Lamberts menceritakan kisah ‘House That Built Me’

Miranda Lambert dan ibu bapanya selalu bersumpah bahawa mereka tidak akan menangis apabila mereka bercakap tentang single terbaharu negara, “The House That Built Me.”

Ia berlaku sama setiap kali, walaupun. Dalam masa beberapa minit, ketiga-tiga menangis. Dan bagaimana mereka tidak boleh, apabila lagu itu mencerminkan tempoh lapan tahun yang sukar dalam hidup mereka yang termasuk kehilangan tempat tinggal dan putus asa? Apabila mereka bercakap mengenai lagu itu – atau hanya mendengarnya – begitu banyak emosi bergegas ke belakang.

Lambert tidak menulis 10 negara teratasnya, “The House That Built Me,” tetapi dia mungkin juga. Ditulis oleh Tom Douglas dan Allen Shamblin, ia menceritakan semula zaman kanak-kanak yang sempurna dan Lamberts terkejut apabila mereka mendapati dia tidak menulis lagu.

Selepas mereka menyapu air mata, tentu saja.

“Ia seperti orang yang menulis lagu itu menyalurkan ke dalam kehidupan kita pada masa yang dahsyat tetapi hebat dalam hidup kita,” kata Rick Lambert, 58. “Ia begitu banyak emosi bercampur-campur pada masa itu kerana kita sebenarnya kehilangan semua yang kita miliki. Sebenarnya kita kehilangan sebuah rumah yang kita bina dengan tangan kita sendiri.”

Kira-kira dua puluh tahun yang lalu, Lamberts adalah penyiasat persendirian di Lindale, Texas. Beberapa keputusan perniagaan yang buruk menimpa syarikat itu dan meninggalkan keluarga empat, termasuk adik Miranda, dengan beberapa pilihan.

“Anda tiga bulan jauh dari muflis” adalah apa yang mereka katakan, dan inilah yang terjadi, “kata Bev Lambert, 50 tahun. “Empat bulan di jalan raya, kami sama seperti, ‘Apa yang berlaku di sini?’, Dan kami tiada tempat tinggal secara literal.”

Membunuh haiwan, makan dari taman

Lamberts tinggal bersama keluarga untuk sementara waktu, tetapi memerlukan tempat mereka sendiri. Bev menyedari sebuah rumah berdekatan, sebuah hartanah sewa yang memberikan rasa harapan yang pelik kepadanya.

“Apa yang isteri saya tidak memberitahu anda bahawa rumah itu dalam bentuk yang buruk, mereka akan membuli rumah itu jika kami tidak menyewanya,” kata Rick..

Beberapa bilik tidak mempunyai tingkap dan semuanya perlu diperbetulkan atau diganti dari lantai ke siling. Lamberts akhirnya mendapat rumah itu, walaupun, dan berpindah. Mereka tinggal dalam satu bilik pada satu masa manakala Bev memulakan projek penambakan.

Dia juga menanam taman dan memeliharanya setiap hari, menarik apa yang diperlukan oleh keluarga dari tanah. Dan Rick menyediakan protein.

“Saya akan membunuh haiwan permainan,” katanya. “Saya tidak peduli sama ada musim atau tidak, ini sara hidup.”

Keluarga itu membangkitkan arnab – “dan kami mendapat nama dua, itu saja,” kata Miranda – dan haiwan lain untuk makanan juga.

Apabila Lamberts kembali masa itu dalam kehidupan mereka, emosi mereka berbeza-beza. Malu dan bangga. Takut dan kegembiraan. Terdapat banyak ketawa kerana terdapat air mata.

Penyanyi berusia 26 tahun itu pertama kali mendengar “The House That Built Me” apabila dihantar kepada teman lelaki Blake Shelton. Ia segera berkuasa kepada Lambert.

Shelton menegaskan dia mengambil lagu itu.

“Ia cantik,” kata Lambert. “Maksud saya, saya baru sahaja mula mengamuk dari kedua yang saya dengar. Dia seperti,” Jika anda mempunyai reaksi terhadap lagu ini seperti itu, maka anda perlu memotongnya. “

Ibu bapanya, yang bersara dari perniagaan penyiasat persendirian beberapa tahun yang lalu dan tinggal di tanah yang bersempadan dengan rumah lama itu, hanya menolak untuk mempercayai Lambert tidak menulis lagu itu. Imejan memadankan kehidupan mereka dalam setiap cara.

Keluarga itu menguburkan anjing mereka 14 tahun di halaman rumah yang kumuh itu – seperti yang dikatakan dalam lagu itu.

Dan bilik kecil di bahagian atas tangga sebenarnya, di mana Miranda melakukan kerja rumahnya dan belajar bagaimana bermain gitar.

“Dan lelaki ini tidak mengenali kami,” kata Rick mengenai Douglas, yang mengiktiraf Shamblin dengan idea untuk lagu itu.

Rakan-rakan, yang telah mencatat banyak nombor 1 secara berasingan, berada di acara penulisan lagu ketika Shamblin membawakan satu lagu lagu selama sarapan. Dia berminat dengan idea betapa kuat kenangan rumah untuk orang ramai. Mereka mula membentuk idea itu menjadi sebuah lagu, mencari giliran frasa yang bagus, seperti “rumah yang dia bina.”

“Saya percaya Allen memintanya untuk tidak ‘rumah yang saya bina’, tetapi ‘rumah yang membina saya'” – hanya membicarakan rumah yang sangat penting itu semua yang ada, “kata Douglas. daripada universiti kerana saya fikir walaupun anda tidak mempunyai rumah, perasaan itu adalah rumah yang anda mahu atau rumah yang anda cuba buat. “

Sebagai pengendali kelab penggemar Lambert, Bev tahu secara langsung betapa universal lagu itu. Maklum balas terhadapnya telah berkuasa.

“Jadi setiap hari saya menangis, kerana setiap hari saya mendapat cerita seseorang dan nenek seseorang membesarkan mereka dan ada yang tiada tempat tinggal dan ia mengingatkan saya di mana kita berada pada masa itu,” kata Bev.

Memaparkan semua butiran itu hanyalah kebetulan, momen yang diambil dari kehidupan penulis lagu. Letakkan semuanya bersama-sama dan Miranda Lambert fikir ia adalah kisah kejayaan yang juga sangat peribadi.

Seperti periwayat dalam “The House That Built Me,” dia percaya bahawa perjuangan itu memalingkannya ke wanita yang gigih, berapi-api dan rajin yang menggoncangkan muzik negara hari ini. Penerima Grammy memenangi tiga Akademi Muzik Negara Anugerah pada bulan April, termasuk album tahun ini untuk “Revolusi” yang diiktiraf secara kritikal, dan baru-baru ini dia mempunyai lagu pertama yang pertama dengan “White Liar.”

Ia kelihatan seperti “The House That Built Me” mungkin yang kedua kerana ia terus memanjat carta. Itu akan berakhir dengan senang untuk Lamberts.

“Ia adalah satu cerita yang sedih, tetapi ia benar-benar satu cerita gembira kerana ia benar-benar membina keluarga kami dan ia menjadikan kami lebih kuat dari sebelumnya,” kata Miranda. “Dan ia membuatkan saya.”

Loading...