Kembali ke rondaan! Bintang ‘CHiPS’ Erik Estrada menjadi pegawai polis seumur hidup

Erik Estrada tidak mengawasi lebuh raya California dalam seluar pendek ketat dan rambut berbulu sebagai pegawai polis di televisyen lagi, tetapi itu tidak bermakna dia bukan lagi seorang polis.

Pelakon dari kemasyhuran “CHiPs” telah diangkat sebagai pegawai polis simpanan di St. Anthony, Idaho, pada 2 Julai, dengan tumpuan untuk melindungi kanak-kanak daripada pemangsa dalam talian.

Estrada menjadi ikon budaya pop semasa zaman kegemilangan “CHiPs” dari tahun 1977 hingga 1983, dan kini berfungsi sebagai jurucakap bagi Safe Surfin ‘Foundation. Organisasi ini bertujuan untuk mendidik ibu bapa, guru, pendeta, dan anak-anak tentang keselamatan internet sambil bekerja untuk mengesan pemangsa dalam talian.

“Pendidikan adalah perlindungan terbaik, terutama di internet,” kata Estrada kepada Jurnal Negeri Idaho selepas upacara itu. “Sudah tentu tidak pernah pergi berjumpa dengan seseorang yang anda sedang berbual dengan mereka yang bukan mereka, jika mereka menghantar gambar, itu bukan mereka.”

BERKAITAN: perpaduan Halloween hari ini 2013 extravaganza

Estrada telah menjadi sumpah sebagai pegawai simpanan di kota 3,500 oleh Datuk Bandar Neils Thueson setelah menjangkau pentadbiran di bandar-bandar kecil sebelum ini mengenai Yayasan Surfin Aman.

Erik Estrada
Erik Estrada adalah definisi ’80an sejuk sebagai pegawai Frank “Ponch” Poncharello pada pameran TV hit “CHiPs.”AP

Ironinya, Ketua Polis St. Anthony Terry Harris pada mulanya mengira dia adalah sasaran penipuan dalam talian ketika dia menerima e-mel dari Estrada, menurut Idaho State Journal.

BERKAITAN: Erik Estrada meronda dengan polis Indiana

Estrada membesar mahu menjadi pegawai polis tetapi memutuskan untuk bermain di TV. Watak itu telah terjebak dengannya sejak bertahun-tahun, ketika ia menegaskan peranannya sebagai pegawai motosikal Peronda Lebuhraya Frank “Ponch” Poncherello pada hari ulang tahun TODAY’s throwback khas pada tahun 2013.

Carson Daly and Erik Estrada
Carson Daly dan Erik Estrada, berpakaian sebagai watak dari CHiPs, bersenang-senang di Rockefeller Plaza semasa episod Halloween TODAY pada tahun 2013.Getty Images

Ini bukan jabatan polis pertama yang pertama, “bintang CHIPs” telah menyertai, kerana dia telah menjadi seorang timbalan sheriff sepenuh masa di Bedford County, Virginia, pada tahun 2009 oleh Sheriff Mike Brown, yang merupakan pengarah Safe Surfin Foundation.

Pada tahun 2008, Estrada juga bekerja sebagai pegawai polis simpanan di Muncie, Indiana, melakukan rondaan pada peralihan tengah malam tiga hari seminggu.

Ikuti penulis TODAY.com Scott Stump di Twitter.