‘Steel Magnolias’ bertukar 25: 13 perkara yang anda tidak tahu tentang kisah sebenar di belakang filem itu

Dua puluh lima tahun yang lalu, “Steel Magnolias” menarik para penonton dengan cerita yang memilukan, namun ketawa berdasarkan bagaimana penerbit drama Robert Harling kehilangan adik perempuannya, Susan Harling Robinson, pada tahun 1985, dan bagaimana sekumpulan wanita di bandar selatan kecil menghadapi dengan kehilangan tragis mereka.

Di sebalik kisah sebenar ‘Steel Magnolias,’ 25 tahun kemudian

Nov.01.201403:42

Harling menulis drama itu, dan senario akhirnya, sebagai kedua-dua catharsis dan sebagai sesuatu yang Harling boleh lulus bersama dengan anak saudaranya. “Susan adalah sahabat saya,” kata Harling kepada Erica Hill hari ini. “Apabila kami kehilangannya, ia sangat menghancurkan saya, dan saya menghadapi banyak masalah dengannya.”

Ramai orang boleh memetik garisan filem demi baris, tetapi tidak menyedari betapa kumpulan wanita yang fiktif didasarkan pada realiti. Selain didasarkan pada kisah sebenar adik perempuannya, Susan, Harling berkongsi 13 perkara lain peminat mungkin tidak tahu mengenai filem itu.

1. Tajuk itu diilhamkan oleh kehidupan sebenar

Harling berkata tajuk, “Steel Magnolias,” adalah penerangan yang tepat untuk wanita profil: Mereka sama-sama halus seperti bunga, tetapi juga keras seperti keluli.

2. Harling menulis permainan dalam masa 10 hari

Banyak penulis mengambil bulan atau tahun untuk menulis permainan. Tetapi Harling menulis “Steel Magnolias” dalam hanya 10 hari. “Sepuluh hari kemudian, itulah yang saya ambil kerana saya telah menjalani kisah ini.”

3. Ia pada asalnya akan menjadi pendek cerita

Harling berkata apabila dia mula meletakkan kisah kakaknya secara bertulis, ia bermula sebagai cerita pendek. “Tetapi saya kehilangan bunyi vernakular yang indah,” katanya. “Ia menjadi permainan kerana saya mahu mendengar dialog itu.”

4. Harling pada mulanya menganggap kisahnya adalah drama

Apabila perlawanan pertama dalam latihan, Harling berkata mereka fikir ia adalah drama, kerana mereka melakukan kisah gelap dan emosi. Itu semua berubah apabila penonton dibawa masuk. “Apabila penonton pratonton pertama masuk, semua ketawa ini, dan kami tidak tahu,” kata Harling. “Kami dibuang sepenuhnya kerana kami fikir kami melakukan drama.”

5. Meg Ryan pada asalnya mendekati untuk bermain Shelby

Hanya beberapa hari selepas Ryan dihubungi untuk peranan Shelby, dia enggan membintangi “Ketika Harry Met Sally.”

6. Tetapi Julia Roberts adalah sempurna sebaik sahaja dia berjalan masuk untuk uji bakatnya

Sebelum “Steel Magnolias,” pemenang Oscar hanya terkenal kerana peranannya dalam “Mystic Pizza,” tetapi Harling berkata bahawa dia tahu dia sempurna untuk peranan Shelby sebaik sahaja dia masuk ke dalam bilik. “Apabila dia masuk, seseorang hanya menyalakan lampu di dalam bilik,” katanya. “Dia tersenyum senyuman dan … itu kakak saya.”

7. Ia pAyah mempunyai ibu anda dimainkan oleh Julia Roberts

Harling memberitahu Erica Hill kira-kira satu ketika anak saudaranya, anak lelaki Susan, menghadapi masalah dengan sekolah. Harling menanyakan anak saudaranya jika segalanya OK, yang kemudian menjawab, “Oh tidak, jangan risau tentang saya, semua orang suka saya, mereka fikir saya sangat keren.” 

Alasan mengapa semua orang di sekolah fikir dia sejuk: Ibunya dimainkan oleh Julia Roberts. “Itu memukul saya seperti satu batu bata,” kata Harling. “Dia tidak ingat ibunya, tetapi dia tahu sebagai seorang remaja yang ibunya begitu sejuk, ia mengambil bintang terbesar di dunia untuk memainkannya.”

8. Main ini menarik bakat 

Ini adalah satu keseronokan untuk penggemar trivia: Salah satu peranan pertama Nicole Kidman di panggung sedang bermain Shelby di Sydney, Australia, pengeluaran.

9. Filem ini telah memberi inspirasi kepada orang lain untuk memberi kembali

Harling berkata bahawa dia sangat disentuh oleh satu e-mel dari peminat filem itu, yang diilhamkan untuk mendermakan buah pinggangnya kepada jiran yang memerlukan. Penerima buah pinggang itu akan meraikan ulang tahun perkahwinan ke-35 musim gugur ini, dan penderma itu menulis Harling untuk mengatakan bahawa dia akan menaikkan roti bakar dalam penghormatan penulis. “Saya tulis dia kembali dan saya berkata, ‘Simpan roti bakar saya, toast kepada kakak saya, Susan,’ ‘kata Harling.

10. Susan membantu Harling tulis adegan “memukul saya”

Dalam satu adegan yang terkenal, sebagai watak Sally Field, M’Lynn, meratapi kematian anak perempuannya, watak Clairee – yang dimainkan oleh Olympia Dukakis – menawarkan rakan lain kumpulan untuk M’Lynn untuk memukul. “Di sini, tekan ini!” Kata Clairee.

Harling berkata beliau menulis tempat kejadian dengan menyalurkan kakaknya selepas pertarungan blok penulis. “Saya berkata, ‘Apa yang akan dilakukan Susan?’ dan apa yang Susan lakukan akan menjadi keterlaluan, “katanya. “Dia akan melakukan sesuatu yang tidak sesuai dan benar-benar keluar dari kotak.”

11. The Perayaan Krismas di Natchitoches adalah nyata, dan Susan menyukainya

“Dia menyukai pesta Krismas yang merupakan hujung minggu pertama setiap Disember,” kata Harling. “Dia tidak pernah melepaskannya.”

12. Dan ia adalah Krismas pada bulan Ogos untuk filem itu

Pemandangan perayaan Krismas ditembak pada musim panas, dengan semua orang memakai baju bulu, bulu dan taman ski dalam haba 100 darjah. “Saya masih ingat Shirley [MacLaine] beralih kepada saya semasa salah satu daripada adegan itu dan berkata ‘ya tahu, saya rasa ini penting,'” kata Harling. “Dan, anda tahu, Shirley tidak pernah salah.”

13. Walaupun semua orang dalam filem kini hilang, mereka tidak benar-benar hilang

Harling akan menghadiri pengeluaran permainan Atlanta yang akan datang, yang akan menjadi kali pertama penulis akan melihat karya itu kerana dia kehilangan semua wanita yang memberi inspirasi kepada permainan dan filem. Tetapi Harling berkata salah satu bintang filem itu, MacLaine, membantunya menyedari bahawa tiada siapa yang pergi. “Dia berkata, ‘Mereka masih bersama anda dan mereka berada di pentas di suatu tempat di dunia setiap malam,'” kata Harling.  

Loading...