Lauren Bacall penting: 6 mesti melihat filem daripada ‘gadis dengan rupa’

Dengan keindahannya yang hangat dan menarik untuk gaya fesyen yang tinggi, tidak hairanlah Lauren Bacall dikenali sebagai ‘gadis dengan rupa’. Dia juga adalah gadis yang mempunyai résumé yang luar biasa. Bacall, yang meninggal pada hari Selasa pada 89, ditembak untuk mengamalkan praktikal kedua dia memukul skrin besar, menendang kerjaya yang merangkak beberapa dekad dan menjadikannya legenda Amerika. Pernahkah anda menangkap Bacall dalam filem-filem klasik ini? Jika tidak, buat beberapa popcorn dan dapatkan selesa.

Mempunyai dan Belum ‘(1944)
Lauren Bacall berusia 19 tahun dan model baru ketika Howard Hawks melontarkan Humphrey Bogart untuk penampilan skrinnya. Seperti yang dijelaskan oleh pengarah kepada Bogart: “Anda adalah lelaki yang paling insolen di skrin, dan saya akan menjadikan gadis itu lebih sedikit insolen daripada anda.” Walaupun dia berusia 24 tahun lebih muda dari lelaki terkemukanya, Bacall membawa keberanian, glamor, memetik dan rasa misteri untuk persembahannya sebagai orang Amerika yang terperangkap dalam pergerakan Perlawanan Perancis – dan kimianya dengan Bogart menyedut.

Tonton ia untukkelahiran romantik Hollywood yang legenda, ditambah dengan penyampaian Bacall salah satu saluran terbaik dalam sejarah filem. “Anda tahu bagaimana untuk membuat wisel, bukan?” dia bertanya. “Anda hanya meletakkan bibir anda bersama-sama dan meniup.”

‘The Big Sleep’ (1946)
Hawks mendapati susulan yang sempurna untuk pasukan skrin romantisnya yang baru dilahirkan di misteri Raymond Chandler ini, dengan Bogart sebagai mata perisai Philip Marlowe dan Bacall sebagai anak perempuan sosialite manja pelanggan Marlowe. Di sini kita dapat melihat Bacall menyanyi, berjudi, kelihatan sangat keren di adegan kelab malam, dan berdansa dengan Bogart dalam salah satu lisan lisan terbesar dalam filem. “Anda mempunyai sentuhan kelas, tetapi saya tidak tahu sejauh mana anda boleh pergi,” katanya. Bacall datang kembali dengan, “Itu bergantung kepada siapa yang berada di pelana.” Metafora berlumba-lumba terus berlanjut hingga rayuan itu selesai. 

Tonton ia untuk: Bogie dan Bacall pada mereka yang terbaik. (Pada masa filem itu dibebaskan, dua bintang telah berkahwin.)

‘Key Largo’ (1948)
Dalam ciri keempat dan muktamadnya dengan Bogart, Bacall memainkan janda teman perangnya, yang disandera dengan Bogart dan bapanya oleh pembantunya gangster Edward G. Robinson di sebuah hotel di Florida. Dengan ribut taufan, Bogart hanya mahu menunggu para samseng – sehingga Bacall mengeluarkan kesatria putih batinnya. Walaupun gadis jahat Claire Trevor menangkap Oscar sebagai monyet mabuk, Bacall mendesak sebagai mangsa yang terselamat. 

Tonton ia untuk: kategori 5 bencana emosi yang dibangkitkan oleh pelakon cemerlang. 

‘Bagaimana Berkahwin dengan Jutawan’ (1953)
Bacall mendapat pengebilan ketiga di belakang keindahan berambut perang Betty Grable dan Marilyn Monroe, bermain kakak sulung dalam tiga model yang merancang untuk memegang suami kaya. Walaupun Grable (yang sebenarnya lebih sedekad daripada Bacall) dan Monroe adalah manis dan menggoda dalam rom-com ini, Bacall memainkannya dengan keren, mengetuk kekuatan dan kesunyiannya untuk menggambarkan penyihir yang bijak, bergaya.

Tonton ia untuk: CinemaScope dan Technicolor yang gemilang, set mewah, almari pembunuh, dan Bacall memperlihatkan bintang bintang Monroe bagaimana ia selesai.

‘The Shootist’ (1976)
Sebagai pemilik rumah perumah yang janda di mana senator John Wayne membelanjakan hari-harinya yang meninggal, Bacall cukup sukar menghadapi perbatasan yang tidak bersenjata, pusat moralnya kuat di dunia di mana keganasan adalah cara hidup. Filem terakhir John Wayne adalah perpisahan yang elegan dengan nilai-nilai lama di barat klasik, dan walaupun Bacall tidak pernah muncul dalam filem semacam ini, semangat dan semangat kerasnya adalah perlawanan yang baik untuk keyakinan Wayne yang mudah. Apabila dia memberikan rahmat kepada Duke untuk keluar cara hidupnya, itu bermakna sesuatu.

Tonton ia untuk: Prestasi cemerlang Bacall dalam peranan yang jelas unglamorous.

‘Misery’ (1990)
Pasti, hampir semua orang ingat dari penyesuaian ini mimpi ngeri terburuk Stephen King adalah permainan fizikal dan penganiayaan fleksibel antara psikotik superfan Kathy Bates dan penulis cedera James Caan. Bacall mempunyai peranan kecil dalam margin, sebagai ejen sastera Caan, tetapi mengalami kekurangan maksimum dari masa skrinnya, sama ada menasihati klien bintang atau menuntut tindakan dari pihak berkuasa.

Tonton ia untuk: Dinamisme yang betul-betul bertentangan dengan Bacall – walaupun bahan itu tidak menuntutnya.

Loading...