Pemain keyboard Mati mati meninggal dunia

Vince Welnick, pemain keyboard terakhir Dead Grateful dan seorang veteran dari band-band lain, termasuk Tubes and Forming Man Formation, telah meninggal dunia, pengumuman lama yang bersyukur Dead Dead, Sabtu.

Welnick meninggal Jumaat, kata Dennis McNally, yang tidak akan melepaskan penyebabnya. Pejabat koroner County Sonoma berkata, bedah siasat akan dilakukan pada minggu depan.

Dia tinggal di bandar utara California, Forestville, tetapi McNally berkata dia tidak tahu sama ada dia meninggal dunia di rumah atau di hospital.

McNally berkata Welnick adalah 51. Laman web pemuzik itu memberikan dua umur untuknya, 51 dan 55, tetapi beberapa sumber lain menyenaraikan umurnya sebagai 55.

Dengan rambut yang panjang, keriting dan pakaian yang dicelup, Welnick jelas memandang sebahagian anggota band yang dilahirkan pada tahun 1965 di San Francisco, kemudian buaian negara pesisir psychedelic.

Tetapi dia agak tidak kenal dengan muzik band ketika dia bergabung pada tahun 1990, dan dia teringat bertahun-tahun kemudian bahawa dia sangat gugup dia hampir tidak boleh bermain di pertunjukan pertamanya. Dia dengan cepat senang apabila penonton Cleveland memberinya sambutan hangat.

“Perkara yang besar tentang Vince adalah bahawa dia mempunyai keberanian yang dapat pergi dan hanya melompat ke dalam kegilaan kami dan hanya beroperasi seperti itu adalah prosedur biasa,” kata Drummer Dead Dead, Mickey Hart. “Ramai orang boleh bermain, tetapi dengan kami mereka tidak tahu bagaimana untuk menavigasi. Muzik kami berbeza. “

Hart mengenang Welnick sebagai bukan hanya pemain papan kekunci “nimble” tetapi juga penyanyi latar belakang yang bagus yang vokalnya banyak menambah lagu-lagu kumpulan.

“Dia mempunyai keharmonian yang tinggi ini. Dia boleh pergi ke mana orang lain tidak boleh, “kata Hart.

Pemuzik, yang dibesarkan di Phoenix, berpindah ke San Francisco pada awal tahun 1970-an dengan Kacang, yang kemudiannya menamakan semula Tiub itu sendiri. Selepas kumpulan itu dibubarkan buat sementara waktu pada pertengahan 1980-an, beliau bekerja dengan Todd Rundgren sebelum menyertai Dead Gratified.

“Perkhidmatan dan kasih sayang untuk Orang Mati Bersyukur adalah tulus dan penting. Dia mempunyai jiwa penyayang dan kegembiraan dalam muzik yang kami bernasib baik untuk berkongsi, “kata kumpulan itu dalam satu kenyataan di laman webnya. “Doa Mati kami yang bersyukur untuk berehat semangatnya: Semoga keempat-empat angin meniupnya dengan selamat ke rumah.”

Welnick adalah yang terakhir dalam garis panjang para penanda buku Dead Grateful, beberapa daripadanya meninggal dunia, memimpin beberapa peminat kumpulan untuk menyimpulkan bahawa kedudukan itu datang dengan kutukan.

Welnick telah menggantikan Brent Mydland, yang meninggal dunia akibat overdosis dadah pada tahun 1990. Mydland telah berjaya Keith Godchaux, yang meninggal dalam kemalangan kereta sejurus selepas meninggalkan band. Dan Godchaux telah menggantikan pemain keyboard asli, Ron “Pigpen” McKernan, yang meninggal pada 27 tahun 1973.

Dua orang keyboard yang bersyukur, Bruce Hornsby dan Tom Constanten, selamat daripada kutukan yang sepatutnya. Constanten bekerja dengan McKernan pada akhir 1960-an, dan Hornsby dan Welnick bermain bersama satu sama lain selama 18 bulan pada awal 1990-an.

Band ini bersara nama Grateful Dead dan berhenti melawat selepas gitaris utama Jerry Garcia meninggal akibat serangan jantung pada tahun 1995. Kematian pemimpin tidak rasmi kumpulan itu melanda Welnick sangat sukar, McNally teringat Sabtu.

“Apabila dia menyertai Dead Grateful, dia benar-benar memeluk peluang, baik muzik dan emosi,” kata McNally. “Dan kehilangannya dalam masa lima tahun menyakiti dia mungkin lebih teruk daripada orang lain dalam kumpulan itu.”

Dalam tahun-tahun selepas kematian Garcia, ahli-ahli lama yang lain telah berkunjung ke tempat lain sebagai The Other Ones atau The Dead.

Welnick, yang membentuk kumpulannya sendiri, Formasi Hilang Manusia, kadang-kadang pergi di jalan sendiri dan telah dijadualkan untuk tampil lewat bulan ini, menurut laman webnya.