Rajskub menyuarakan cara untuk menjadi bintang sebagai Chloe pada ’24’

Walaupun dia sendiri, Chloe O’Brian telah memikat penonton “24”.

Tugasnya pada Thriller Fox (yang disiarkan pada hari Isnin pukul 9 malam ET) adalah Penganalisis Kanan di Unit Kaunter Pengganas, dan dia seorang ahli sihir, mengutuk papan kekuncinya dengan kekasaran data-slinging sebagai kesejahteraan negara yang digantung dalam seimbang.

Setiap musim 24 episod menjejaki krisis satu hari dalam masa nyata, jam demi jam, sebagai agen Jack Bauer (siri bintang Kiefer Sutherland) memanggil bantuan berteknologi tinggi Chloe, kemudian berjalan dengannya.

Jack (terengah-engah dari atap L.A.): “Dengarlah saya – saya mempunyai pemacu ibu jari! Saya memerlukan anda untuk memulihkan fail-fail! “

Chloe (dalam nada yang pasti kenapa tidak pada konsol CTU): “Muat naik pemacu ke soket saya. Kod akses 5J55J. “

Tetapi Chloe, yang dimainkan oleh Mary Lynn Rajskub, adalah lebih daripada nerd komputer yang dimuliakan.

Dia juga berperang, licik dan bergetar. Rasa yang diperolehnya mungkin, tetapi kebahagiaan Chloe yang sangat sosial selama tiga musim “24” telah memenanginya sebagai penonton tidak mungkin berikut.

Ukuran rayuan Chloe yang besar adalah disebabkan oleh Rajskub, yang cabarannya adalah untuk memanipulasi watak yang ditakrifkan oleh jarinya dan tekno-jargon. Dan dia tidak. Dengan yakin.

Seram bekerja di AAAOleh itu, ia lebih kuat untuk mendapati bahawa, terhindar daripada tekanan Chloe dan funk kronik, Rajskub adalah: cantik, lucu, bebas untuk bercakap dengan; diberkati dengan keterlaluan yang mengerikan dan mengambil kehidupan yang unik. Dan walaupun pada ketika ini (“Psikik saya memberitahu saya saya akan menghadapi masalah dalam hubungan ini seumur hidup,” katanya dengan ketawa), dia yakin: “Saya akan terus mencuba.”

“Saya tidak mahu memanggil diri saya sebagai pelik lagi,” katanya mengumumkan, apabila diingatkan tentang penilaiannya sendiri beberapa tahun yang lalu. “Bagaimana kalau saya katakan saya selalu menjadi superstar? Itu lebih baik, bukan? “

Kemudian mengisytiharkan, deadpan, bahawa dia telah mengalami “kehidupan trauma” dengan nama yang sukar difahami sebagai Rajskub (ia sepatutnya keluar “RICE-cub”), dia menambah, “Awal saya fikir saya harus mengubahnya ‘Rascal’ kerana itu lebih mudah untuk mengatakan. “

Tetapi tidak ada lagi pemikiran penentangan sedemikian. “Rajskub” itu dan “Rajskub” ia akan kekal: “Dunia terjebak dengannya,” dia memberi amaran.

Dia telah pergi jauh. Berkembang di pinggir bandar Detroit, Rajskub berusia 34 tahun mengaku “Saya tidak suka orang lain – atau terlalu suka. Jadi saya cuba untuk menjaga profil yang rendah, untuk meluncur dengan tidak disedari. “Dan dia tidak bermaksud hanya secara kiasan: Dia sebenarnya selalu suka roller skate.

Tetapi apa yang dia suka lakukan untuk kerja hayatnya tetap menjadi misteri melalui remaja.

Sebaliknya, apa yang dia TIDAK mahu lakukan terlalu jelas: “Kerja di AAA,” katanya. “Itu adalah ketakutan terbesar saya, untuk bekerja di belakang kaunter di AAA. Saya akan memandu di luar pejabat mereka, dan saya terkejut. “

Alternatifnya jelas. “Saya pergi ke sekolah seni.”

Dia mendaftar dalam lukisan di Pusat Pengajian Kreatif di Detroit, kemudian dipindahkan ke Institut Seni San Francisco. Tetapi dia mendapati dia tidak berpuas hati dengan hal-hal yang anda harus jual atau gagal, mencari tempat untuk disimpan. Jadi dia mula meneroka dirinya sebagai medium yang lebih mudah.

“Saya suka melakukan seni persembahan, dan saya fikir saya melakukannya dengan serius,” katanya. “Tetapi kemudian seseorang menulis tentang saya dan berkata apa yang saya lakukan adalah pelik dan lucu. Saya fikir, ‘Lucu ?!’

Menjelang pertengahan 1990-an, dia melakukan komedi lakaran di HBO yang cemerlang “Mr. Tunjukkan “dengan Bob Odenkirk dan David Cross, yang merupakan teman lelakinya. Beliau menyertai pelakon Garry Shandling yang “Larry Sanders Show” dua musim terakhirnya, kemudian menduduki peranan yang berulang pada sitkom NBC “Veronica’s Closet.”

Dia telah muncul dalam beberapa filem, termasuk Harrison Ford semasa melanda “Firewall.”

Tetapi tiga tahun yang lalu, sebagai “24” memasuki musim ketiga dan peranan baru yang dicipta Chloe dinobatkan, Rajskub terpaksa melakukan uji bakat.

“Pada halaman bahagian itu hanya, ‘Tidak, Jack. Ya, Jack, “‘jelasnya. “Selain itu, saya tidak pernah menonton ’24. ‘Tetapi apabila saya menyedari apa yang berlaku, saya menyedari ini adalah persembahan yang hebat.”

Chloe bermula sebagai lebih sedikit daripada antara muka yang tajam antara pemikiran derak Jack dan sistem sokongan luasnya di CTU. Tetapi tidak lama lagi dia mula meresap ke dalam kesedaran penonton tentang meritnya sendiri – pertama, sebagai kegelisahan yang bijak, maka sebagai seorang wanita yang boleh melakukan kemagnetan.

Sebagai Chloe, Rajskub boleh merosakkan komputer (perkara seperti “key encryption tersembunyi”) dan terdengar seperti dia tahu apa yang dia bicarakan. Dan sementara mukanya disusun dalam Chloe’s yang boleh-menyalahkan – dia berfikir: “Saya fikir ia mencerminkan kebimbangan umum watak itu,” dia sebab, “serta perkara-perkara buruk umum yang berlaku.”

Barang yang buruk? Ia satu lagi dari hari-hari itu! Semasa regangan 24 jam semasa, pengganas merancang untuk melepaskan gas saraf maut di seluruh Los Angeles. Satu kantong sudah menyusup ke ibu pejabat CTU, membunuh berpuluh-puluh rakan sekerja Chloe, termasuk Edgar, kakak penganalisis kepintaran.

“Saya hanya menyaksikan salah seorang rakan terbaik saya mati di hadapan saya,” kata Chloe yang tidak berkahwin itu, selepas dia mencatat kemunduran terdahulu: “Pagi ini, saya bangun dengan seorang lelaki di atas katil saya, saya mungkin tidak akan melihatnya lagi . “

Lebih buruk lagi, seperti Chloe bercakap, hanya 12 jam telah berlalu. Hari itu hanya setengah.

Tetapi anda tidak mendengar keluhan Rajskub.