Luther Vandross meninggal pada usia 54 tahun

Gaya Luther Vandross telah kembali ke era yang lebih bersemangat, dengan lagu-lagu yang bercakap dengan emosi tulus dan perbualan bantal lembut daripada seksualiti yang jelas.

“Saya lebih kepada puisi dan metafora, dan saya lebih banyak membayangkan sesuatu daripada menyatakan secara terang-terangan,” kata pemenang anugerah Grammy. “Anda secara terang-terangan menyatakan perkara kadang-kadang apabila anda tidak dapat memikirkan cara puitis untuk mengatakannya.”

Vandross, yang mempunyai suara yang sangat mendalam mengenai hits seperti “Here and Now” dan “Any Love” memberikan latar belakang romantik untuk berjuta-juta pasangan, meninggal Jumaat. Dia 54 tahun.

Penyanyi itu meninggal dunia di Pusat Perubatan John F. Kennedy di Edison, N.J., jurucakap hospital Rob Cavanaugh. Dia tidak membebaskan punca kematian tetapi berkata dalam satu kenyataan bahawa Vandross “tidak pernah pulih” dari strok dua tahun lalu.

Sejak strok di rumah Manhattannya pada 16 April 2003, peminat R & B berhenti membuat penampilan umum – namun berjaya berjaya meneruskan kerjaya rakamannya. Pada tahun 2004, dia menawan empat Grammys sebagai kegemaran sentimental, termasuk lagu terbaik untuk “Tarian Dengan Bapa Saya.”

Vandross, yang berada di kerusi roda pada masa itu, menyampaikan ucapan terima kasih video.

“Ingatlah, apabila saya mengucapkan selamat tinggal, tidak lama lagi,” kata Vandross yang lemah. “Kerana” – dia memecah masuk akalnya – “Saya percaya pada kekuatan cinta.”

Vandross juga menghadapi masalah berat badan selama bertahun-tahun sementara mengalami diabetes dan tekanan darah tinggi.

Dia boleh dikatakan sebagai penghibur R & B yang paling terkenal pada generasi beliau. Dia membuat wanita mengamuk dengan tenornya yang halus tetapi kuat, yang sering diperbaharui seperti enjin motor sebelum mencapai crescendos yang indah.

Jeff O’Conner, publisiti Vandross, menamakan kematiannya sebagai “kerugian besar dalam industri R & B.” O’Conner berkata beliau menerima panggilan takziah pada hari Jumaat dari pencipta muzik seperti Aretha Franklin, Patti LaBelle, Michael Jackson dan Quincy Jones.

Penyanyi Roberta Flack, dalam lawatannya di Jepun, berkata dia meratapi kehilangan sahabatnya lebih daripada 20 tahun.

“Dia seorang pemuzik yang tidak dapat membantu tetapi memberikan anda semua yang dia ada,” katanya melalui telefon. “Dia adalah seorang lelaki yang dilahirkan untuk melakukan apa yang dia lakukan secara muzik dan membiarkan dunia tahu mengenainya. Dia tidak dilahirkan untuk menyimpannya di dada. “

Vandross adalah pemenang Grammy empat kali dalam kategori prestasi R & B lelaki terbaik, membawa pulang trofi pada tahun 1990 untuk single “Here and Now” pada tahun 1991 untuk albumnya “Power of Love” pada tahun 1996 untuk lagu “Your Secret Cinta “dan kali terakhir untuk” Dance With My Father. “

Album itu, dengan satu sama dengan nama yang sama, debutnya di No. 1 di carta Billboard manakala Vandross kekal dimasukkan ke hospital dari stroknya. Ia adalah kali pertama album Vandross mendahului carta dalam minggu pertama pembebasannya.

Pada tahun 2005, beliau dicalonkan untuk Anugerah Muzik Kereta Api Soul untuk duet dengan Beyonce pada “The Closer I Get To You.”

Suara Vandross agak jarang sekali cuba untuk menyalinnya; bahkan lebih sedikit boleh.

“Saya bangga dengan itu – ia adalah satu perkara yang saya bangga,” katanya kepada The Associated Press dalam temuramah 2001. “Saya tidak pernah dibandingkan dengan sesiapa dari segi bunyi.”

Kerjaya dalam muzik seolah-olah ditakrifkan untuk Vandross; kedua-dua ibu bapanya adalah penyanyi, dan kakaknya, Patricia, adalah sebahagian daripada kumpulan 1950 yang dipanggil Crests.

Tetapi warga New York yang bahagia bekerja keras di latar belakang muzik selama bertahun-tahun sebelum dia akan memukul pertamanya. Beliau menulis lagu-lagu untuk projek-projek yang berbeza-beza sebagai album David Bowie (“Daya Tarik”) dan muzik Broadway “The Wiz” (“Everybody Rejoice (Brand New Day)”) menyanyikan sandaran untuk tindakan seperti Donna Summer dan Barbra Streisand bahkan menjadi penyanyi jingle komersial terkemuka.

Vandross dikreditkan Flack untuk mencetuskannya untuk beralih ke perhatian selepas mendengar salah satu hits masa depannya, “Never Too Much.”

“Dia mula menangis,” katanya. “Dia berkata, ‘Tidak, anda terlalu selesa (di latar belakang). … Saya akan memperkenalkan anda kepada sesetengah orang dan memulakan kerjaya anda. “‘

Vandross ‘hit pertama yang pertama muncul sebagai vokalis utama untuk kumpulan Change, dengan lagu 1980an, “The Glow of Love.” Ia membawa kepada kontrak rakaman dengan Epic Records, dan pada tahun 1981, dia membuat debut rakaman solo dengan cakera “Tidak Pernah Terlalu Banyak.” Album itu, yang merangkumi peninggalan “Rumah Bukan Rumah,” menjadi klasik segera.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Vandross akan muncul sebagai penyanyi romantik terkemuka generasi itu, yang merangkak satu album platinum yang lain dan mencatatkan beberapa hits R & B, seperti “Superstar,” “Give Me The Reason” dan “Love Will not Let Me Wait . “

Namun, sementara Vandross adalah nama rumah dalam komuniti hitam, dia kecewa dengan kegagalannya untuk menjadi bintang pop arus perdana. Malah, ia mengambil Vandross sehingga tahun 1990 untuk menjaringkan 10 teratasnya yang pertama – ruji perkahwinan “Here & Now.”

“Saya hanya mahukan lebih banyak kejayaan. Saya tidak mahu tiba-tiba mula memakai rambut palsu berambut perang untuk merayu kepada sesiapa, “katanya kepada AP.

“Ini adalah suara yang sama yang menyanyikan Pepsi-Cola, Coca-Cola, NBC ‘bangga sebagai merak,’ … Amerika, dunia, telah mendengar suara itu, jadi tidak ada alasan bahawa muzik itu tidak boleh pergi jarak lengkap, maksud saya, ke nombor satu. “

Satu lagi kekecewaan untuk Vandross adalah pertempuran seumur hidupnya dengan obesiti. Masalah kesihatan berlari dalam keluarganya, dan Vandross berjuang selama bertahun-tahun untuk mengawal pinggangnya. Apabila dia mula-mula menjadi bintang, dia adalah saiz yang besar; beberapa tahun kemudian, dia hampir kurus. Berat badannya berfluktuasi begitu banyak sehingga khabar angin berputar bahawa dia mempunyai masalah kesihatan yang lebih serius daripada hipertensi dan kencing manis yang disebabkan oleh bingkai besarnya.

Dua adik perempuan dan adik perempuan Vandross meninggal sebelum dia. Bujang seumur hidup tidak pernah mempunyai sebarang anak, tetapi mengutamakan keponakan dan keponakannya. Penghibur berkata gaya hidupnya sibuk menjadikan perkahwinan sukar; Selain itu, ia bukan apa yang dia mahukan. “

Loading...