‘NYPD Blue’ menutup kes itu selepas 12 tahun penangkapan

Pada tahun 1993, landskap TV adalah jauh berbeza. Menunjukkan seperti “Pembunuhan, Dia Wrote,” “Jurulatih” dan “Grace Under Fire” duduk dengan selesa di bahagian atas timbunan itu, dan khalayak nampaknya berpuas hati dengan pemakanan yang mantap dalam menyelesaikan masalah jenayah seksensari dan hambar, kejam sitkom.

Kemudian “NYPD Blue” melanda udara di tengah-tengah kebingungan, boikot, dan puntung kosong, dan semuanya berubah. Sekarang, 12 tahun kemudian, “Blue” menamatkan peralihannya, dengan berakhirnya siri 1 Mac (10 p.m. ET, ABC). Dan persembahan ini telah meninggalkan lebih banyak daripada sekadar cincin kotor di sekitar tab televisyen.

Ya, “NYPD Blue” dibungkus dengan lebih daripada bahagian pengikraran dan ketelanjangan – program sampul-menolak menunjukkan pameran kabel R-rated sama seperti HBO mula memperkenalkan pengaturcaraan asli dewasa keadaan-beratnya sendiri.

“Blue” menunjukkan persembahan selepas pertunjukan yang cuba menyamainya, wira yang cacat untuk wira yang cacat, bersumpah untuk bersumpah. Tetapi hanya pertunjukan yang memahami bahawa ia bukan hanya tentang faktor kejutan yang terselamat. Sebahagian daripada keturunan yang paling berjaya, seperti “Jalan EZ,” “The Sopranos” dan “The Shield,” berhutang seluruhnya dengan alasan bahawa “Blue” pecah.

Masalah awal
Sebanyak “Blue” menjulang pada musim-musim baru-baru ini, episod-episod awal yang mengejutkan – pemandangan Dennis Franz yang disapu bersih – walaupun tetap sebagai momen-momen yang paling pantas. Tetapi “Blue” boleh menjadi DOA sebelum ia pun melanda udara. Ketika Persatuan Keluarga Amerika menganjurkan boikot pra-siaran, puluhan afiliasi ABC enggan menyiarkan pertunjukan itu. Pergerakan itu, bagaimanapun, dan di pasaran di mana pertunjukan itu dijalankan, penonton menyesuaikan diri untuk melihat apa semua keriangan itu. Stesen-stesen yang menyeramkan akhirnya datang, dan “NYPD Blue” akhirnya menjadi kedua-dua komersial teratas dan kejayaan kritikal – dengan sejumlah 82 pencalonan Emmy sepanjang jangka masa.

“NYPD Blue” mengambil apa yang sangat sempurna tentang pendahulu yang disayangi, siri lama Steven Bochco “Hill Street Blues” (di mana pencipta bersama “Blue” David Milch adalah seorang penulis dan Dennis Franz tidak mempunyai satu, tetapi dua, peranan ), dan terus menolak, mengendalikan bahagian yang sama dengan drama, humor gelap dan bergerak kamera yang jittery.

John Kelly Kelly dan Franz Andy Sipowicz berada di tengah-tengah pemulihan skrin kecil, menghancurkan apa yang difikirkan penonton tentang tambang rangkaian. Dan hari ini, TV adalah apa yang berlaku kerana seorang polis berlebihan, polis beracun, senarai pemain berputar yang berputar, dan cita-cita, kotor – dan seluruh dunia nyata yang mereka tinggal.

Sepanjang perjalanan, siri itu membantu melancarkan karier berpuluh-puluh pelakon, yang kebanyakannya menjadi bintang dalam siri mereka sendiri, dari Kim Delaney (“Philly”) dan Amy Brenneman (“Menilai Amy”) kepada Sherry Stringfield (“ER “) Dan David Schwimmer (” Kawan “).

Serat panjang watak membuat jalan masuk dan keluar dari 15th presint. Ingat Donna Abandando? Malangnya, peluang terakhir Greg Medavoy yang menyebalkan di jalan cerita yang baik melangkah keluar ketika dia melakukannya. Tetapi setidaknya dia meninggalkan rambutnya di belakang, kini dengan bangga dipakai oleh pembantu pentadbiran terkini untuk mengisi tempat duduknya, John Irvin. Watak-watak seperti Sylvia Costas, Lt. Fancy, Lt. Rodriguez, James Martinez dan Bobby Simone memberi laluan kepada barisan terakhir Medavoy, John Clark, Rita Ortiz, Baldwin Jones, Laura Murphy, dan Lt. Bale.

Tentunya, “NYPD Blue” sedikit gores pada usia pertengahan. Plot berkembang kendor, watak-watak berbaring rata. Ricky Schroder datang. Ricky Schroder pergi. Tetapi melalui semua itu, terdapat Sipowicz. Dan perjalanannya adalah satu penonton yang ingin melihat akhir bahagia ketika kredit terakhir bergulir.

Raggedy Andy
Sipowicz berevolusi dari pelacur-pelawat, melancarkan, jalang rasis untuk menjadi hati persembahan. Dia menderita melalui kematian dua rakan, seorang lelaki, dan seorang isteri. Dengan semua perkara-perkara yang dahsyat yang berlaku kepadanya sejak bertahun-tahun, dia dapat terus mengeraskan sehingga dia tidak lebih daripada sekeping konkrit berbentuk besi, disandarkan ke atas meja.

Sebaliknya, tragedi-tragedi dalam hidupnya menghilangkannya, mengukir sedikit manusia dengan setiap kematian atau sekeping berita buruk. Panggil dia Sipowicz 2.0. Dia juga menduduki nombor 31 pada senarai “Panduan TV” daripada bapa-anak TV terhebat sepanjang zaman. Tetapi itu bukan untuk mengatakan bahawa Andy yang baru lembut telah melembutkan ke dalam Marshmallow Peep dengan kemeja baju lengan pendek dan sarung bahu. Sipowicz masih boleh menendang punggung apabila dia perlu, sama ada dia berdiri untuk rakan sekerja atau suspek yang umumnya baik yang membuat keputusan yang buruk.

Pertunjukan itu menggoda dengan melompat musim hiu, ketika para produser membenarkan Job-like Sipowicz akhirnya mengalami kepuasan, berkat hubungan yang tidak mungkin dengan detektif detektif Connie McDowell (Charlotte Ross). Sipowicz tidak mustahil – tetapi tidak mustahil – percintaan dengan Connie yang lebih muda, lebih baik dapat bertumpu pada tahap yang dramatik. Tetapi sebaliknya ia bekerja, dan persembahan mendapati percikan baru. Malah, Sipowicz adalah orang yang menyeret kakinya dalam hubungannya, seolah-olah berkata, “Ya, saya melihat perbezaan umur dan daya tarikan seks kita seperti penonton. Sekiranya saya boleh mendapatkannya, begitu juga mereka. “

Dan kebanyakan mereka lakukan. Jika apa-apa, hakikat bahawa Andy kini mempunyai kehidupan yang agak stabil dengan seorang isteri, anak lelaki, dan dua bayi baru mengkritik ketegangan dengan menaikkan kepentingan. Dia kini mempunyai sesuatu untuk hidup: masa depan yang cerah. (Satu nota yang mengecewakan kepada coda yang sememangnya menarik ini: Oleh kerana pemergian Ross pada musim lepas dan ketidakupayaan atau penolakan untuk memulangkan peranannya pada kali terakhir, penonton perlu melepaskan tembakan terakhir dalam keluarga baru itu apabila pewarna siri itu menjadi hitam.)

“Blue” telah menemui langkahnya sekali lagi. Pertunjukan ini perlahan-lahan tetapi pasti bergerak ke hadapan dengan alur cerita setiap watak. Put-upon Medavoy akhirnya bersara. Clark menumpahkan cara pemusnahannya dan menetap. Sipowicz mengambil dan lulus ujian Sarjan.

Terdapat spekulasi internet mengenai cara dramatik siri itu boleh keluar dengan satu kejutan akhir. Tetapi bukannya cara bombastic banyak drama menyanyikan lagu-lagu swan mereka – meniup set, membunuh watak-watak – “Blue” ditetapkan untuk keluar di tengah-tengah kekunci klik-kekunci papan kekunci dan cincin telefon. Ini perniagaan seperti biasa pada 15th.

“NYPD Blue” mengakhiri satu-satunya cara ia dapat berakhir, satu-satunya cara penonton yang terperangkap dengan persembahan selama bertahun-tahun akan berpuas hati: dengan Sipowicz benar-benar gembira, yang bertanggungjawab terhadap skuad dan kandungan hidupnya. Ia keluar tidak dengan bang, tidak dengan merengek, tapi ada di antara.

Dengan cara letupan ia meletup ke tempat kejadian, keluar yang tenang dan bermaruah untuk pameran yang sering mengejutkan ini mungkin merupakan kejutan yang paling besar, paling memuaskan sekali.

Brian Bellmont adalah seorang penulis yang tinggal di Minneapolis.

Loading...