Penulis yang dijuluki Fonzie, menulis episod ‘Jump the Shark’, meninggal pada usia 78 tahun

Bob Brunner, pengarang penulis dalam sitkom ABC klasik “Happy Days” yang menamakan Henry WinklerFonzie “tetapi juga – sebagai legenda memilikinya – mencadangkan watak melompat ikan hiu dalam episod 1977 yang kini terkenal, telah meninggal dunia..

Brunner, yang sering bekerjasama dengan pencipta “Happy Days”, Garry Marshall – kedua-duanya bertemu pada tahun 1959 ketika bekerja sebagai copyboy untuk The New York Daily News – meninggal pada 28 Oktober akibat serangan jantung berhampiran rumahnya di Northridge, Calif., Menurut ke Heather Hall, seorang Marshall yang lama yang bekerja di Syarikat Pengeluaran Henderson dan Teater Falcon di Burbank.

PHOTOS: Kematian terkenal di Hollywood tahun 2012

Dilahirkan di New York City pada 3 Ogos 1934, Brunner melancarkan kariernya sebagai seorang publisiti pada awal 60-an yang bekerja dengan penghibur seperti Tony Bennett dan Louis Armstrong dan lain-lain, kemudian melompat ke TV dengan menulis untuk ABC “The Couple The Odd, “eksekutif yang dihasilkan oleh Marshall.

Selepas menulis untuk “Laverne & Shirley” dan “Blansky’s Beauties” jangka pendek – dua siri lain yang dicipta oleh Marshall – Brunner menulis 15 episod “Happy Days” dan menghasilkan 37, kadang-kadang berkhidmat sebagai pemeran untuk All- Komedi Amerika yang ditubuhkan di Milwaukee pada tahun 1950-an.

Brunner mencipta gelaran “Fonzie” untuk watak Bikers yang bersemangat, yang nama kelahirannya adalah Arthur Fonzarelli. Dia juga muncul fon menangkap semula fonzie yang menghina “Duduk di atasnya!” yang secara kebetulan ditangkap di Amerika kerana pertunjukan itu menjadi penarafan yang besar.

Dengan rancangan TV No. 1 yang kembali pada tahun 1977, persembahan itu memutuskan untuk menetapkan episod tiga bahagian pembukaan musim di Hollywood, di mana Fonzie dijemput untuk mengambil ujian skrin. Di dalam satu cerita, dia terlibat dalam cabaran ski air dengan anak tempatan dan, sebagai pengikat, terpaksa melompat ikan hiu di kawasan terjaring di lautan. (Sudah tentu, Fonzie memakai jaket kulit hitam cap dagangnya ketika ia mencuba prestasi itu.)

Frasa “melompat jerung,” yang dicipta oleh personaliti radio Jon Heim dan rakan sebilik kolejnya, telah mula menandakan masa yang tepat apabila rancangan TV popular memulakan penurunan yang tidak dapat dielakkannya.

Brunner reportedly was the one who nicknamed Henry Winkler's character
Brunner dilaporkan adalah orang yang digelar watak Henry Winkler “Fonzie.”ABC / Hari ini

Dalam artikel bulan September 2010 untuk Los Angeles Times, penulis buku “Happy Days”, Fred Fox Jr., tentang siapa yang datang dengan idea yu.

Q & A: Garry Marshall pada pendapatan tertawa di TV dan mengapa Fonzie melompat bahawa jerung

“Tidak hairanlah, saya tidak ingat – yang mengecewakan, kerana saya biasanya menonton episod ‘Happy Days’ dari mana-mana musim, mendengar jenaka dan ingat yang menulisnya,” tulisnya. “Rakan saya, Brian Levant, ahli baru dari kakitangan penulisan yang berbakat, percaya bahawa Garry Marshall, penerbit bersama dan pengeluar eksekutif, dan Bob Brunner, penampil pada masa itu, membuat cadangan itu. bahawa tidak seorang pun membantah dengan kuat, tidak seorang pun dari kami berkata, ‘Fonzie, melompat ikan hiu? Adakah anda tidak tahu?’ “

Fox menulis bahawa episod 20 September 1977 menarik 30 juta penonton dan menjadi pameran No 3 di TV pada minggu itu. “Happy Days” kekal di udara selama enam musim lagi.

Kemudian, Brunner bersama dan eksekutif menghasilkan siri “Brothers and Sisters” dan “Working Stiffs”, bersama-sama membangunkan “The Bad News Bears” untuk televisyen dan eksekutif yang menghasilkan “String Diff’rent,” “Webster” Sydney. ” Bagi yang terakhir, beliau berkongsi pencalonan Emmy pada tahun 1982 dalam kategori siri komedi cemerlang.

Untuk layar lebar, Brunner menulis bersama Marshall, filem “The Other Sister” (1999), yang dibintangi oleh Juliette Lewis sebagai seorang gadis yang mengalami kecenderungan mental, dan menulis bersama komedi erotis Marshall “Keluar ke Eden” (1994). Dia juga mempunyai sedikit bahagian dalam “Frankie dan Johnny” Marshall (1991).

Penyelamat Brunner termasuk kanak-kanak Robert Jr, Elizabeth dan Jennifer serta cucu-cucu Ashley, Mikayla, Anna, Aaron, Matthew dan Robert III. Satu perkhidmatan swasta diadakan pada hari Selasa untuk keluarga di Forest Lawn Memorial Park, di mana isteri Bob Ann dibaringkan pada tahun 1987.

 Kandungan yang berkaitan:

  • Scott Baio: Tiada pertemuan untuk Joanie dan Chachi
  • Pelakon ‘Happy Days’ menyelesaikan tuntutan barang dagangan