Selamat hari jadi, Olivia de Havilland! Bintang ‘Gone With the Wind’ bertukar 100

Terus terang, sayangku, kita memberi sial!

Untuk mencapai umur 100 tahun tidak kira siapa anda adalah pencapaian gergasi. Tetapi untuk mencapai hari jadi spanduk itu sebagai pelakon hidup terakhir dari salah satu filem yang paling disukai (dan kontroversi) sepanjang masa, “Gone With the Wind,” memerlukan nota khas untuk tahniah.

An Academy Tribute to Olivia de Havilland
BEVERLY HILLS, CA – JUNE 15: Legenda layar Olivia de Havilland menghadiri Akademi Seni Motion Picture Arts and Sciences ‘penghormatan kepada Ms. de Havilland di Akademi Seni Gerak dan Seni Lukisan pada 15 Jun 2006 di Beverly Hills, California. (Gambar oleh David Livingston / Getty Images)David Livingston / Getty Images

Selamat hari jadi ke-100, Olivia de Havilland! Watak Melanie anda “Mellie” Hamilton mungkin tidak mempunyai ketahanan fizikal anda, tetapi anda membuatnya kekal dalam minda berjuta-juta dengan prestasi yang benar-benar membenarkan pencalonan Anugerah Akademi yang anda perolehi.

Dilahirkan di Tokyo pada 1 Julai 1916, kepada ibu bapa Inggeris, de Havilland dan adik perempuannya Joan Fontaine dibesarkan di California dan kedua-duanya menjadi pelakon utama yang memenangi Anugerah Academy (satu-satunya saudara kandung yang berbuat demikian). Dikabarkan, Fontaine pada asalnya telah didekati untuk peranan Melanie dalam “GWTW,” tetapi ditolak (dia mahu bermain Scarlett O’Hara) dan mencadangkan adik perempuannya untuk sebaliknya.

De Havilland, yang muncul dalam “GWTW” ketika berusia 20-an, akhirnya menjadi bintang dalam berpuluh-puluh filem dan rancangan TV, memenangi dua Oscars (untuk “Setiap Kepunyaannya” dan 1950’s “The Pewaris”) sebelum melangkah dari tumpuan pada tahun 1988.

Gambar: GONE WITH THE WIND, Olivia De Havilland, 1939
Masa adalah pada Olivia de Havilland (di sini sebagai Melanie dalam “Pergi dengan Angin” sampingan).Pengiktirafan Everett Collection / Courtesy Everett Collection

Dia memberitahu Entertainment Weekly tahun lalu bahawa dia melihat “GWTW” “kira-kira 30 kali” dan ia masih membawa kegembiraan kepadanya. “Nasib baik, ia tidak membuat saya lemah,” katanya mengenai menonton bintang-bintang yang sudah meninggal dunia sekarang. “Apabila saya melihat mereka hidup bersemangat di skrin, saya mengalami semacam perjumpaan dengan mereka, yang gembira.”

Artikel itu menyatakan bahawa dia tinggal di Paris, masih melakukan teka-teki silang dan sedang menjalankan otobiografinya. Dia juga teruja dengan idea untuk mencapai yang besar-oh-oh.

“Saya sememangnya menghidupkan idea hidup seabad,” katanya. “Bolehkah anda bayangkan apa itu pencapaian?”

Ikuti Randee Dawn di Google+ dan Twitter.