Raikan ulang tahun ke-80 Elvis Presley dengan 8 momen yang mesti dilihat dari Raja

Elvis Presley meninggal pada tahun 1977, pada usia 42 tahun, tetapi Raja Rock ‘n Roll masih hidup di hati peminat.

Hari Khamis menandakan apa yang akan menjadi hari jadi ke-80nya, dan sementara ribuan berkumpul di luar pintu rumah Memphis untuk merayakan peristiwa itu, seperti yang mereka lakukan setiap tahun, dan selebihnya kita boleh meraikan dengan mengambil jalan lorong ingatan yang lebih pendek.

Berikut adalah delapan detik yang tidak dapat dielakkan Elvis yang patut disegarkan:

Anda tidak boleh mengendalikan pelvis!
Apabila penonton “The Ed Sullivan Show” ditonton untuk melihat bintang yang semakin meningkat melakukan “Hound Dog” pada tahun 1956, mereka melihat “Elvis the Pelvis” dalam tindakan, dengan gyrations pinggul dalam ayunan penuh. Tetapi hanya satu tahun kemudian, legenda mengatakan bahawa kuasa-kuasa yang berada di belakang pertunjukan memutuskan bahawa langkah-langkah itu terlalu panas untuk mengendalikan, dan hanya membenarkan dia ditembak dari pinggang.

Rockin ‘skrin besar
Menguasai carta muzik hanya tidak mencukupi untuk Elvis. Dia membuat penampilan skrin besarnya pada tahun 1956 iaitu “Love Me Tender,” dan memukul lebih besar di ’57 dengan “Jailhouse Rock.” Dia membuat lebih daripada 30 filem sepanjang kariernya.

Gambar: Elvis Presley's Graceland estate.
Estet Graceland Elvis Presley.Hari ini

Rumah yang sesuai untuk Raja
Pada tahun 1957, Elvis memperoleh Graceland, sebuah rumah besar 18 bilik yang menjadi sinonim dengan gaya hidup mewahnya. Alasan harta pusaka kini berfungsi sebagai tempat berehat terakhirnya, dan rumah itu adalah sebuah muzium yang merayakan hidupnya.

Gambar: Elvis gets ready for G.I. life.
Kunci hilang.Hari ini

G.I. blues
Elvis telah dimasukkan ke dalam Tentera A.S. pada tahun 1958, tetapi kunci batu yang sangat berharga itu tidak dialu-alukan. Jadi, seperti banyak G.I.s lain, Elvis telah mengeluarkan standard buzz cut – tetapi dalam kesnya, ia digelar “potong rambut yang mendengar ‘di seluruh dunia.”

Gambar: Elvis with his bride, Priscilla Beaulieu Presley, on their wedding day.
Elvis bersama pengantinnya, Priscilla Beaulieu Presley, pada hari pernikahan mereka.Arkib Hulton / Hari Ini

Cinta membakar
Elvis bertemu dengan wanita yang akan menjadi ratunya, Priscilla Beaulieu, ketika berusia 14 tahun. Dia dibawa bersama remaja dari awal, dan tujuh tahun kemudian, pada tahun 1967, mereka telah berkahwin. Pasangan ini kekal bersama sehingga tahun 1973.

Kembali Raja
Selepas kerjaya filemnya terbit dari panas merah ke satu siri jahitan, Elvis memerlukan sesuatu untuk meletakkannya kembali ke peta muzik, dan sebuah TV khas bernama “Elvis” (tetapi sekarang lebih dikenali sebagai “68”) itu. Dihidupkan dalam kulit hitam dari kepala hingga ke kaki, dia mengambil panggung sebelum orang ramai dan mengingatkan semua orang apa yang membuatnya sensasi.

Gambar: President Richard Nixon meeting with Elvis on Dec. 21, 1970.
Presiden Richard Nixon bertemu dengan Elvis pada 21 Disember 1970.Hari ini

Pasangan ganjil
Elvis dan Richard Nixon tidak mempunyai persamaan – selain foto ini (dan ketidakpercayaan antara hippie). Presiden Amerika Syarikat ketika itu bertanding bersama nama terbesar di showbiz ketika, pada tahun 1970, Elvis mengatur pertemuan untuk melihat apakah dia dapat menambahkan koleksi lencana penguatkuasa dengan Biro Narkotik dan Lencana Dadah Berbahaya . Nixon gembira dapat memaksa.

Viva Las Vegas
Masa terakhir Elvis yang hebat dalam senarai itu tidak begitu banyak sekali dan ia adalah pelancaran pergerakan. Pada tahun 1969, kejayaan kejayaannya, pengurus lama Elvis, Kolonel Tom Parker, membuat persembahan seumur hidup untuk kliennya – yang berlangsung hampir hingga akhir kehidupan Elvis. Selama tujuh tahun dan lebih 700 pertunjukan yang dijual, Raja Rock ‘n’ Roll menjadi Raja Vegas ketika dia tampil di International Hotel (yang kemudiannya menjadi Hilton Las Vegas).

18 gambar

Tayangan slaid

Elvis Presley (1935-1977)

Kenaikan dan kejatuhan Raja rock ‘n’ roll.

Ikut Ree Hines di Google+.