Lirik Michael Jackson menceritakan kisah yang sukar

Dalam keterangan ringkas, elektrik Michael Jackson, berjuta-juta menari dengan “Billie Jean,” “Beat It” dan lagu-lagu lain yang begitu mendesak hampir tidak peduli apa yang sebenarnya mereka katakan.

Tetapi lirik – sama ada Jackson atau orang lain – boleh menjadi seperti mengganggu apabila muzik membebaskan. Dimeteraikan di alur adalah cerita-cerita penipuan, paranoia, keganasan dan pengorbanan. Malah sebelum hayatnya memecah dan tabloidnya hancur, Jackson bernyanyi seperti budak laki-laki di bawah serangan.

“Anda cuba menjerit tetapi keganasan mengambil bunyi sebelum anda membuatnya,” katanya memberi amaran mengenai “Thriller,” lagu tajuk untuk album jualan sepanjang masa dan ditulis oleh Rod Temperton. “Anda mula membekukan apabila seram kelihatan betul-betul di antara mata / Anda lumpuh.”

Jackson hampir 21 ketika rekod “dewasa” pertama, “Off the Wall,” keluar pada tahun 1979. Dia telah selamat dari pemukulan kanak-kanak dan penghinaan oleh bapanya dan telah hidup sekurang-kurangnya satu kehidupan dalam perniagaan pertunjukan, sebagai tersenyum, berputar-putar di depan kakaknya di Jackson Five.

“Di luar Tembok” menjual berjuta-juta dan menumpahkan persona yang menarik, tetapi bukan peribadi pemuda bintang anaknya. Lagu tajuk, yang ditulis oleh Temperton, adalah pengenalan ringan kepada apa yang akan menjadi subjek paling tepat Jackson: kehidupannya yang aneh dan kecurigaan yang dicuri yang dia mahu kembali. “Dunia berada di bahu anda,” lagu itu menasihati, tetapi “hidup tidak begitu buruk sekali / Jika anda hidup dari dinding.”

‘Tidak kira yang salah atau betul’Beliau tidak lama lagi akan membakar bapanya sebagai pengurusnya dan bersumpah bahawa rekodnya yang berikutnya, “Thriller,” akan menjadikannya bintang terbesar dalam perniagaan – janji bertemu seperti beberapa orang lain. “Thriller” menjual lebih daripada 20 juta salinan pada mulanya dan jualan kini mencapai 50 juta. Ia memperoleh gelaran yang diberikannya kepada dirinya sendiri, “Raja Pop,” dan menawarkan pengambilan pertama dari takhta.

“Michael Jackson menulis lagu untuk seorang seniman hebat – yang sendiri,” kata Diane Warren, penulis lagu pemenang Grammy yang menulis untuk Whitney Houston, Celine Dion, Kelly Clarkson dan Mary J. Blige.

21 foto

Tayangan slaid

2009 BET Awards

Hantarkan Jamie Foxx, penghibur, memberi penghormatan kepada superstar lewat

Warren mengatakan Jackson juga memilih lagu-lagu hebat oleh penulis lain – lihat “Thriller” – dan “adalah jurubahasa yang menakjubkan” daripada mereka. Di antara buku lagunya, dia menonjolkan tema penentangan dan ketangguhan yang mungkin bertindak sebagai perisai pelindung.

Pengeluar muzik Glen Ballard berada di studio dengan Jackson dan Quincy Jones untuk membuat “Thriller,” dan bekerja pada album “Bad” dan “Berbahaya” kemudian, bersama menulis lagu “Man in the Mirror” dan “Keep the Iman. “

“Ketika dia dewasa dan matang sebagai seorang artis, tulisan liriknya mempunyai misteri seperti ini,” kata Ballard. “Dia masih tahu cara menulis cangkuk – dia hanya tahu cara berkomunikasi dengan cara itu – tapi dia menciptakan kosa kata ini” yang lebih gelap, surreal dan futuristik.

Duet dengan Paul McCartney, “The Girl Is Mine,” adalah segitiga cinta antara kaum. Rock hard “Beat It,” yang disiarkan oleh gitar switchblade milik Eddie Van Halen, adalah lagu kebanggaan, atau pasif, dengan Jackson memohon untuk menghentikan perang geng – dan mungkin semua peperangan – kerana “Tidak masalah siapa salah atau betul. “

‘Anak bukan anak saya’
Penyanyi di “Billie Jean” telah diambil oleh seorang gadis yang dia temui di lantai tarian dan kemudian mendakwa telah menanggung seorang anak. “Billie Jean bukan kekasih saya,” katanya sambil menggigil gigi. “Dia hanya seorang gadis yang mendakwa bahawa saya adalah yang / Tetapi anak itu bukan anak saya.”

Lirik Jackson “Billie Jean” adalah paranoid, menantang dan “sejuk,” kata Warren.

“Mungkin dengan cara dia mahu ditinggalkan sendirian,” dia mencadangkan, menceritakan trauma zaman kanak-kanaknya yang hilang.

Jika demikian, Jackson tidak memberikan kesan itu dalam studio rakaman, menurut Ballard. Dia mengingati Jackson sebagai “sangat malu” di sekeliling orang yang baru ditemuinya, tetapi ketika dia merasa selesa, dia sangat lucu dan menyenangkan berada di sekelilingnya. Beliau berkolaborasi namun berfokus pada visi muziknya yang lebih besar. Dia bergerak dan mengerang, merasakan muzik. Ketika Ballard dan lain-lain menyerangnya dengan senjata air pada hari ulang tahunnya, Jackson meraih pistol air dan bergabung.

Ballard tidak tahu tentang kehidupan Jackson di luar studio. Bagi “Billie Jean,” dia tidak dapat menunjuk pengalaman atau setan kehidupan sebenar dalam jiwa legenda pop.

“Ini hanya potret yang tidak lengkap yang boleh anda isi tetapi anda mahu dan anda dapat melihatnya sebagai cerita tragis yang besar, misterius, atau sesuatu,” katanya mengenai puncak carta 1983.

Wanita yang sama, atau sekurang-kurangnya satu lagi yang bernama “Billie Jean,” muncul dalam “Wanna Be Startin ‘Somethin’ yang dikepung bersama,” di mana Billie Jean adalah seorang pengeksploitasi lain “selalu berbicara” / ketika tidak ada orang lain yang berbicara / terletak dan bahu rubbin. ” Sekali lagi, ada seorang anak dan Jackson, yang dikatakan Peter Pan muzik popular, tidak mahu tahu:

___

Jika anda tidak boleh memberi makan bayi anda

Kemudian tidak mempunyai bayi

Dan jangan fikir

Jika anda tidak boleh memberi makan bayi anda

Jackson adalah radikal budaya yang memecah halangan perkauman di MTV dan menghancurkan kumpulan batu tua lelaki putih dengan gitar. Tetapi politiknya lebih personal daripada kolektif, mengelakkan konfrontasi semestinya sebagai lelaki dalam “Beat It.” Dalam “Man in the Mirror,” dari album 1987 “Bad”, dia bimbang tentang “anak-anak di jalan / dengan tidak cukup untuk makan,” dan menyimpulkan bahawa jawapannya ialah “melihat sendiri dan kemudian ubah.” Dia kemudian akan memanggil “Menyembuhkan Dunia,” walaupun tidak mengatakan betapa melampaui memastikan “anda cukup peduli.”

Skandal dan huru-hara hanya membuatnya kelihatan lebih keras, pada dirinya sendiri dan pada orang lain: “Kebanggaan” dan “Tidak dapat disentuh”, kemarahan “Tabloid Junkie” dan tafsiran “Terancam”. Dalam “Privasi” yang tersembunyi, dunia adalah penceroboh yang mengintip melalui tingkapnya: “Bukankah cukup gambar, kenapa kamu pergi begitu banyak,” katanya. “Untuk mendapatkan kisah yang anda perlukan, supaya anda boleh menguburkan saya.”

Ballard, yang menulis untuk Alanis Morissette dan George Strait, antara lain, berkata pelakon yang ghairah itu adalah “penulis lagu yang luar biasa” yang “benar-benar” merasakan lirik lagu-lagunya.

“Saya tidak fikir ada persoalan yang baru saja jatuh dari dirinya sendiri yang kreatif dan tidak direstui. … Dia mengetuk apa sahaja dan dia menggunakannya seperti seorang artis dan semacam mewujudkan watak-watak ini – mungkin mereka ‘dia, mungkin mereka tidak,’ katanya. “Anda jauh dari itu. (Lagu-lagu lirik) sememangnya mempunyai udara yang misterius, sangat misteri, sangat sejuk tentang mereka, selain menjadi panas di pusat dengan alur-alur ini.”

Anda boleh memanaskan negara dengan semua tenaga yang dibelanjakan untuk mengejutkan apa yang berlaku kepada Jackson pada separuh kedua hidupnya dan apa yang akhirnya membunuhnya. Tetapi dia menjelaskan dirinya dengan baik dalam menggeletekkan “Masa Kanak-kanak,” yang ditetapkan kepada rentetan Hollywood dan melodi yang hilang dan lengang sebagai budak yatim piatu.

Lagu itu “mungkin yang paling autobiografi daripada semua liriknya yang luar biasa,” kata penulis lagu Grammy yang memenangi lagu Carole Bayer Sager, yang menulis bersama “Itulah Apa Teman Untuk” dengan Burt Bacharach.

“Pernahkah anda melihat zaman kanak-kanak saya?” Keajaiban Jackson, suaranya terang dan tinggi. “Sebelum anda menilai saya, cuba mencintai saya / Pemuda yang menyakitkan yang saya alami.”