‘Puan. Pelakon Doubtfire ‘Lisa Jakub: 4 perkara Robin Williams mengajar saya tentang kehidupan dan hidup

Lisa Jakub mungkin bukan nama keluarga, dan dia baik-baik saja dengan itu. Seorang pelakon yang dibawa ke Hollywood ketika berusia 4 tahun selepas ditemui di pasar petani, beliau menghabiskan banyak tahun pembentukannya di depan kamera dalam berpuluh-puluh filem dan rancangan TV, termasuk “Rambling Rose” tahun 1991 dan ” Puan Doubtfire. “

Kemudian dia berjalan pergi. “Saya fikir saya mengalami krisis midlife di 22,” katanya kepada TODAY.com mengenai berhenti perniagaan.

Tetapi sebelum dia membungkus semuanya dan mengundurkan diri ke dalam kehidupan yang lebih biasa, Jakub (kini seorang penulis berusia 36 tahun yang buku pertamanya, “Anda Sepertinya Gadis itu” keluar tahun ini) mempunyai beberapa pengalaman luar biasa – termasuk bekerja dengan Robin Williams lewat pada “Puan Doubtfire.”

PUAN. DOUBTFIRE, Pierce Brosnan, Matthew Lawrence, Sall y Field, Mara Wilson, Lisa Jakrub, Robin
Pierce Brosnan, Matthew Lawrence, Sally Field, Mara Wilson, Lisa Jakub dan Robin Williams pada 1993 “Puan Doubtfire.”© 20 Cent Fox / Everett Collection

“Saya berada di tempat di mana saya tidak menangis setiap kali saya bercakap mengenainya,” katanya. Sekarang seorang wanita dewasa, berkahwin dengan seekor anjing dan memupuk jalannya sendiri, Jakub dapat melihat ke belakang dan mengingati apa yang dia pelajari dari Williams – yang selalu lebih daripada sekadar lelaki liar dan lucu. Inilah empat perkara yang diambil Jakub dari masa singkat mereka bersama:

1. Williams sentiasa ada di belakangnya.Kehilangan yang berlebihan dari sekolahnya di Toronto (untuk kerja) menyebabkan Jakub dianggap gangguan dan mendapat pengusiran berusia 14 tahun ketika dia membuat “Doubtfire.” “Saya kecewa dan Robin memintaku mengenainya,” katanya. “Keesokan harinya, dia muncul di treler saya dengan surat yang ditulisnya kepada prinsipal yang meminta beliau untuk menimbang semula dan biarkan saya kembali ke sekolah menengah. Dalam industri di mana orang hanya berada di dalamnya sendiri, Robin tidak seperti itu Robin mempunyai belakang saya dan itu akan sentiasa berharga kepada saya. ”

Begitu juga permintaannya untuknya? “Sekolah membina huruf itu, menggantungkannya di pejabat utama dan tidak meminta saya untuk kembali,” dia ketawa.

Lisa Jakub says she also enjoyed meeting Sally Field on the
Lisa Jakub berkata beliau juga menikmati pertemuan Sally Field pada “Puan Doubtfire” yang ditetapkan.Kesopanan Lisa Jakub

2. Williams menggunakan pengalamannya sendiri dengan ubat untuk memberi amaran.“Saya masih ingat bahawa ia sangat mengagumkan, bahawa dia sangat jujur ​​dan dia membuat dirinya sangat terdedah dan begitu berani kepada saya, bahawa dia dapat bercakap dengan kita tentang perkara-perkara ini dalam usaha untuk menyelamatkan kita daripada membuat sama kesilapan, “katanya.

3. Williams membantu mengasah kemajuan Jakub – dan secara tidak langsung, kemahiran hidupnya.Jakub adalah seorang aktris kecil yang baik, muncul dengan barisannya yang hafal dan bersedia untuk menyampaikan, tetapi “Robin akan pergi ke salah satu tangen cemerlangnya dan saya akan berdiri di sana dengan panik,” katanya. “Saya belajar dengan cepat bahawa tidak akan bekerja dan saya perlu pergi dengan aliran dan bukan hanya menunggu giliran saya untuk bercakap. Perkara-perkara ini berguna untuk pelakon dan dalam kehidupan sebenar – anda boleh mengandaikan anda mengetahui dengan tepat bagaimana ia sentiasa pergi, dan anda mendapati itu bukan apa yang selalu berlaku. “

4. Williams menunjukkan contoh bahawa malu bukan cacat watak.“Ramai orang bertanya sama ada ia meletihkan berada di sekelilingnya, kerana dia sentiasa aktif, dan itu tidak benar sama sekali,” katanya. “Dia agak pemalu. Sebagai introvert besar, saya dapati bahawa begitu baik, bahawa ia adalah OK untuk menjadi sedikit tenang dan hanya mendengar kadang-kadang.”

Lisa Jakub today.
Lisa Jakub hari ini.Baiknya oleh Lisa Jakub

Williams bukan satu-satunya pelakon yang menawarkan kebijaksanaan kepada pelakon muda; dia juga bekerja bersama Robert Duvall dalam “Rambling Rose” dan teringat bagaimana mereka akan berbual panjang sambil duduk di teras rumah yang telah dibina untuk filem itu.

“Ia benar-benar pengalaman yang luar biasa untuk berusia 11 tahun untuk berfikir seseorang benar-benar berminat dengan apa yang anda katakan, dan Bobby sentiasa berminat,” katanya. “Dia akan berkata, ‘Anda mungkin lupa semua ini, tetapi jika anda mengingati satu perkara, ingat ini: Ia hanya filem.’

“Itu terperangkap dengan saya apabila saya mahu meninggalkan LA dan melakukan sesuatu yang baru,” kata Jakub. “Ia hanya satu filem. Ini tidak seperti epik yang kadangkala terasa.”

“Anda Sepertimana Gadis itu: Seorang Pelakon Kanak-kanak Menghalang Menggoda dan Akhirnya Berkembang” keluar 15 Jun.

Ikuti Randee Dawn di Google+ dan Twitter.