Selamat ulang tahun ke-60 untuk John Travolta

Gambar: John Travolta
John Travolta di Perancis pada bulan September.Etienne Laurent / Hari ini

John Travolta memainkan beberapa peranan yang lebih tinggi di sekolah dan televisyen. Tetapi pelakon dan kerjayanya jauh dari Vinny Barbarino dan Danny Zuko ketika dia menandakan ulang tahun ke-60nya pada hari Selasa.

Sama ada “Grease” adalah perkara yang anda atau “Welcome Back Kotter,” Travolta telah menarik minat peminat utama dalam 1970-an disco-gila dengan peranannya sebagai Tony Manero dalam “Saturday Night Fever”. Tidak mungkin untuk mendengar Bee Gees 35 tahun kemudian dan tidak membayangkan Travolta melintasi jalan atau melintasi lantai tarian dalam filem itu – dan dalam perjalanannya ke pencalonan Anugerah Akademi.

Selepas “Urban Cowboy” tercalar gatal-gatal dekade yang lain dengan filem mengenai bar koboi yang bergaya dan menunggang kuda mekanikal, Travolta nampaknya jatuh dari radar untuk tempoh … yang dikenali sebagai sisa tahun ’80an.

Quentin Tarantino memihak kepada kita dan mengingatkan kita betapa pelakon hebat dengan bahan yang hebat dapat dilakukan pada skrin besar, dan Travolta memperoleh satu lagi pencalonan Oscar, kali ini sebagai Vincent Vega dalam “Pulp Fiction” pada tahun 1994. Dia mengikuti bahawa dengan pujian yang lebih kritikal sebagai hiu pinjaman Chili Palmer pada 1995 “Get Shorty.”

Kami akan meninggalkan “Battlefield Earth” dan “Wild Hogs” untuk generasi akan datang untuk berdebat. Sementara itu, marilah Travolta selamat ke-60, dan ingatkan Tarantino untuk memberinya panggilan lagi. Atau, mungkin lebih baik, mari kita berharap para penjaga francais James Bond membawanya dengan serius atas keinginan kerjayanya.

“Saya ingin menjadi penjahat kepada wira Daniel Craig, saya berharap ia akan berlaku,” kata Travolta Ahad semasa penampilan di London. “Ia adalah kali pertama saya pernah memohon peranan, tetapi saya bertemu dengan Barbara Broccoli di Oscars tahun lalu dan dia menawarkannya kepada saya – fikiran anda kami berdua mempunyai sedikit minuman!”

Walaupun kami menunggu untuk itu, melihat kehidupan dan kerjaya Travolta dalam tayangan slaid kami.

32 foto

Tayangan slaid

John Travolta

Dari hari-hari menarinya dalam “Saturday Night Fever” dengan perubahan dramatiknya dalam “Warna Utama” dan “Face / Off,” pelakon ini berkembang dengan serba boleh.