Mencari kunci untuk ‘Lost’s’ John Locke

Pada episod pertama musim “Lost”, pengembara itu berkumpul di pantai sambil merenung tentang dilema bagaimana mencari makanan. Tiba-tiba pisau terbang melalui udara. Locke botak yang misterius telah mendedahkan bahawa dia, sekurang-kurangnya, mempunyai senjata memburu – tetapi bagaimana dengan yang lain dari castaways? Dalam adegan yang tidak dapat dilupakan, Locke membuka kotak logam untuk mendedahkan bahawa dia membawa pelbagai pisau berkilauan bersamanya. Senjata untuk semua orang!

Ia adalah pemandangan yang sangat sejuk, dan merupakan salah satu daripada momen awal “Hilang” yang menimbulkan banyak penonton kepada Locke yang misterius. Jika anda akan terperangkap di sebuah pulau, terutamanya sebuah pulau yang penuh dengan beruang kutub dan raksasa rawak dan perkara-perkara yang berlaku pada malam hari, John Locke kelihatan seperti lelaki yang anda mahu bersama. Senang dalam krisis, bersenjatakan gigi, dapat hidup di luar tanah sementara selebihnya kita bergelora bersama, hilang tanpa mesin cappuccino dan SUV kita.

Ironinya cepat turun. Sebagai kilas balik Locke digambarkan, dia, sebenarnya, peon kerusi roda yang bekerja di ladang kiub. Hanya dalam kehidupan fantasi yang kaya beliau adalah seorang lelaki tentera, seorang kolonel yang biasa memberi perintah dan memilikinya mengikutinya. Tetapi selepas kemalangan pesawat, di pulau itu, ego alternya kelihatan bertanggungjawab. Di pulau itu, Locke adalah lelaki yang dihormati, seorang lelaki diikuti dan dikagumi. Di pulau itu, Locke boleh berjalan.

Itulah permulaan. Ia adalah Locke yang menemui menetas yang akhirnya akan memimpin castaways ke stesen Swans Dharma. Locke berjaya akhirnya membuka pukulan (walaupun dia memerlukan bantuan Jack) dan menjadi pengurus umum de facto stesen – sepenuh hati membeli dalam semua filem orientasi Dharma yang diperingatkan.

Dan lagi … Jangan lupa bagaimana Boone meninggal, dihantar ke Beechcraft apabila Locke sebentar kehilangan penggunaan kakinya. Sebelum Boone pergi, dia mendedahkan bahawa Locke tidak pernah mahu ditetaskan oleh hatinya kepada kompennya. Nor telah Locke pernah membiarkan mereka tahu tentang masa lalu kerusi roda. Kepentingan Locke di Walt sudah cukup untuk menegakkan Michael, dan ia hampir mengerikan apabila minatnya mendadak dalam bayi Aaron Claire.

Pemotretannya mendedahkan seorang lelaki yang penuh dengan kemarahan kerana pengkhianatan oleh ayahnya yang akan mencuri buah pinggang. Kemarahan itu sekali lagi mencetuskan musim ini, apabila tahanan Henry Gale mengumumkan mengenai Locke sebagai biola kedua kepada Jack, ulasan yang dibuat khusus untuk menekan butang Locke. Locke mempunyai, kita harus mengatakan, isu-isu.

Begitu juga dengan Locke sebuah pasukan yang baik atau jahat di pulau itu? Adakah dia sungguh-sungguh cuba untuk mengetuai rakan-rakannya untuk keselamatan (jika tidak menyelamatkan) atau dia, kerana promo Channel 4 yang bijak untuk “Lost” menggambarkan dia, konduktor dari seluruh band ini, secara diam-diam memilih lagu dan membuat semua orang bermain bersama?

Locke baik?Ia mudah untuk menyusun hujah bahawa John Locke adalah seorang lelaki yang baik. Flashbacks kepada kehidupan pra-kemalangannya menegaskan semula tanggapan ini. Locke ditendang di tempat kerja, dalam kehidupan kencannya, dan oleh keluarganya sendiri. Ibunya membesarkannya semasa dilahirkan (kami menganggap bahawa ujian legit itu adalah DNA) dan lelaki yang mungkin atau tidak mungkin bapanya mendakwa salah satu daripada buah pinggangnya, kemudian berpaling kepadanya. Apabila Locke cuba melarikan diri ke dalam kehidupan fantasi permainan perang semasa rehat kerja, seorang pengurus mengejeknya tanpa belas kasihan. Siapa yang tidak boleh membantu tetapi menyesali seorang lelaki ini sahaja, ini disalahgunakan?

26 gambar

Tayangan slaid

Penglihatan Selebriti

Jake Johnson dan Damon Wayans Jr pada “Let’s Be Cops,” permaidani merah, Selena Gomez diabadikan dalam lilin dan banyak lagi.

Namun Locke tidak bertindak balas dengan keganasan, tetapi dengan kesabaran seorang kudus. Dia membawa sikap ini dengannya ke pulau itu, di mana Sawyer pernah berkata kepada Charlie, “Anda juga membuat Locke bersayap pada anda. Neraka, seperti mendapat Gandhi untuk mengalahkan anak-anaknya! “Walaupun kedudukan Locke di pulau itu adalah satu kekuatan, dia entah bagaimana berjaya menenangkan semacam tenang yang tidak dapat dibaca.

Locke mendarat di pulau itu kerana dia telah diterbangkan ke Australia dengan harapan untuk meninjau Pedalaman Pedalaman, peluang untuk mencabar dirinya daripada alam semula jadi. Satu masalah: Pada masa penerbangan, dia telah berada di kerusi roda selama empat tahun, atas alasan pertunjukan belum menjelaskannya. Apabila penganjur perjalanan mendapati bahawa Locke tidak betul-betul jujur ​​tentang keadaannya, mereka enggan membawanya, menundukkan keadaan terdesak di mana penonton mengetahui bahawa ada satu perkara yang tidak boleh dikatakan kepada John Locke: Jangan beritahu dia ada sesuatu yang tidak boleh dilakukannya. Entah bagaimana, dia akan membuktikan anda salah.

Di pulau itu, ketika kekacauan dan api memerintah di sekelilingnya, Locke entah bagaimana mendapatkan kembali kakinya. Daripada duduk dan mengagumi mukjizatnya, dia segera tergelincir sebagai perintis doktor Jack, menggunakan kekuatan dan keyakinan bahawa dia entah bagaimana ditarik keluar dari udara untuk membantu membuat pesanan daripada gangguan. Bagi lelaki yang pernah bekerja di sebuah kedai mainan dan di sebuah syarikat kotak, Locke tiba-tiba seolah-olah mempunyai pengetahuan yang berguna tentang segala-galanya daripada bagaimana untuk memburu babi hutan untuk mengenal pasti mata wang yang tidak dikenali sebagai Nigeria naira. Dia membina buaian untuk bayi Claire, Aaron, dan bermain backgammon dengan anak lelaki Michael, Walt. Castaways mula membawa masalah mereka kepada Locke, mencari kepadanya kekuatan dan jawapan. Dia akan datang jauh dari pejuang nerdy yang sedang dipenuhi oleh seorang pengurus kotak syarikat.

Locke adalah jahat?Mungkin kita tidak boleh mengagumi begitu banyak. 

Kemungkinan besar, sebelum pra-kemalangan, Locke hanyalah tikus trivia yang sungguh-sungguh dengan mimpi-mimpi kemuliaan hangat hujung minggu, sebuah schlub yang terikat dengan cubicle yang cuba untuk melihat nasibnya yang buruk melalui prisma yang paling sunyi. Ia juga sepenuhnya mungkin bahawa Locke mempunyai sesuatu untuk disembunyikan – sesuatu yang tidak menyenangkan dan mengganggu.

Adakah kehadiran Locke dalam kumpulan pengurusan kemarahan, seperti yang digambarkan dalam kilas balik, benar-benar disebabkan oleh kemarahannya yang tidak dapat diselesaikan ke arah bapanya? Ia belum jelas dengan tepat apa yang mendarat di dalam kumpulan itu (di mana dia bertemu dengan minat cinta Helen), atau bagaimana kepentingan penikmatnya di ayahnya telah diselesaikan. Sesungguhnya, sedikit mengenai kehidupan sebelumnya Locke adalah jelas di luar beberapa detail terperinci.

Locke adalah seorang lelaki yang patut diisi dengan kemarahan, yang boleh bertukar menjadi buruk jika hanya satu butang yang salah ditolak. Ia memberi inspirasi untuk melihat ketenangan luarnya adalah hasil dari keupayaan luar biasa untuk pengampunan (ibunya, selepas semua, memberitahunya bahawa dia telah rapi mengamalkan, tidak lama sebelum dia menipu dia untuk memalsukan lebih dari buah pinggang) tetapi ia adalah munasabah untuk mempercayai bahawa terdapat perkasa Sudut gelap jiwa Locke.

Pertimbangkan tingkah laku yang tidak menentu Locke apabila ia berkaitan dengan apa-apa yang membabitkan menetas. Dia memberitahu Boone tidak mendedahkan kewujudannya. Dia merancang dengan Jack untuk menyimpannya rahsia selama mungkin. Dia akan menyetujui apa-apa (dan, potenitally, korban sesiapa) untuk terus memasuki kod. Minggu lalu, dalam meminta Ana Lucia untuk bantuannya dengan tahanan Henry Gale, Locke pergi sehingga menamakannya “menetas saya.”

Obsesinya menimbulkan spekulasi mengenai satu lagi senario yang mungkin: keghairahannya dengan wargames, bahkan perjalanannya ke Australia, entah bagaimana dihubungkan dengan Inisiatif Dharma. Bukti untuk teori ini diakui kurang, selain pengetahuan Locke yang luar biasa tentang hampir segala-galanya dan kepentingannya yang sedikit menyeramkan dalam bayi Aaron Claire.

Tetapi kenapa dia begitu bertekad untuk membukanya, dan tetap menyimpan rahsia itu? Adakah mungkin bahawa Locke telah direkrut oleh projek Dharma – atau bahkan bahawa dia mencari Dharma sebelum mendarat di pulau itu, mungkin berharap sainsnya yang menyeramkan akan membantu memulihkan penggunaan kakinya?

Setengah dan separuh?Walaupun pulau itu seolah-olah menjadi besar pada duality (castaways vs Others, iman vs sains, walaupun Locke sendiri rhapsody tentang hitam dan putih backgammon) ada pilihan ketiga yang munasabah untuk Locke: Dia tidak baik atau jahat, hanya melihat keluar untuk dirinya sendiri.

Sesungguhnya tingkah laku beliau dalam beberapa episod terakhir telah menyerlahkan seorang lelaki yang berminat sepenuhnya yang mempunyai kepentingan diri sendiri yang tidak begitu baik. Selepas menembak tawanan Henry Gale mencadangkan bahawa Jack, bukan Locke, mungkin menjalankan pertunjukan itu, Locke meletup dalam keadaan marah. Obsesi Locke dengan memasuki nombor ke dalam komputer menetas – dan memastikan undur tidak mencapai sifar – adalah tanda yang jelas bahawa dia entah bagaimana lebih atau kurang OK dengan status quo yang sangat tidak-begitu-OK di pulau itu.

Kenapa Locke mahu perkara-perkara tetap seperti mereka, dengan mengamuk babi, raksasa asap dan mengintai Orang Lain? Mungkin kerana ia adalah satu tempat dia mengawal, di mana dia dapat memanipulasi orang-orang di sekelilingnya seperti begitu banyak permainan papan. Bagi seorang lelaki yang bergelut untuk melarikan diri dari kehidupan yang tidak menarik, pulau itu adalah peluang untuk kebebasan total, walaupun dengan semua perilnya.

Sekiranya itu berlaku, sejauh mana Locke akan terus berkuasa? Jack berhasrat untuk membina tentera, dan kedua-dua dia dan Locke kini kelihatan bersaing untuk bakat ketara Ana Lucia. Ini mungkin satu pertempuran hodoh dalam pembuatan. Tetapi mungkin, mungkin, ia akan mengetengahkan maksud sebenar Locke: sama ada dia mahu menyelamatkan rakan-rakannya, untuk memusnahkan mereka, atau melakukan apa sahaja untuk mengekalkan dunia fantasi tercinta tidak berubah.

Di pulau itu, tidak ada siapa pun sebelum penerbangan 815 meletus dari langit.

Jon Bonné adalah Editor Gaya Hidup MSNBC.com. Gael Fashingbauer Cooper ialah Editor Televisyen MSNBC.com.