Phil Collins muncul dari persaraan, merancang album dan lawatan baru

Peminat Phil Collins, bergembira! Penyanyi Genesis pada masa itu, yang telah menjalani kerjaya solo yang hebat pada tahun 1980-an dan 90an, telah memberitahu Rolling Stone bahawa dia sudah bersedia untuk kemunculan semula.

Phil Collins mengumumkan dia keluar dari persaraan

Oktober.29.201500:37

“Saya tidak lagi bersara rasmi,” katanya. “Kuda itu keluar dari kandang dan saya akan pergi.”

Gambar: Phil Collins
Phil Collins pada tahun 2010.Victoria Will / AP

Peminat, sememangnya teruja dan mengetweet semula pun secepat mungkin:

Collins, 64, membuat namanya sebagai drummer untuk Genesis dan kemudian sebagai penyanyi utama ketika Peter Gabriel keluar dari kumpulan rock progresif. Dia kemudian menunggang gelombang kejayaan band pada tahun 1980-an dengan mengetepikan hits mesra radio seperti “Invisible Touch” dan “That’s All.” Tetapi kerjaya solo Collins, yang melambangkan pop klasik seperti “In the Air Tonight” dan “Sussudio,” membuatnya menjadi aksi solo teratas di seluruh dunia, juga.

Dia melancarkan album terbarunya yang baru pada tahun 2002 (“Testify”) dan melakukan pudar perlahan dari mata orang ramai apabila masalah kesihatan dan keluarga baru memacu persaraannya. Kembali pada tahun 2000 dia kehilangan hampir semua pendengaran di telinga kirinya, dan semua dram yang dilakukannya pada lawatan semula reuni Genesis pada tahun 2007 membawa kepada tulang leher vertebra yang dislokasi dan kerosakan saraf di tangannya yang menghalangnya bermain.

Kehidupan sebagai pensiunan tidak berfungsi di Switzerland; isterinya meninggalkannya pada tahun 2008 dan membawa anak-anak mereka ke A.S. “Ia meninggalkan saya dengan banyak masa di tangan saya untuk berfikir tentang apa yang berlaku,” katanya, sambil menyatakan bahawa dia mula minum dan ‘hampir membunuh saya’.

Sekarang sudah matang selama tiga tahun, pada awal tahun 2015 Collins pindah ke Miami (ke rumah lama Jennifer Lopez!) Untuk menjadi lebih dekat dengan keluarganya. “Anak-anak saya sekarang 10 dan 14 dan mereka mahu melihat apa yang ayah mereka lakukan,” katanya.

Masalah kesihatannya terus melanda dia, walaupun; dia bangun suatu pagi dan tidak dapat bergerak kaki kanannya. Seorang doktor memberinya MRI dan dia belajar “punggungku dan punggung saya baru ditembak.” Selepas pembedahan, bagaimanapun, dia diberi lampu hijau untuk membuat muzik lagi. “Dia berkata kepada saya, ‘Jika anda mahu bermain drum lagi, apa yang perlu anda lakukan adalah amalan.'”

Phil Collins In Concert
Phil Collins di belakang kit gendang pada tahun 2004.Frederick M. Brown / Getty Images

Yang membawa kita ke hari ini. Collins mengeluarkan beberapa album solonya, yang akan merangkumi demo tanpa suara dan versi lagu alternatif. “Kami juga menembak semua penutup, yang merupakan idea saya,” katanya. Dan dia akan kembali ke studio sebelum penghujung tahun ini untuk memulakan rakaman “My Life in 15 Songs.” Kemudian, jalan?

“Saya tidak fikir saya mahu lawatan yang sangat panjang,” katanya. “Tidak kira apa yang berlaku, saya boleh pergi ke sana, bermain piano dan bernyanyi, saya berada di tempat yang sangat gembira sekarang.”

Ikuti Randee Dawn di Google+ dan Twitter.