Jennifer Lopez pada penghormatan Selena: Dia mengajar saya ‘bagaimana menavigasi kehidupan’

Antara kehormatan dan persembahannya, terdapat banyak peminat muzik Latin di acara Anugerah Billboard yang disiarkan malam Khamis di Telemundo, tetapi tidak menafikan bahawa Jennifer Lopez adalah orang yang mencuri pertunjukan.

Jennifer Lopez: Selena ‘benar-benar menyentuh orang’

Mei.01.201503:30

Itu kerana dia telah membayar penghormatan kepada Queen of Tejano Music, Selena, 20 tahun selepas kematian legenda itu. Hari ini, Natalie Morales berada di Miami, dan selepas persembahan, dia bercakap dengan Lopez tentang Selena dan mengapa dia masih begitu penting.

“Hanya ada satu Selena,” kata Lopez. “Dan hanya akan ada satu-satunya jenis artis yang – dengan muzik dan semangatnya dan hatinya – sangat menyentuh orang.”

Dan, tentu saja, Lopez tahu apa yang dia bicarakan. Bukan sahaja dia diilhamkan oleh Selena, pada tahun 1997, dia memainkan artis ini dalam biopik kerjaya.

“Impak yang ada pada hidup saya, pada kerjaya saya …” Lopez berpaling dengan mengeluh. “Ia adalah satu perkara yang baik untuk menjadi mentor saya, dan ia adalah satu perkara yang hebat untuk dia mengajar saya tentang bagaimana untuk menavigasi perniagaan ini, tetapi juga bagaimana untuk menavigasi kehidupan.”

Jennifer Lopez performed a moving tribute to Selena at the Billboard Latin Music Awards.
Jennifer Lopez melakukan penghormatan kepada Selena di Anugerah Muzik Latin Billboard.Carlo Allegri / REUTERS

Lopez memberi penghormatan bahawa dalam filem itu yang membawa kemasyhurannya pada usia 25 tahun, dan sekali lagi di pentas di Billboard Latin Music Awards ketika dia melakukan hits penyanyi di depan pada montaj foto.

“Itu yang menjadikannya emosi,” jelas Lopez. “Apabila saya di luar sana menari dan saya melihatnya di skrin, saya berfikir, ‘Jika dia berada di sini dia akan melakukan apa yang saya buat sekarang.'”

Jennifer Lopez
Rachel DeLima / HARI INI

Lopez berkata membuat filem “Selena” hanya dua tahun selepas kematian bintang yang semakin meningkat pada usia 23 tahun menjejaskannya.

“Ini cerita yang menyedihkan,” kata Lopez sambil tersedak sedikit. “Ia masih sampai kepada saya hingga hari ini kerana ia menandakan hidup saya pada masa itu.”

Tidak ada yang menafikannya. Sebelum “Selena,” Lopez sedang membina kariernya sebagai penari dan pelakon, tetapi bukan penyanyi.

“Anda tidak tahu apa yang akan berlaku,” katanya kepada Morales. “Anda perlu hidup pada masa ini, anda perlu hadir, anda perlu merebut hari ini, jadi saya memutuskan selepas filem itu membuat rekod pertama saya, dan saya lakukan.”

Jadi sementara Lopez telah melakukan banyak perkara untuk menjaga warisan Selena hidup, kehidupan Selena dan kerjaya semua-to-singkat melakukan banyak untuk Lopez, juga.

Ikut Ree Hines di Google+.