Siapa yang benar-benar menulis hits muzik itu?

Daripada semua nama dalam muzik, Chantal Kreviazuk mungkin paling tidak mungkin muncul dalam tajuk utama. Walaupun baru-baru ini dia mengeluarkan albumnya sendiri, penulis lagu itu biasanya berada di belakang tabir untuk menangkap hits dengan artis seperti Kelly Clarkson, Gwen Stefani dan Avril Lavigne.

Tetapi pada awal bulan ini, Kreviazuk menggegarkan dunia muzik pop dengan menyatakan bahawa Lavigne adalah seorang kolaborator dalam nama sahaja. Walaupun dia dengan cepat menarik balik komentarnya dan orang lain mempertahankan Lavigne, penutup itu menerangi penipuan lama yang telah menjadi lebih umum dari sebelumnya: “penyanyi-penulis lagu” yang tidak banyak menulis lagu berbanding pengumuman mereka akan mempercayainya.

“Ia gila!” Kata penulis lagu pemenang Grammy, Diane Warren, yang menulis untuk artis seperti Whitney Houston, Celine Dion dan Mary J. Blige. “Bagaimana seseorang dapat melihat cermin dan tahu bahawa mereka tidak melakukan apa-apa dan nama mereka di atasnya? Untuk duit? Untuk kredit? Itu suatu pembohongan.”

Ini adalah industri muzik, wang tentu saja merupakan faktor, kerana penulis lagu-lagu hit boleh mendapatkan lebih daripada penyanyi selama jangka panjang. Tetapi penyanyi hari ini juga menekan untuk menulis kredit kerana ia memberi mereka lebih banyak hadiah, menyampaikan mereka sebagai lebih “artis sebenar” berbanding dengan bintang yang tidak menulis nota.

“Ini satu amalan yang sedang berlaku tetapi sekarang ia benar-benar berleluasa dalam setiap keadaan,” kata penulis lagu Adonis Shropshire, yang membantu pen hit “My Boo” untuk Alicia Keys dan Usher, dan telah bekerja dengan Chris Brown, Ciara dan lain-lain..

Shropshire mengatakan bahawa banyak artis hanya akan membenarkan penulis lagu untuk bekerja di album sebagai balasan untuk kredit lagu, dan “jika mereka menulis, mereka meminta lebih banyak penerbitan daripada mereka secara jujur ​​menyumbang … ia adalah cara itu.”

Amalan ini telah berleluasa selama beberapa dekad. Pengurus Elvis Presley, Kolonel Tom Parker, berani untuk memberi kredit lagu Raja pada hit awal seperti “Love Me Tender” walaupun dia tidak pernah menulis satu perkataan. James Brown disaman oleh rakan sekutu atas kredit lagu. Lauryn Hill menyelesaikan gugatan oleh kumpulan yang mendakwa dia tidak mengambil pengeluaran tunggal dan menulis kredit pada album pemenang Grammy itu “The Miseducation of Lauryn Hill.” Dan Diddy seolah-olah mengakui dakwaan bahawa dia tidak benar-benar menulis jurangnya dalam ” Lagu Bad Boys for Life “dengan garis berus:” Jangan risau jika saya menulis puisi, saya menulis cek! “

Idea bahawa artis-artis yang serius perlu menulis lagu mereka sendiri seolah-olah telah berkembang selama dua dekad yang lalu. Hari ini, walaupun perbuatan pop paling popular dikreditkan sebagai menulis bahan mereka sendiri.

“Kami sebagai industri … tidak melihat seseorang yang mempunyai suara yang luar biasa sebagai seorang artis, sedangkan mempunyai suara yang luar biasa adalah kesenian,” kata Jody Gerson, wakil presiden eksekutif EMI Music Publishing. “Saya rasa orang meletakkan lebih banyak nilai pada seorang artis jika mereka menulis lagu sendiri, ia memberi mereka kredibiliti.”

‘Saya seorang penulis’Sesungguhnya kebolehan menulis lagu Lavigne telah disebut-sebut sejak dia muncul sebagai remaja dengan “Complicated” hit. Tetapi berapa banyak yang disumbangkannya kepada muziknya telah lama diteliti.

Pada album pertamanya, Lavigne bekerja dengan trio penulisan The Matrix, tetapi menyentuh album kedua ketika dia merasakan mereka mengambil terlalu banyak kredit untuk lagu-lagu itu. “Saya seorang penulis, dan saya tidak akan menerima orang yang cuba mengambilnya dari saya, dan sesiapa sahaja yang tidak tahu dan tidak tahu apa yang mereka bicarakan,” katanya menegaskan kepada The Associated Press pada tahun 2004.

Beliau berhubung dengan Kreviazuk untuk album sophomore dan keduanya menjadi kawan rapat. Kreviazuk memuji keupayaan menulis lagunya dalam temu bual dengan The AP, juga pada tahun 2004 – yang membuat komen Kreviazuk untuk Menunjukkan Majalah Songwriting yang lebih banyak penasaran.

“Maksud saya, Avril, penulis lagu? Avril tidak benar-benar duduk dan menulis lagu sendiri atau apa sahaja. Avril juga akan menyeberang garis etika, dan tiada siapa yang mengatakan apa-apa, “Kreviazuk – yang tidak termasuk dalam album terbaru Lavigne – memberitahu majalah itu sebelum menarik balik kenyataannya. The Matrix kemudiannya keluar untuk mempertahankan integriti penulisan lagu Lavigne.

26 gambar

Tayangan slaid

Penglihatan Selebriti

Jake Johnson dan Damon Wayans Jr pada “Let’s Be Cops,” permaidani merah, Selena Gomez diabadikan dalam lilin dan banyak lagi.

Penulis lagu Grammy yang memenangi Dallas Austin mengatakan dia mempunyai seorang pengurus yang gembira dengan lagu Austin yang menulis sendiri, dan kemudian beritahu dia, “Kami mahu tahu jika kita boleh mendapatkan sekeping pai di atasnya kerana (artis) mahu berasa seperti dia mempunyai pemilikan bahagian pada lagu itu.

“Dan saya akan berkata, ‘Dalam semua keadilan, tidak. … Jika anda mahu bekerja dengan saya sekurang-kurangnya duduk di sini dan meletakkan sesuatu ke dalamnya, bukannya datang selepas saya melakukan segala-galanya dan cuba dan tuntut peratusan di atasnya. “‘

Gerson menyifatkan amalan itu tidak adil tetapi mengatakan ia “sangat lazim dalam pop dan R & B … Saya fikir cara orang sekarang membahagikan pecahan penerbitan ialah yang berada di dalam bilik. ‘OK … saya menukar perkataan “the” to “a,” dan saya berhak 10 peratus daripada penerbitan. “‘

‘Anda akan membuat kembali wang anda’Sean Garrett, yang telah membuat smash untuk Beyoncé, Kelis, Fergie dan lain-lain, mengatakan dia menyerahkan kredit apabila dia baru bermula, yang biasa untuk pendatang baru. “Ia mengganggu saya tetapi saya tahu ia hanya harga yang saya perlu bayar untuk meneruskan kerjaya saya dan tetap fokus dengan hadiah besar,” katanya..

Ne-Yo, penulis lagu penyanyi yang benar-benar menulis bersama-sama dengan Beyoncé’s “Irreplaceable,” kata awal dalam kariernya, dia terpaksa berurusan dengan perkara yang sama. Beliau berkata beberapa artis merasakan mereka sedang melakukan pemanjangan yang lebih baik dengan merakamkan lagu mereka – terutamanya jika ia menjadi hit – jadi mereka berhak mendapatkan sekeping royalti.

“Jika anda seorang pencipta lagu yang tidak dikenali dan anda bernasib baik untuk mendapatkan album superstar dan anda tahu bahawa lagu itu akan menjadi satu,” kata Ne-Yo, “dan ia bermakna jika ia menjadi No. 1 semua orang adalah akan mengenali nama anda kerana anda menulisnya, saya fikir ia bernilai menyerahkan sekeping penerbitan … anda akan membuat wang anda kembali. “

Shropshire teringat bekerjasama dengan penyanyi A-senarai, yang dia tidak mahu namakan, yang menulis dua perkataan dalam lagu dan akhirnya mendapat sebilangan besar hak penerbitan. Tetapi dia tidak dapat mengadu apabila lagu itu menjadi hit.

“Ia tidak begitu mengganggu saya. Lagu itu keluar dan ia hebat sekali, “katanya. “Itulah cara industri berfungsi.”

Itu tidak sepatutnya berlaku, kata Warren. Walaupun dia mempunyai kredit yang diambil dari awal kerjayanya, dia dengan cepat menghentikannya. Kemudian, satu superstar utama menuntut beberapa royalti Warren untuk keistimewaan superstar yang menyatakan rakaman lagunya. Tetapi Warren menolak.

“Ia seperti,” OK, anda mahu penerbitan? Baiklah, beri saya sekeping wang yang anda buat selama lima tahun yang akan datang untuk memukul saya menulis sahaja. “

Tetapi sekarang penulis lagu seperti Warren, Garrett dan Ne-Yo ditubuhkan, mereka jarang mendapati diri mereka mengambil kesempatan daripada apa-apa lagi.

“Saya memberi kredit kepada orang lain di mana kredit perlu dibayar, seperti Beyoncé benar-benar melakukan panggilan secara vokal (‘Tidak boleh ditukar’),” kata Ne-Yo. “Jadi, bagi seseorang untuk masuk dan mengambil kredit saya kerana mereka adalah mereka? Itu tidak berfungsi untuk saya. Saya tidak peduli siapa awak. … Saya tidak akan memberikan sesuatu yang anda tidak layak. “