Roh superhero muda hidup

Sam Loeb adalah seorang superhero. Dia mencapai segala sesuatu dalam 17 tahun beliau yang paling komik buku – dan remaja remaja penyayang TV hanya impian. Dan dia berhadapan dengan perkara-perkara yang tidak perlu ditangani oleh anak semasa perjuangan selama tiga tahun dengan bentuk kanser tulang yang jarang berlaku.

“Sam sentiasa mengajar kita bahawa hidup adalah semua tentang ‘mencari yang lucu’ dalam apa jua keadaan,” kata bapanya, Jeph Loeb, seorang buku komik veteran, penulis filem dan TV.

Penatua Loeb terkenal dengan penulisan komik kontemporari Superman dan Batman, termasuk novel grafis “Superman for All Seasons” yang mempengaruhi nada siri WB Network’s “Smallville” yang berpusat pada Clark Kent pada hari-hari persekolahannya. Sekarang seorang pengawas pengawas di “Hilang,” Jeph Loeb menghabiskan tiga musim di “Smallville,” di mana anaknya menjadi pengunjung yang kerap ke bilik penulis. Pembukaan kelima musim “Smallville” pada bulan September didedikasikan kepada Sam. Begitu juga dengan episod “Adult Swim’s” “Robot Chicken”.

Sam telah berkawan dengan banyak buku komik dan penulis TV pada masa yang diluangkan bersama ayahnya. Dan Sam adalah seorang pelukis sendiri, berkolaborasi dengan pencipta “Buffy the Vampire Slayer” pencipta Joss Whedon pada komik, “Tales of the Vampires .5,” untuk Dark Comics Horse. (Whedon telah kagum dengan sensasi cerita Loeb yang lebih muda sambil bekerja dengan Jeph pada siri animasi “Buffy” yang tidak pernah turun dari tanah.)

Sam sudah bersedia untuk menyusun debutnya dengan menulis sendiri siri popular DC Comics ‘siri “Superman / Batman”, satu yang cukup sesuai akan berputar di kalangan remaja pelatih Robin dan Superboy. Dia menyelesaikan cerita mengenai masalah itu, tetapi dia berlari keluar sebelum dapat melihatnya melalui kedai-kedai buku komik. Sam meninggal dunia 17 Jun, dua bulan dan empat hari selepas hari jadi ke-17.

Kesukarannya bermula tiga tahun lebih awal dengan sedikit rasa mati rasa di kaki kirinya. Ia didiagnosis sebagai osteosarcoma, dan tidak lama kemudian Sam mempunyai 14 inci tulang yang dikeluarkan dari kakinya. Dia menjalani rejimen kemoterapi yang sengit. Doktor-doktornya percaya bahawa mereka telah menjilatnya, tetapi enam bulan kemudian kanser muncul di rahangnya. Mereka mengambil lebih banyak tulang dari kakinya yang lain untuk membina Sam rahang baru. Dan kemudian mereka menemui pertumbuhan kecil di paru-parunya yang memerlukan pembedahan berkala untuk membuangnya.

Pengebumian Sam pada tahun lalu menarik ramai orang ramai yang terdiri daripada kreatif buku komik atas kepada “Smallville” kakitangan kepada banyak kawannya di North Hollywood High School, sekolah magnet di mana Sam adalah pencapaian yang tinggi dalam program berbakat pelajar.

Daripada kesedihan bersama di pengebumian itu datang idea untuk memasang senarai bintang-bintang komik dan artis komik untuk menyelesaikan masalah Sam. Jeph juga mendapati beberapa kesenangan dalam menulis sekeping rakan, “Cerita Sam,” tentang seorang kawan Clark Kent di Smallville yang mendapat kanser dan meninggal dunia. Ia amat digambarkan oleh kolaborator lama Jeph, Tim Sale.

“Superman / Batman 26” jatuh tempo pada 19 April. Para penyumbang, yang berjumlah 26 dan termasuk Whedon dan novelis Brad Meltzer, telah mengecualikan yuran dan royalti mereka, dan dana tersebut akan diarahkan ke Dana Beasiswa Kolej Sam Loeb, ditubuhkan oleh keluarganya di North Hollywood High. Pelan ini adalah untuk memberi $ 10,000 setahun kepada pelajar yang paling merangkumi semangat zany-artistik-brilian Sam, sebagaimana yang dipilih oleh ahli fakulti yang tidak akan melupakannya. Semangat itu bersinar dalam nota, dicetak semula dalam “Sam’s Story,” bahawa dia menulis empat bulan sebelum kematiannya.

“Takdir kamu tidak terletak di katil hospital,” Sam menulis. “Pencapaian yang jauh lebih besar akan datang.”