Kematian seorang Mafia pengantin perempuan

Yang paling terkenal budaya pop Mob pernah, “The Godfather,” bermula dengan perkahwinan. Connie Corleone, anak perempuan Don, menunggang satin putih dan renda sebagai setaraf Mafia perkahwinan diraja. Ada minuman keras, ada kek, ada tarian dan musik, ada ribuan dolar dalam dompet pengantin. Perkahwinan Connie menjadi pendek dan tidak mengecewakan, tetapi perkahwinannya, ya, perkahwinannya, adalah mimpi dongeng perempuan.

Adriana LaCerva, teman wanita askar Soprano Christopher Moltisanti, mahukan dongeng itu. Anda boleh menceritakannya dengan betapa gembira apabila kedua-dua mereka akhirnya bertunang, betapa gembiranya dia melakukan kerja-kerja perancangan perkahwinan yang berjuta-juta kecil yang membentuk setiap hari pengantin lelaki – dia juga mendapat Christopher yang sukar untuk pergi kue- merasa dengan dia. Dia ingin menjadi pengantin perempuan, berjalan di lorong, melemparkan sejambak, dan bersara selamanya ke rumah dengan pagar piket dan anak-anak dan anjing bermain di halaman. Bahagian “anak-anak” mungkin sukar – Adriana telah diberitahu dia tidak subur – tetapi terkutuk jika dia tidak mahu lagi.

Namun dalam episod baru-baru ini, Adriana telah menjadi sangat tenang mengenai hari besar yang akan datang. Dia tidak membawa perkahwinan itu, memalingkan diri apabila ditanya mengenai hal itu. Beliau mempunyai perkara-perkara lain dalam fikirannya – selama setahun sekarang, dia telah memaklumkan kepada FBI, dan sebagai noose mengetatkan di sekelilingnya, dia perlu tahu bahawa masa depan hanya diadakan kegelapan.

FBI tidak akan membiarkan dia pergi, tidak akan membiarkan Tony dan Christopher dan seluruh anggota keluarga Soprano terus mengekalkannya. Dia mempunyai dua pilihan: Beritahu keluarga dan diburu untuk sepanjang hayatnya dalam Perlindungan Saksi, atau mengakui kepada Christopher dan entah bagaimana meyakininya untuk melarikan diri dengannya, dan diburu untuk sepanjang hayatnya oleh kerajaan. Sama ada, dia akan melepaskan keluarganya, rumahnya, kelab malamnya, dan semua yang pernah dipegangnya. Hari pernikahan itu sepatutnya kelihatan tidak dapat dicapai, pagar piket, hanya mimpi.

Berkahwin dengan Mob
Dalam banyak cara, Ade sangat sesuai untuk peranan isteri Mafia. Walaupun kecantikan berambut kentut, dia susah payah seperti kuku – dia pernah melihat darah dan kematian, namun berjaya melangkah ke atasnya di dalam but kulit stiletto hitam dan bergerak. Dia mencintai Christopher dengan keganasan, walaupun dia memukulnya, menyeretnya dengan rambutnya, dan, dalam permulaan yang mengerikan untuk kematiannya, mencekiknya hampir sampai ke tahap ketidaksadaran.

Tidak ada yang boleh mengatakan Adriana tidak setia. Pasti, dia akan ratted ke FBI, tetapi hanya apabila dia merasakan dirinya terjebak, tanpa pilihan lain, dan walaupun dia fikir dia dapat mengawalnya. Dia hanya akan memberi makan maklumat kecil Feds, dia fikir. Plat lesen, mungkin perjanjian dadah atau dua. Dia boleh mengawal maklumat yang mereka dapati, dia fikir, dan dengan itu dia dapat melindungi suami masa depannya serta sepupunya Tony, yang dengannya dia berkongsi ciuman yang tidak disarankan.

Tetapi seperti yang selalu berlaku dalam situasi seperti ini, Ade diatasi di semua pihak. FBI telah memerah pada satu juta saksi enggan – mereka mengajar kelas di dalamnya, demi Tuhan. Dan apabila ia menghidu pengkhianatan dan dengan cepat dan dengan pantas melupuskan pengkhianat – baiklah, Keluarga Soprano mungkin juga mengajar kelas dalam hal itu juga. Tidak ada apa-apa dalam gaya hidup Jersey Jersey, apa-apa yang dia ambil di salon kuku atau membaca di halaman Pengantin Moden, boleh mempersiapkannya untuk melawan dua peperangan yang berlainan di dua bidang yang berbeza.

Akhirnya, kematian Adriana tidak datang ke tangan Christopher, ataupun Tony. Mereka menanamnya, seolah-olah, kepada Silvio, dengan kedua-dua lelaki yang dia sayangi sangat memainkan peranan dalam menghantarnya untuk bertemu dengannya.

Jalan ke neraka
Dalam episod baru-baru ini, Christopher memarahi dia “Saya seorang askar, Adriana, anda harus ingat bahawa.” Dan seorang prajurit, seorang tentara yang baik, ketika belajar tentang pengkhianatan di barisan, selalu melaporkan bahawa pengkhianatan kepada komandannya, yang sebenarnya dilakukan oleh Christopher. Dia mungkin setia kepada Christopher di atas segalanya, tetapi dia harus melaporkan kepada pihak berkuasa yang lebih tinggi.

Dia akan mempunyai setan sendiri untuk dijawab. Kematian Adriana mungkin telah mendorongnya kembali ke heroin, dan ia pasti menjadikannya lebih tegas di jalan menuju kehancuran. Terdahulu, dia berkata kepada Ade, “Tony Soprano adalah lelaki yang saya akan pergi ke neraka.” Itu mungkin, tetapi Adriana LaCerva adalah orang yang akan menyimpannya di sana. Untuk menubuhkan pembunuhan seorang Mobster adalah satu perkara, tetapi untuk membetulkan pembunuhan wanita yang tidur dengannya, dimasak untuknya, menangis di tempat tidurnya semasa dia berada di hospital, adalah satu lagi neraka yang semuanya.

Adriana tidak pernah menjadi puteri Mafia, tidak seperti anak perempuan Tony Meadow. Kami tidak banyak tahu tentang kehidupan awalnya, tetapi jelas dia telah diketuk. Bukan untuk dia pendidikan Ivy League, McMansion yang nyaman di pinggir bandar atau teh dengan Carmela di bawah potret Eloise di Plaza. Sebaliknya, Ade menggunakan segala-galanya – kecantikannya, pintar jalanannya, dan kesetiaannya kepada Christopher, untuk mencuba dan melangkah jauh di dunia yang benar-benar tidak mempunyai tempat untuk wanita.

Dia tidak dapat melihat Christopher dengan banyak bantuan. Dia hampir tidak dapat bertahan hidup, dengan kebiasaan ubat bahawa dia selalu berada di ambang untuk kembali, kompleks rendah diri dari saiz Tony’s Suburban, dan kelaparan untuk kuasa yang terus digagalkan. Anak-anak lelaki yang besar tidak membiarkan Chrissy bermain, dia masih sepupu bayi, sama seperti dia ketika Tony Soprano dan Tony Blundetto akan menggoda dia sebagai anak-anak. Daripada beralih kepada tunangnya untuk keselesaan ketika dia merasa kalah, dia berated dan memukulnya, mengeluarkan kekecewaannya terhadap seseorang yang tidak akan pernah kembali.

Dalam pertunjukan yang menggambarkan budaya Madonna dan pelacur, Adriana tidak, dia tidak sesuai dengan acuannya. Walaupun dadu telah jatuh, sukar untuk membayangkan dia berubah menjadi Carmela, bergegas mengelilingi sebuah rumah besar dengan sendirinya ketika Christopher membina rangkaian urusan Tony-esque.

Tidak ada tempat di dunia Soprano untuk Adriana, begitu juga dengan cara yang sama ada terdapat tempat untuk Christopher. Mereka boleh melarikan diri bersama-sama, dua anak yang hilang, tetapi sebagai Adriana sepertinya tahu, itu hanya akan menangguhkan yang tidak dapat dielakkan.

Sebaliknya, kematiannya telah mengubah persembahannya selama-lamanya – Tony Soprano telah mempunyai darah di tangannya sepanjang masa, sudah tentu, tetapi tidak ada watak yang begitu disayangi, begitu tidak bersalah, jadi hilang. Terdapat keseluruhan episod di mana Tony keluar sebagai seorang lelaki yang baik, sejenis Robin Hood dari Mob, dengan Christopher, Merry Man yang setianya.

Tidak ada lagi. Ia akan menjadi lebih sukar sekarang untuk melihat Tony bercanda dengan Paulie, bermain dengan Carmela, atau berpesta di atas itiknya. Adriana dan impiannya yang hilang, dan pernikahannya yang tidak pernah ada, akan selalu melayang kepadanya.

Gael Fashingbauer Cooper ialah Editor Televisyen MSNBC.com

Apa yang anda fikirkan episod ini “The Sopranos”? Kirimkan pemikiran anda untuk kemungkinan penerbitan.