‘Langit Ke-7’ berakhir dengan tumpuannya kepada keluarga

Adakah Simon dan Rose mengikat simpulan itu?

Adakah Rose hamil?

Adakah “Langit ke-7” benar-benar menyanyi lagu swannya malam Isnin?

Berhenti membaca jika anda tidak mahu tahu.

Sekarang untuk jawapannya. Tidak (walaupun pengambilan perkahwinan tidak diungkapkan sehingga momen penutupan acara). Tidak (walaupun kita takut dia). Dan ya, itu benar-benar episod terakhir (namun banyak peminatnya berharap siri ini akan mendapat penangguhan).

Selepas 10 musim drama keluarga yang lembut tentang Pdt. Eric Camden, isteri Annie dan seorang anak kecil yang membesar di hadapan mata kita, “Langit Ke-7” mengucapkan selamat tinggal untuk kebaikan.

Bagi penonton yang digantung pada perkara-perkara seperti itu (dan rata-rata penonton berjumlah 5.2 juta “Langit ke-7” jelas adalah), persoalan sama ada pelajar kolej Simon Camden akan berkahwin dengan tunangnya yang tidak matang dan tidak pasti Rose telah ditangguhkan sepanjang musim.

“Saya suka Rose, tetapi …,” kata Simon (David Gallagher) kepada beberapa saudara kandungnya separuh akhir, dengan perjumpaan yang menjulang keesokan harinya. Gulp.

Malah, ibu bapa yang menyokong dan mencintai Simon (dimainkan oleh bintang-bintang siri Stephen Collins dan Catherine Hicks) tidak begitu yakin ia adalah idea yang baik.

“Saya tidak fikir Simon mengeluarkan yang terbaik di Rose, dan saya tidak fikir Rose membawa yang terbaik di Simon,” kata Camden. “Dan saya fikir itu, atau sepatutnya, faktor penentu sama ada dua orang berkahwin.”

Pada episod minggu lepas ada juga syak wasangka yang menyuarakan bahawa Rose berpura-pura hamil kepada tekanan Simon untuk meneruskan perkahwinannya. Tetapi semua itu adalah penggera palsu.

Isnin malam, majlis perkahwinan, selepas begitu banyak membina, tidak dilihat oleh penonton.

Malah, ia tidak berlaku.

“Kami tidak pernah masuk ke gereja. Kami tidak dapat melakukannya. Itu tidak betul, “kata Simon kepada seorang penyihir pada majlis resepsi, di mana semua orang kelihatan dalam semangat yang hebat – dan cukup lega dengan hasilnya.

Menambah keseronokan yang baik: Son Matt (memberhentikan pemain asal Barry Watson, membuat penampilan tetamu) dan isterinya Sarah mengumumkan bahawa mereka mempunyai anak lelaki kembar.

Anak perempuan hamil Lucy dan suaminya Kevin berpelukan untuk mengatakan mereka mengharapkan anak lelaki kembar juga.

Dan, tidak boleh dilupakan, anak perempuan Mary (meninggalkan Jessica Biel biasa, juga kembali untuk episod) dan Carlos, bersatu semula selepas perpisahan perkahwinan, mempunyai senduk sendiri: Mereka mengharapkan anak perempuan kembar.

Demikianlah janji kehidupan yang berterusan dengan gembira, jika penuh dengan cabaran, untuk keluarga Camden yang semakin meningkat, seperti sejak “Langit Ke-7” pertama kali disiarkan pada bulan Ogos 1996. Satu-satunya perbezaan di masa depan: Ia akan terlepas dari skrin, dalam imaginasi peminatnya.