Selamat tinggal, Puan Garrett: Bintang ‘Fakta Kehidupan’ Charlotte Rae meninggal pada usia 92 tahun

Keluarga, kawan dan peminat adalah pagi hilangnya ikon televisyen. Charlotte Rae telah meninggal pada usia 92 tahun.

Aktres, yang paling terkenal di layar kecil sebagai pengurus rumah tangga yang berpaling-rumah, Puan Garrett pada kedua-dua “Strok Diff’rent” dan “The Fakta Kehidupan,” mendedahkan tahun lalu bahawa dia bertarung dengan kanser tulang. Anak lelakinya, Larry Strauss, memberitahu NBC News, dia meninggal dunia di rumahnya di kawasan Los Angeles, Ahad, dikelilingi oleh keluarga.

Charlotte Rae, ikon komedi dari ‘Fakta Kehidupan’ dan ‘Strok Diff’rent,’ mati pada 92

Ogos.06.201803:13

Kerjaya Rae merangkumi lebih dari 60 tahun dan melihatnya pergi dari penyanyi kelab malam kepada pelakon panggung yang dramatik kepada aktris watak komedi – pada skrin perak dan TV – semuanya sebelum mendarat peranan yang membuatnya menjadi sebahagian daripada kebudayaan pop.

Pada tahun 1978, dia mengambil bahagian dari Edna Garrett pada sitkom yang sangat popular “Diff’rent Strokes,” dan wataknya menjadi kegemaran peminat, bahawa dia mengilhami spinoff yang bahkan telah mengatasi siri itu.

The Death of Charlotte Rae
Charlotte Rae sebagai Puan Edna Ann Garrett mengenai “Fakta Kehidupan.”NBC / NBC melalui Getty Images

Pada “Fakta Kehidupan,” yang bermula pada tahun 1979 dan berlari menerusi tahun 1988 (ditambah dengan tiga filem untuk filem-TV), Rae menjadi tercinta untuk penggambarannya yang lucu, lembut, pada masa yang sukar dan sentiasa asli “Puan G . “

“Saya mahu membawa kemanusiaan sebanyak mungkin, dan juga humor,” kata Rae tentang watak dalam wawancara AP pada tahun 1982. “Saya telah cuba menjadikannya seorang manusia dengan dimensi …. Saya tidak Tidak mahu dia menjadi Polly Perfect, kerana dia mesti mempunyai kelemahan manusia dan membuat kesilapan. “

The Paley Center For Media's PaleyFest 2014 Fall TV Preview -
Charlotte Rae di PaleyFest 2014 untuk perjumpaan ulang tahun ke 35 di “The Facts of Life” di The Paley Center pada 15 September 2014, di Beverly Hills, California. Frederick M. Brown / Getty Images

Sudah jelas dari pencurahan penghormatan sejak kematiannya, bahawa dia memainkan peranan tidak sempurna dengan sempurna dan kekal disayangi dan di luar skrin untuk sepanjang hari.

https://www.instagram.com/p/BmHwPaLAfYR

Bekas co-stars dan rakan-rakan Rae mengambil media sosial dan memberi penghormatan kepada wanita yang sangat bermakna kepada mereka.

“Dia adalah juara saya, seorang guru, contoh yang sangat kuat tentang ketabahan dan ketekunan yang diperlukan untuk menjalani kehidupan seorang pelakon,” kata Mindy Cohn, yang memainkan Natalie pada “Fakta Kehidupan,” menulis dalam satu mesej peringatan. Dia terus berharap bintang itu “yang paling bahagia dari homecomings.”

Jam selepas menyuarakan penghormatan, Kim Fields, yang bermain Tootie, mengeluarkan kenyataan tulus.

“Charlotte Rae adalah kekuatan semangat yang tidak dapat dilupakan dan itulah yang dia bawa kepada setiap watak yang digambarkannya,” tulis Fields. “Sebahagian daripadanya datang dari latihan teaternya yang luas, kebanyakannya datang dari keghairahannya untuk apa yang dia suka lakukan dan bahagian yang paling besar hanyalah cintanya. Dengan senyuman menular dan memupuk hati penuh kebaikan dan tekad, Charlotte dengan murah hati memberikan dirinya sebagai seorang artis, pelaku dan sebagai kawan Walaupun dia selalu (dan saya maksudkan SELALU) sibuk bekerja, dia memastikan untuk memberi masa untuk keluarga dan kawan-kawannya yang kepadanya: khazanah. menjadi salah satu khazanahnya. “

Tambah bidang, “Walaupun dia akan terlepas pada tahap yang saya tidak dapat mengukur, saya sangat gembira mengetahui bahawa dia tahu betapa dia disayangi. Dia tahu betapa menunjukkan bahawa SHE adalah bintang, dianggap. Dia tahu dia adalah seorang legenda Dan walaupun dia tidak akan menggunakan label itu tentang dirinya sendiri, dia tahu bahawa dia adalah ketua sesuatu yang akan memberi kesan kepada generasi dan hadiah uniknya. Saya gembira mengetahui bahawa dia mendapat kepujian dan dia ‘bunga’ semasa dia masih bersama kami, dia akan terlepas lebih daripada yang saya boleh katakan.

Tahap dan legenda layar Harvey Fierstein memanggilnya “Salah satu wanita paling disukai dan paling seronok yang pernah ada.”

“Strok yang berbeza tidak akan sama tanpa anda,” tulis Todd Bridges, aka Willis dalam siri itu. “Anda disayangi oleh semua orang di pameran kami …”

Dan tweet lain dari Jambatan menekankan berapa kali dia berkabung bersama dari sitkom klasik itu. Daripada pelakon utama lima, termasuk dirinya sendiri, Rae, Gary Coleman (Arnold), Dana Plato (Kimberly) dan Conrad Bain (Phillip Drummond), dia kini menjadi satu-satunya yang selamat.

Tahun lepas, Rae merenungkan apa, jika ada rawatan, dia akan mengejar mengikuti diagnosis kansernya, dan berkata, “Saya suka kehidupan, saya sudah mempunyai yang indah.”

Dan ia adalah satu yang memberi inspirasi kepada banyak orang lain.

Charlotte Rae adalah kekuatan semangat yang tidak dapat dilupakan dan itulah yang dibawa olehnya kepada setiap watak yang digambarkannya. Sebahagian daripadanya datang dari latihan teaternya yang luas, kebanyakannya datang dari keghairahannya untuk apa yang dia suka lakukan dan bahagian yang paling besar hanyalah caranya. Dengan senyuman menular dan memupuk hati penuh kebaikan dan tekad, Charlotte dengan murah hati memberikan dirinya sebagai seorang artis, pelaku dan sebagai kawan. Walaupun dia sentiasa (dan saya maksudkan SELALU) sibuk bekerja, dia memastikan untuk memberi masa untuk keluarga dan rakan-rakan yang kepadanya: khazanah. Saya dan keluarga saya diberkati sebagai salah satu khazanahnya.

Walaupun dia akan terlepas pada tahap yang saya tidak dapat mengukur, saya sangat gembira mengetahui bahawa dia tahu berapa banyak dia disayangi. Dia tahu betapa menunjukkan bahawa SHE adalah bintang, dianggap. Dia tahu dia adalah legenda. Dan walaupun dia tidak akan menggunakan label tentang dirinya, dia tahu bahawa dia berada di kepala sesuatu yang akan memberi kesan kepada generasi. Dan hadiah uniknya. Saya gembira mengetahui bahawa dia mendapat penghormatan dan “bunga” nya semasa dia masih bersama kami.

Dia akan terlepas lebih daripada yang saya boleh katakan. Teruskan dengan baik, kawan yang sayang. “

Loading...