; pemenang Miss Universe yang sebenarnya adalah Miss Filipina Pia Alonzo Wurztbach.

“Saya akan bertanggungjawab untuk ini,” kata seorang Harvey yang merendah diri dalam siaran. “Ia adalah kesilapan saya.”

Harvey’s flub mengakibatkan masa yang canggung apabila Miss Colombia terpaksa melepaskan mahkota.

Steve Harvey akan pulih dari flub Miss Universe, JAMU hari ini sepakat

21 Dis.201505:25

Outgoing Miss Universe Paulina Vega, yang juga berasal dari Colombia, membuangnya dan diletakkan di kepala Miss Philippines.

BERKAITAN: ‘Suara’ juara pada kemenangannya: ‘Apa yang ada di luar tidak penting’

Harvey kemudian menyuarakan permintaan maaf kepada peserta dan penonton. (Satu tweet permintaan maaf awal dihapuskan selepas Harvey salah eja Filipina sebagai “Filipi” dan Colombia sebagai “Columbia.”)

“Malangnya, siaran langsung bermakna kesilapan manusia boleh dimainkan,” kata organisasi Miss Universe dalam satu kenyataan kepada NBC News pada malam Ahad.

Walaupun berakhirnya liar, Miss Colombia dan Miss Philippines kekal di belakang pentas.

“Semuanya berlaku atas alasan, jadi saya gembira,” kata Gutierre-Arevalo pada siaran. “Saya gembira kerana semua yang saya lakukan.”

“Ia adalah penumpuan yang sangat tidak tradisional,” kata Wurtzbach yang terburu-buru. “Ia sangat 2015.”

Donald Trump, yang memiliki organisasi Miss Universe selama 15 tahun sebelum menjualnya kepada WME / IMG pada bulan September, mempertahankan Harvey pada hari Isnin.

Donald Trump di flute Miss Universe Steve Harvey: ‘Perkara berlaku’

21 Dis.201501:47

“Ia adalah sesuatu yang saya rasa boleh berlaku,” Trump memberitahu Matt Lauer. “Steve Harvey adalah seorang lelaki yang hebat. Saya suka cara dia keluar dan (meminta maaf). Ia pasti mengerikan untuk wanita muda dari Colombia. Perkara berlaku. Ia adalah televisyen langsung. “

Trump juga mencadangkan penyelesaian.

“Saya akan memberitahu anda apa yang saya fikir saya akan lakukan,” katanya. “Saya akan menjadikan mereka pemenang. Saya fikir ia akan menjadi sejuk. Kerana apa yang berlaku kepada gadis dari Colombia sangat dahsyat, untuk memberikannya kepadanya selama beberapa minit dan membawanya pergi. “

Screw-up menerima sambutan besar dalam talian, dengan orang yang mempunyai hari lapangan dengan kesilapannya dan yang lain mempertahankan Harvey.

Ikuti penulis TODAY.com Scott Stump di Twitter.