Jackson mengubah arah muzik, masyarakat

Selama sedekad yang lalu atau lebih, ia hampir kelihatan seperti paparan eksentrisiti awam yang semuanya ada pada Michael Jackson, yang tidak disangka-sangka mati pada 25 Jun. Tetapi ada saatnya Jackson dipikirkan sebagai artis pelukis, bukan selebriti yang aneh.

Masa itu pada tahun 1983, ketika pemecahan Jackson pada carta pop adalah revolusioner kerana tiada artis Afrika-Amerika yang pernah mencapai tahap kejayaan yang tinggi. Jackson memperoleh status ikon popnya dengan mencipta muzik yang genap genap; dia juga mentakrifkan semula peranan video muzik dan menari dalam muzik popular.

Tidak kira apa lagi yang dilakukan oleh Jackson (dan dia banyak), warisan muziknya akan sentiasa berada di album “Thriller.” Itu adalah pelepasan mercu tanda Jackson 1982 yang menjadi album terlaris sepanjang zaman. Ia bergerak lebih dari 100 juta salinan dan menghasilkan enam lagu hit – yang tidak pernah didengar pada masa itu.

Single pertama “Thriller” adalah lagu duet dengan Paul McCartney, “The Girl Is Mine.” Pastinya bunyi seperti balada lounge sekarang, tetapi sejak ia mempamerkan penyanyi dari pelbagai kaum yang menyatakan cinta mereka kepada seorang wanita, urusannya cukup berani.

Jackson baru sahaja mula memecahkan sempadan. Dua lagi perseorangan, “Billie Jean” dan “Beat It,” membawa kesedaran sosial dan gitar rock ke lantai tarian. Pada masa itu kerjaya beliau mula benar-benar meletup. Lagu-lagu ini kedua-duanya menghabiskan beberapa minggu di No 1 dan memecahkan “halangan warna MTV” (saluran itu sebelum ini enggan memainkan artis Afrika-Amerika, mendakwa ia adalah “stesen rock”).

Lebih banyak diikuti, termasuk “Wanna Be Startin ‘Somethin’,” “Human Nature” dan “P.Y.T. (Pretty Young Thing). “Jackson mempunyai trek tajuk” Thriller “yang dibuat menjadi video muzik bentuk panjang yang memodenkan medium, menjadikannya bentuk seni yang lebih kredibel. Tindakan rock putih telah didominasi pada awal 1980-an, jadi ketika Jackson menjadi bintang rock terbesar di dunia, ia membuka pintu untuk seniman yang mungkin telah dipinggirkan.

Bakat semulajadi

Jackson dapat menawan orang ramai kerana dia mempunyai keupayaan semulajadi yang sangat menakutkan untuk menyanyi. Pada usia 11 tahun, dia menyanyikan lagu “I Want You Back,” “ABC,” “The Love You Save” dan “I’ll Be There” dengan lebih banyak lagu dan semangat daripada vokalis dewasa. Bergantung pada lagu itu, dia boleh membuat suaranya melonjak untuk membangkitkan kepekaan atau meraung untuk menonjolkan James Brown.

Apabila disko tiba, Jackson sudah bersedia, memimpin saudara-saudaranya melalui hits yang berorientasikan dewasa “Dancing Machine,” “Enjoy Yourself” dan “Shake Your Body (Down to the Ground).” Anda boleh mendengar gema rekod ini di Prince pertama melanda, “I Wanna Be Your Lover,” adalah knockoff Jackson), Bee Gees dan Justin Timberlake.

Sekitar tahun 1978, Jackson dan Quincy Jones membentuk satu perkongsian yang akan melahirkan usaha solo penyanyi terbaik. Album pertama mereka bersama-sama, “Off the Wall” 1979, menyampaikan empat hits Top 10. Dua daripada mereka, “Jangan Berhenti ‘Til Anda Dapatkan Cukup” dan “Rock With You” pergi ke No 1 sama seperti disko mati-matian, membuktikan Jackson sekali lagi boleh merentasi genre. “Jangan Berhenti …” juga diterbitkan oleh Jackson, yang kini merupakan pencipta lagu pertama.

Menjelang tahun 1980, bintang Jackson telah mengosongkan bandnya, jadi kejayaan solo “Thriller” tidak sama sekali tidak dijangka. Ia adalah skala Beatlemania populariti Jackson yang melemparkan orang. Ia juga melemparkan Jackson, yang kemudiannya mula menunjukkan tanda-tanda ekskresi yang sayangnya akan mendefinisikannya.

Itu tidak sepatutnya mengurangkan impak “Thriller.” Selepas berjuta-juta orang menonton perayaan bulan Jackson kepada “Billie Jean” dalam pertunjukannya pada bulan 1983 di TV khas “Motown 25: Semalam, Hari Ini, Selamanya” menawarkan tarian dan irama liar. Oleh itu pentas telah ditetapkan untuk Putera dan Madonna untuk keluar secara nasional. Sebelum Jackson, satu-satunya muzik tarian MTV yang dimainkan ialah British. Selepas “Thriller,” saluran itu memeluk hip-hop dan, akhirnya, rap.

Ia mengambil masa setengah dekad untuk Jackson kembali dengan album “Bad” tahun 1987. Walaupun ia tidak menjual sebanyak “Thriller,” ia mempunyai lebih banyak perseorangan nombor satu – lima dalam semua. Malangnya, pada masa ini orang kurang memberi perhatian kepada muzik (yang bijak dicampur dengan batu dan R & B), dan sebaliknya mengingati mengapa wajah Jackson terus berubah begitu mendadak dengan setiap penutup album baru.

Namun, Jackson tidak lama lagi dikenali sebagai “Raja Pop.” Moniker itu dikatakan dianggap oleh orang PR, tetapi seperti nama “Rolling Stones” yang paling terkenal di dunia rock band n roll, ia terjebak kerana ada kebenaran kepadanya . Inovasi Jackson mungkin perlahan, tetapi hitsnya tidak. Yang terbaik dari yang paling akhir adalah yang paling sedap, seperti “Ingat Masa” dan “Adakah Anda Akan Ada,” kedua-duanya seolah-olah mendedahkan manusia di belakang pertunjukan showbiz Jackson.

Kematian Jackson yang tidak dijangka tidak akan dinafikan minat dalam aspek “tabloid fodder” dalam hidupnya. Bagaimanapun, seperti Elvis Presley, Jackson jauh lebih banyak daripada jumlah eksentriknya. Dia seorang artis profesional pada zaman ketika kebanyakan orang berada di sekolah menengah. Dan dia telah mengubah perjalanan muzik – dan ke tahap, masyarakat – pada tahap kehidupan ketika kebanyakan orang baru mulai membuat tanda di dunia.

Tony Sclafani adalah penyumbang biasa kepada msnbc.com