Janda Rodney Dangerfield menyimpan botol peluhnya di dalam peti sejuk

Joan and Rodney Dangerfield in 2003.
Joan dan Rodney Dangerfield pada tahun 2003.Kevin Winter / Today

Mari kita mulakan dengan bahagian kasar: Ya, Joan Dangerfield, janda legenda komedi Rodney Dangerfield, menyimpan sebotol peluh suaminya di dalam peti sejuknya. Dia menunjukkan kepada The Hollywood Reporter semasa lawatan baru-baru ini ke rumahnya di atas Sunset Strip, di mana dia tinggal sejak Rodney meninggal pada tahun 2004 pada usia 82. 

Konteks untuk lawatan kami: Pada 22 November, apa yang akan menjadi hari jadi ke-92nya, Joan akan menyiarkan Rodney.com, sebuah laman web yang didedikasikan untuk berdiri teguh, di mana anda dapat menghidupkan kembali penampilan pertunjukan ceramah klasik, mengamati rutin tulisan tangan dan mengintip foto-foto dia memalukan dengan orang seperti Adam Sandler dan Bill Gates.

PHOTOS: Raja Comedy: 15 gambar Rodney Dangerfield yang tidak pernah dilihat sebelum ini

Projek ini adalah buruh cinta selama bertahun-tahun bagi wanita yang memiliki semua harta intelek Rodney dan telah mengawasi warisan komik lewat. Jessica Rabbit yang pintar cambuk kepada Jessica Rodney yang manik, yang disayangi Roger, Joan yang kini berkerumun, kini berusia 60 tahun, adalah peminat besar pelawak ketika dia dibesarkan dalam rumah Mormon yang ketat di Utah. Kedua-duanya bertemu secara rawak ketika Rodney mengembara satu hari ke dalam bunga Santa Monica pada awal 1980-an. Dia mengatakan dia tidak bagus untuk perniagaan – memberitahu pasangan yang baru berkahwin, “Anda berdua boleh berbuat lebih baik” – tetapi pasangan itu tidak dapat dipisahkan dari saat itu, akhirnya berkahwin pada tahun 1993.

Tetapi kembali kepada peluh. Berikut adalah cara Joan menerangkannya: “Saya dapati bahawa Elvis mempunyai sapu tangan yang nampaknya bernoda dengan peluhnya dan ia mendapat banyak wang Jadi Rodney mempunyai masa ‘eureka’, Dia berkata, ‘Saya lebih berpeluh dari siapa pun! Peluh harus sama dengan peluh Elvis, kan? ‘ “

Joan pergi ke tempat kerja, memerintahkan beratus-ratus botol sampel minyak wangi dan menetapkan tentang membesarkan peluh suaminya. “Pekerjaan saya menjadi pengumpul berpeluh,” jelasnya. “Saya akan mengambil span dan sudu dan mengumpul peluhnya – kira-kira satu inci pada satu masa. Saya fikir kita boleh menyiramnya tetapi dia berkata, ‘Tidak, itu tidak betul.’ ” 

Akhirnya, MGM Grand Hotel & Casino, di mana Rodney banyak melakukan beberapa tahun kemudian, meletakkan brek pada operasi: “Mereka berkata, tidak, kami tidak boleh menawarkan peluh itu,” kata Rodney. crestfallen. ” 

Joan masih menyimpan cecair mendung di dalam bekas Tupperware, yang akan dipindahkan ke penyuntik kristal untuk majlis-majlis khas. “Ia bererti banyak kepada saya,” katanya. “Saya tahu betapa kerasnya dia bekerja untuk membuat orang ketawa.”

Kisah: Nick Kroll, Anthony Jeselnik, komik bercakap lain, kemarahan dan tidak setuju dengan Fallon

Terdapat kes yang baik untuk dibuat untuk Dangerfield sebagai komik James Brown. Lahir Jacob Rodney Cohen pada tahun 1921 kepada Yahudi Hungary dari Long Island, dia dibesarkan sebahagian besarnya tanpa bapanya, pelukis vaudeville yang meninggalkan keluarga ketika Rodney sangat muda. Dalam remaja, Rodney menulis jenaka untuk pelawak lain, kemudian menghabiskan bahagian yang lebih baik dari 20-annya yang cuba membuangnya sendiri. Pada usia 29 tahun, dia hampir tidak boleh menyokong keluarganya yang bekerja di Borscht Belt, jadi dia berhenti menjalankan perniagaan dan mengambil pekerjaan menjual aluminium berpihak. 

Tetapi komedi adalah semua yang dia carikan – Joan masih mempunyai salinan kontrak aluminium, yang diliputi dalam jenaka tulisannya – dan Rodney tidak lama lagi kembali dalam permainan, kali ini dengan nama panggung baru yang tidak dapat dilupakan. Namun terobosannya masih jauh bertahun-tahun lamanya, dengan prestasi cemerlang pada “The Ed Sullivan Show” pada tahun 1967. Rodney adalah 46.

Imej Rodney pada ketika itu baik-baik saja sebagai orang yang berpura-pura – tetapi dia belum menemukan kata kunci yang akan menjadikannya seorang superstar. “Asalnya frasa yang digunakannya adalah, ‘Tidak ada yang benar,'” kata Joan. “Tetapi dia tidak fikir ia adalah yang terbaik.” 

Inspirasi melanda sambil menguping pada jenis mobster yang digantung kelab-kelab komedi. “Dia mendengar mereka berkata, ‘Hei, hormati dia, dia bersama saya.’ Semacam bahasa itu. Dan dia berfikir, ‘Itu sahaja!’ “Bertahun-tahun kemudian, Jack Benny, Wira Dangerfield, memanggilnya untuk menawarkan kekagumannya:” Dia berkata, ‘Anda mempunyai imej yang terbaik sepanjang masa, kerana semua orang merasa bahawa pada satu ketika yang lain mereka tidak mendapat penghormatan.’ “

Kisah: Adegan Komedi L.A.: 13 tempat paling hangat untuk menangkap ketawa

Luangkan satu atau dua jam bersama Joan dan kisah terbang: Rodney adalah seorang jenius matematik, dapat menyelesaikan persamaan rumit di kepalanya. Dia adalah seorang periuk besar – ia menenangkannya – dan merupakan salah satu orang pertama yang membawa preskripsi ganja yang sah. Dia pernah meneroka pengklonan sendiri, kemungkinan Joan masih belum diketepikan sepenuhnya. (Adakah kita gagal menyebut bahawa dia juga memegang botol darahnya untuk maksud yang jelas itu? “Saya akan menjadi klon itu ‘(meletup)'” dia ketawa, memetik salah seorang daripada suaminya.) Dan dia cepat mengenali potensi Internet, melancarkan laman web pertamanya pada Mac 1995.

Dua dekad kemudian, Dangerfield bersedia untuk memukul web sekali lagi. Joan berkata matlamatnya dengan laman web, yang direka oleh Shine United yang berpangkalan di Madison, adalah untuk mewujudkan “satu tempat di mana anda boleh mencari segala-galanya mengenai Rodney yang anda mahu tahu atau lihat.” Kemudian dia berhenti sebentar, mengatasi kenangan. Darah, peluh dan air mata: Sekurang-kurangnya anda boleh memberi lelaki sebagai balasan adalah sedikit rasa hormat dalam bentuk paparan halaman.

Loading...